Nekromanti FAQ -att trycka en rollspelsprodukt-

Konrad Konvalj

Myrmidon
Så här va.

[LoL] - Lorder och Lodisar - skall ju tryckas någon gång i närtid* och för att komma vidare behöver jag hjälp av er speltryckar-veteraner. Jag har en massa saker som jag klurar på så det vore tacksamt om jag kunde undvika vissa fallgropar och spjutfällor.

InDesign CS5 är grejen jag tänkte jobba i (eller med?). Hur bör jag jobba?

Format? A4 känns mest lämpligt för oss. Vilka inställningar bör jag ställa in i InDesign? Lixom, det finns bleed och slug. Topp och botten saker som kan ställas in. Indrag och skit som måste vara bra. Jag har googlat mig till att det är rätt fresh att sätta 30mm indrag från insidan av boken eller vad man skall säga för då är det läsbart och text försvinner inte in i bokryggens insida. Mina termer är troligen rätt felaktiga här, men jag tror ni hajar grejen.

Utöver indragen och sånna inställningar finns det ju sjukt många andra saker som kan vara bra att ställa in innan man stoppar in texten. Finns det bra trix för det? Är det "smart" att skapa en massa olika master-sidor så det är lämpligt att ändra så snart man har nått nytt på g. Jag jobbar ju rätt hårt on the fly i vanliga fall, men det känns som att det vore bra att ha någon form av struktur att jobba efter så att man inte behöver göra om och göra rätt när allt är klart.

All textmassa är skriven på olika plattformar i hundra olika format. Vi snackar G-doc´s, pm-trådar på gamla forumet, word, wiki´s, pappersark och lump. Vad gör jag med det? Slänger jag allt i samma korg helt oredigerat i en oformlig massa till att börja med och sedan fnukar jag in det i InDesign eller hur gör ett proffs? Redigeras det i förhand och sedan portioneras det ut på lämpligt vis kanske? Skriver man kapitelindelning först och pluppar ut saker och ting i rätt ordning tillsammans med ett bildmanus av nått slag eller vad funkar bäst?

Det finns så klart en massa fler frågor men jag måste ju börja någonstans och om jag börjar så som jag själv vill så kommer det ju behövas göras om så det är bättre att några goda forumiter pekar med hela handen och säger hur jag skall börja.

*närtid innebär innan år 2023 kan jag lova

Konrad Konvalj

Myrmidon
Lämpligtvis så postar jag lite tilläggsfrågor under tiden jag får svar på hur jag bör gå tillväga.

Eftersom jag är rätt fullskiten med en massa andra saker som måste göras om dagarna kanske det är läge att låta någon kunnig göra sånt som jag själv inte kan. Så:

* Vad kostar en Dante?
* Vad behöver en Dante för att få ihop det (eller likvärdig karaktär som kan layouta saker och ting)?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Här är lite osorterade tankar:

- Börja med att fixa en redigerad text. Jag brukar börja med en innehållsförteckning där jag sorterar in och styckar upp så allt hänger ihop på ett begripligt och hyfsat pedagogiskt sätt.
- Gör mastersidor för övergripande layouten, sånt som ska vara med på varje sida (typ sidnummer, marginalinställningar, såna grejer).
- Montera in texten i textrutor.
- Gör lite fräscha styckemallar för rubriker och sånt.

Vad snackar vi om för sidantal egentligen, uppskattningsvis? Om det inte blir typ 200+ och ni inte ska ha nån superspeciell layout (och inte behöver ha layouten klar innan GothCon) så kan jag eventuellt hjälpa till, isåfall ganska gratis. Jag gillar ju att meckla med layout och behöver all övning jag kan få. Jag är inte Dante dock, det ska man ju ha klart för sig.

Och då vill jag helst ha en redigerad text först, så jag kan layouta och inte måste sitta och försöka skapa struktur och sånt själv, för det tycker jag är rätt trist.

Konrad Konvalj

Myrmidon
- Börja med att fixa en redigerad text. Jag brukar börja med en innehållsförteckning där jag sorterar in och styckar upp så allt hänger ihop på ett begripligt och hyfsat pedagogiskt sätt.
Med redigerad text menar du alltså så som den skall se ut i tryck. Typ färdisch.
Innehållsförteckning med inbakad styckes indelning känns okay. Allt ligger i ju rätt ordning nu men i olika former och dokument.

- Gör mastersidor för övergripande layouten, sånt som ska vara med på varje sida (typ sidnummer, marginalinställningar, såna grejer).
Det här låter ju så mycket roligare än att redigera/editera textmassor från olika dokument. Den övergripande layouten är nog nått jag måste flytta upp på priolistan för att få nått gjort helt enkelt. Finns det några trix gällande: Sidnummer, Marginalinställningar.

* Sidnummer skall ju funka per automatik om man knappar rätt i InDesign. Jag har pillat lite och hittat den där override knappen så jag kan styra bort saker från master sidorna. På så vis får jag bort sidnummer, men det kanske inte är rätt. Använder man sidnummer på alla sidor? Ponera att vi har ett kapitel som heter Lump med en bild på första sidan i den avdelningen. Är det fresh att ha en nuffra där? Troligen inte. Är det okay att köra bara udda nuffror?

* Finns det en lämplig lathund någonstans som säger vad jag skall ställa in marginalinställningarna om jag skall trycka A4 format?

- Montera in texten i textrutor.
Man stoppar alltså in en textruta och sen pluppar man in text. Man gör inte en sån där stor textruta och ankrar vidare texten till nästa sida per automatik? Fattar du. Vi snackar en ruta i taget och in med den text man vill ha på den sidan och sen vidare till nästa. Jag försöker troligen hitta genvägar nu, men är det så man gör så lär jag ju göra så och inte fuska mig fram via nått master-page-trix som får in all text på en gång eller liknande.

- Gör lite fräscha styckemallar för rubriker och sånt.
Är det samma sak som dom där flikarna till höger. Paragrafstyle eller nått sånt. Där jag väljer hur rubrikerna skall se ut och har det lämpligt till hands då det skall in på en sida. Mmmkay. Tror det är så. Det är inte okay att göra en master-sida med en textruta på lämpligt ställe där jag kan klistra in en rubrik och sen skriva över den andra mastern. Äh, nä det lät fel och det är nog en felaktig procedur. Skit it.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vad snackar vi om för sidantal egentligen, uppskattningsvis? Om det inte blir typ 200+ och ni inte ska ha nån superspeciell layout (och inte behöver ha layouten klar innan GothCon) så kan jag eventuellt hjälpa till, isåfall ganska gratis. Jag gillar ju att meckla med layout och behöver all övning jag kan få. Jag är inte Dante dock, det ska man ju ha klart för sig.
Jag är ju rätt envis av mig och jag har ju gjort en massa saker jag tidigare in gjort under skapandet av LoL så jag är rätt sugen på att vara högst delaktig från start till mål. Hjälp och gratis sådan mottages gärna men jag skulle aldrig lämpa över hela projektet i någon annans knä utan att betala för mig.

200+ kan jag tänka mig att det blir i slutändan. Layouten finns mest i tanken. Känns semikomplex just nu. Jag fnular på om jag skall skicka över lite övningsprylar åt dig så får vi se om det hjälper mig på nått vis om du vill ha nått att öva på.
Konrad Konvalj said:
200+ var nog en liten överdrift. Låt säga +150 sidor inklusive bös.

krank

Konrad Konvalj;n4313 said:
Med redigerad text menar du alltså så som den skall se ut i tryck. Typ färdisch.
Innehållsförteckning med inbakad styckes indelning känns okay. Allt ligger i ju rätt ordning nu men i olika former och dokument.
Ja, "färdish" är nog en bra förklaring. Tänk typ hyfsat klart worddokument eller nåt där man har rubriker och underrubriker, språket är kollat och så.

Finns det några trix gällande: Sidnummer, Marginalinställningar.
Sidnummer gör man genom att på sin master page göra en textruta där man vill ha sitt sidnummer. Sedan beror det lite på språk, men jag högerklickar, väljer "Insert special characters", "Markers" och "Current page number". Då står det typ A där, men på själva sidorna blir det ett sidnummer.

Marginalinställningar vete håken. Har du bara nog in mot bokryggen så blir det nog ganska bra. Sen vill man ju inte ha alltför breda textrader heller, de ska ju ligga på en typ 45 tecken ungefär, raderna.

Sen brukar jag mest följa tipsen i Dantes grejer, alltså främst de där bilderna 1-4. Men det kanske är överkurs?

* Sidnummer skall ju funka per automatik om man knappar rätt i InDesign. Jag har pillat lite och hittat den där override knappen så jag kan styra bort saker från master sidorna. På så vis får jag bort sidnummer, men det kanske inte är rätt. Använder man sidnummer på alla sidor? Ponera att vi har ett kapitel som heter Lump med en bild på första sidan i den avdelningen. Är det fresh att ha en nuffra där? Troligen inte. Är det okay att köra bara udda nuffror?
Jag brukar köra siffror på alla sidor. Även där jag har bilder.

Man stoppar alltså in en textruta och sen pluppar man in text. Man gör inte en sån där stor textruta och ankrar vidare texten till nästa sida per automatik? Fattar du. Vi snackar en ruta i taget och in med den text man vill ha på den sidan och sen vidare till nästa. Jag försöker troligen hitta genvägar nu, men är det så man gör så lär jag ju göra så och inte fuska mig fram via nått master-page-trix som får in all text på en gång eller liknande.
Textrutor skapas ju automatiskt.

Få in all text på en gång: Använd "File", "Place", välj wordfilen eller vad det nu är som innehåller texten, håll nere Shift, klicka uppe vänstra hörnet. Då ska det skapas nya sidor automatiskt.

Är det samma sak som dom där flikarna till höger. Paragrafstyle eller nått sånt. Där jag väljer hur rubrikerna skall se ut och har det lämpligt till hands då det skall in på en sida. Mmmkay. Tror det är så. Det är inte okay att göra en master-sida med en textruta på lämpligt ställe där jag kan klistra in en rubrik och sen skriva över den andra mastern. Äh, nä det lät fel och det är nog en felaktig procedur. Skit it.
Skapa inte textrutorna manuellt alls, och definitivt inte i mastersidorna. Om det inte är textrutor vars innehåll ska finnas med på många sidor. Textrutorna för själva spelet kommer att skapa sig själva.

krank

Konrad Konvalj;n4315 said:
Jag fnular på om jag skall skicka över lite övningsprylar åt dig så får vi se om det hjälper mig på nått vis om du vill ha nått att öva på.
?Gärna. Däremot kommer nog jag vara ganska upptagen nu fram till påsk eller så, men efter det kommer jag att kunna göra saker, visa, peka, ta bilder av det jag gör, visa upp, etc.

Möller

Hubert Hortlax
Konrad Konvalj;n4280 said:
Format? A4 känns mest lämpligt för oss.
A4 är väl ändå ganska udda som bokformat?

Dessutom blir böcker som är stora, vilket A4 ändå får betraktas vara, givetvis också tunna. Ett mindre format, närmare A5, ger mer »bokkänsla«. Det finns inget självklart val här, många rollspelsprodukter är ofta tunna och i relativt stora format.

Så utveckla gärna varför A4-skulle vara lämpligt för er.
Vimes said:
En grej är svinjävlaaslånga tabeller som kommer kräva stora uppslag för att inte bli asajobbiga.
Vimes said:
Dessutom medger ett större format mer tilltagna marginaler som medger mer penisklotter.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Möller;n4366 said:
A4 är väl ändå ganska udda som bokformat?

Dessutom blir böcker som är stora, vilket A4 ändå får betraktas vara, givetvis också tunna. Ett mindre format, närmare A5, ger mer »bokkänsla«. Det finns inget självklart val här, många rollspelsprodukter är ofta tunna och i relativt stora format.

Så utveckla gärna varför A4-skulle vara lämpligt för er.
Plats för penisklotter har Vimes redan tagit upp.

Annars ser vi mest nackdelar med dom där små A5 böckerna. Om vi snackar runt 150 sidor bös i A4 format lär det bli en väldans massa sidor i A5. Skall vi in med tabellerna där tror jag det blir mycket bläddrande. Kanske finns andra lämpliga rollspels boks format.
Zappelina said:
Kan man inte ha utvikssidor för tabellerna? Bara en tanke.

Konrad Konvalj

Myrmidon
kran said:
Ja, "färdish" är nog en bra förklaring. Tänk typ hyfsat klart worddokument eller nåt där man har rubriker och underrubriker, språket är kollat och så.
En bit kvar då.

Tror jag får göra en att-göra-lista i rätt ordning och sedan gå uppifrån och ned. Kanske kan man i den vevan göra nått form av index för att se vart det saknas viktiga pryttlar som troligen ligger och skräpar på gamla wurrnu i pm-form.