FAQ för WFRPv4

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Ack ja. Spelet som kräver ett förklaringsdokument på jag vet inte hur många hundra sidor för att reglerna ska bli begripliga...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,806
Location
Stockholm
Ack ja. Spelet som kräver ett förklaringsdokument på jag vet inte hur många hundra sidor för att reglerna ska bli begripliga...
Hoppas hoppas att deras Old World ska bli WFRPv4 fast spelbart. :)

Annars får jag väl göra en jävla retroklon. Zweihänder är ju minst lika jobbigt som regelsystem som WFRPv4.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
261
Jag vill minnas att intresset för Zweihänder faktiskt var rätt stort innan det stod klart att spelet skulle drabbas hårt av feature creep, men att hypen då dalade ordentligt.
Och jag fick uppfattningen att släppet av WFRP4 mer eller mindre räddade Zweihänder från att förbli ett sånt där "någons hjärteprojekt" som få ville ha. För bredvid WFRP4 såg Zweihänder plötsligt inte lika dåligt ut längre.

Inofficiella retrokloner är troligen vad WRFP kommer att förbli för mig. Parallellt med köp av utvalda settingprodukter till fyran, som ju faktiskt kan vara rätt bra. Jag har exempelvis Altdorf här i bokhyllan, bra jobbat @Magnus Seter mfl...!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,806
Location
Stockholm
Jag vill minnas att intresset för Zweihänder faktiskt var rätt stort innan det stod klart att spelet skulle drabbas hårt av feature creep, men att hypen då dalade ordentligt.
Det är intressant att WFRPv4 först skulle städa upp WFRPv2 litegrann, sen fastnade Andy Law i "feature creep" ... precis samma stig som Zweihänder vandrade på.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Det är intressant att WFRPv4 först skulle städa upp WFRPv2 litegrann, sen fastnade Andy Law i "feature creep" ... precis samma stig som Zweihänder vandrade på.
Jag har ofta undrat om det egentligen är någon mer än Andy som faktiskt begriper 4E-reglerna. (Många som stattar moduler till spelet verkar definitivt inte göra det.)

Men å andra sidan är ingen utgåva av WFRP något vidare som regelsystem IMO. Jag kör ju med ett hemsnickrat BRP-hack istället...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,806
Location
Stockholm
Jag har ofta undrat om det egentligen är någon mer än Andy som faktiskt begriper 4E-reglerna. (Många som stattar moduler till spelet verkar definitivt inte göra det.)
Den tanken har slagit mig också. Undrar om det var det som låg bakom att han inte fortsatte för Cubicle 7, att hans vision för reglerna inte synkade med vad de andra ville, och vad marknaden egentligen ville.
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Världen är kul (om man får använda den beskrivningen på warhammer.....)
Spelar Enemy Within som är episk (om än ibland lite gammalmodig i strukturen...)

Reglerna....skulle sträcka mig till att de går att spela med....men de är knappast till hjälp. De tycks i alla fall i relation till Kampanjen Enemy Within se ut att vara till ett helt annat spel.

Men som sagt vi har kul så det kanske bara vi som är gnälliga....
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
836
Location
Uppsala
Jag lutar också (tyvärr) mot att WFRP 4 är knöligt och svårt. Hade mer än gärna sett ett BRP-system för att spela till exempel Enemy Within med. Lyssnade på en podd som lirade systemet men det var svårt att hänga med
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Jag lutar också (tyvärr) mot att WFRP 4 är knöligt och svårt. Hade mer än gärna sett ett BRP-system för att spela till exempel Enemy Within med. Lyssnade på en podd som lirade systemet men det var svårt att hänga med
Jag måste ta och hitta tid för att fixa en begriplig översikt/SRD på mitt eget BRP-för-TEW-hack...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
precis samma stig som Zweihänder vandrade på.
Ojdå. Jag har bara läst reglerna i den nya Starter Boxen till Zweihänder, och hade inga problem att följa dem. Mycket renare och mer logiska än WFRP4, tyckte jag. Menar du att de blir mer överlastade om man skaffar fler böcker?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Jag har bara bläddrat lite i wrfp4-starter setet och tänkt att även om det inte verkar vara världens mest strömlinjeformade system så verkar det inte supersvårt, iaf i det utförandet. Vad är det som ni ogillar med det?
 
Last edited:

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Många slag som inte leder någonstans.

En nivå i en färdighet gör dig plötsligt superbra från ingenstans...

Att nå nästa 10tal i grundegenskaper är värt mer än de andra 9 höjningarna.

En stor del av aktiviteterna i reglerna sker "mellan äventyren". Vilket gör att reglerna inte passar för exempelvis Enemy Within kampanjen.

Att inte sikta på en specifik fiende i en grupp utan bara skjuta rakt in i en grupp.....leder till att du gör mer skada.....

Om en bra krigare slår på en dålig....är det bättre för den dåliga att inte försvara sig.....det blir bara värre då....

Det finns tre färdigheter som krävs om du skall gå ut med hunden.......typ....
Dvs vissa färdigheter är väldigt smala och duplicerade.....medan andra är mkt breda.

Vissa talents ändrar helt spelet....andra....vet jag inte ens när de skall komma i spel.
Tittar på dig: "räkna pengar" talent....

Men världen är kul.....
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
261
Jag tycker att WFRP4 består av ett stort antal idéer som egentligen är ganska bra var för sig, men summan av allihop blir för mycket, och i flera fall funkar de inte särskilt bra tillsammans.

Plus att det finns lite skavanker här och var som jag tycker borde fångats upp redan under designprocessen. Ett sånt exempel (ganska liten grej men den stör mig) är att Lore både är namnet på kunskapsfärdigheterna och namnet på magiskolorna. Så trollisarna har på sina rollformulär både Lore (Magic) och Arcane Magic (x Lore) men det är två helt skilda saker.
 
Top