Jarl
Hero
- Joined
- 17 Sep 2003
- Messages
- 1,790
Jag håller på och knåpar på ett regelsystem, främst tänkt för fantasyspel (men som det ser ut nu så är det rätt universellt). Möjligtvis kommer jag också skapa nån slags värld att spela i. Min första tanke var att försöka basera den på Thief-spelen. Det här är vad jag kort spånade ihop. Är det en grund som är värd att bygga vidare på? Skulle den vara intressant att spela i? Kommentarer uppskattas (Och gott nytt år förresten)
Värld
------
Städer: Ofta stadsstater. Stora, mäktiga, högre teknologi (avloppssystem med rör/pumpar, gatubelysning), styrda av korrupta råd och borgmästare. Societe och överklass. Vanliga människor hantverkar och köpmän främst. Kloaker? Katakomber under kyrkor/kyrkogårdar.
Landsbygd: Länsherrar med minskande makt. Fientlig inställning till städerna. Bönderna börjat bonda med länsherrarna mot städernas ökade makt och inflytande, samtidigt som landsbygdsborna till en viss del uppskattar den nya teknologi som städerna har att erbjuda.
Skogar: De riktigt stora och djupa skogarna är fortfarande orörda pga rädsla för vad som döljs där inne. Skogar och skogsvarelser är städernas verkliga motpart. Som balans? eller vill de helt enkelt ha egen makt?
Bergstrakter: Bergen intresserar främst de som bedriver gruvdrift och de som lever utanför lagen och/eller samhället.
Central styrning? Kanske en svag kung eller gammal aristokrati.
Religion
---------
Den gamla religionen: Kristendomsliknande, rätt hård och oflexibel. En del subgrupper med mer extrem inriktning.
Mekanismen: Främst bland en del överklass. Anti-teistisk tro på ny teknologi och ny världordning. Tolererad av den gamla religionen så länge den inte syns för mycket och gör väsen av sig.
Naturkulter: Mindre celler av naturdyrkande kulter som ibland har kontakt med skogsvarelser. Bekämpas främst av Mekanismen. Gamla religionen är kluvna i sin inställning till naturkulterna.
Magi
-----
Religiös magi: Böner och välsignelser inom den gamla religionen. Främst av "beskyddande" karaktär. Viss elementalmagi?
Mekanik: Slags blandning mellan teknologi och alkemi. Skapar de nya tekniska underverken, Lampor, maskiner. Kräver laboratorium och verkstad. Stort monopolistiskt företag som bygger all "vardagsteknologi"?
Naturmagi: Fokuserad på växtlighet. "Potions" och brygder, styra/skapa växter. Skogsfolkens naturliga förmågor, men kan läras av initierade naturkultspersoner.
Varelser
---------
Människor: "De vanliga", inga alver/dvärger/gnytt etc. En del människor med "skogsblod" i sig.
Skogsfolken: Diverse ...varelser. Skogsrå-liknande folk? Intelligenta apor? Håller sig borta från städer. Viss kontakt med landsbygdsbor?
De odöda: "Monstren" i världen. Inga skelett. Zombier, spöken, andra odöda? Kanske en hel mängd klasser? Håller främst till i kloaker/katakomber och kyrkogårdar? Varför finns det så många odöda? Obalans natur/civilisation? Gränsen mellan liv och död håller på att tunnas ut?
Värld
------
Städer: Ofta stadsstater. Stora, mäktiga, högre teknologi (avloppssystem med rör/pumpar, gatubelysning), styrda av korrupta råd och borgmästare. Societe och överklass. Vanliga människor hantverkar och köpmän främst. Kloaker? Katakomber under kyrkor/kyrkogårdar.
Landsbygd: Länsherrar med minskande makt. Fientlig inställning till städerna. Bönderna börjat bonda med länsherrarna mot städernas ökade makt och inflytande, samtidigt som landsbygdsborna till en viss del uppskattar den nya teknologi som städerna har att erbjuda.
Skogar: De riktigt stora och djupa skogarna är fortfarande orörda pga rädsla för vad som döljs där inne. Skogar och skogsvarelser är städernas verkliga motpart. Som balans? eller vill de helt enkelt ha egen makt?
Bergstrakter: Bergen intresserar främst de som bedriver gruvdrift och de som lever utanför lagen och/eller samhället.
Central styrning? Kanske en svag kung eller gammal aristokrati.
Religion
---------
Den gamla religionen: Kristendomsliknande, rätt hård och oflexibel. En del subgrupper med mer extrem inriktning.
Mekanismen: Främst bland en del överklass. Anti-teistisk tro på ny teknologi och ny världordning. Tolererad av den gamla religionen så länge den inte syns för mycket och gör väsen av sig.
Naturkulter: Mindre celler av naturdyrkande kulter som ibland har kontakt med skogsvarelser. Bekämpas främst av Mekanismen. Gamla religionen är kluvna i sin inställning till naturkulterna.
Magi
-----
Religiös magi: Böner och välsignelser inom den gamla religionen. Främst av "beskyddande" karaktär. Viss elementalmagi?
Mekanik: Slags blandning mellan teknologi och alkemi. Skapar de nya tekniska underverken, Lampor, maskiner. Kräver laboratorium och verkstad. Stort monopolistiskt företag som bygger all "vardagsteknologi"?
Naturmagi: Fokuserad på växtlighet. "Potions" och brygder, styra/skapa växter. Skogsfolkens naturliga förmågor, men kan läras av initierade naturkultspersoner.
Varelser
---------
Människor: "De vanliga", inga alver/dvärger/gnytt etc. En del människor med "skogsblod" i sig.
Skogsfolken: Diverse ...varelser. Skogsrå-liknande folk? Intelligenta apor? Håller sig borta från städer. Viss kontakt med landsbygdsbor?
De odöda: "Monstren" i världen. Inga skelett. Zombier, spöken, andra odöda? Kanske en hel mängd klasser? Håller främst till i kloaker/katakomber och kyrkogårdar? Varför finns det så många odöda? Obalans natur/civilisation? Gränsen mellan liv och död håller på att tunnas ut?