Nekromanti FAQ om rollspel och upphovsrätt

peterb

Swordsman
Jag har ställt samman ett första försök till en FAQ om upphovsrätt med särskild inriktning på problem som rör rollspelare. Den kan studeras på www.brinkdata.se/rpg. Ni hittar dit via FAQ | Imaterialrätt från menyn. Kommentarer, nya frågor och kritik både negativ och positiv motages med tacksamhet. Dessa kan antingen anslås här eller, än hellre (från min utgångspunkt) på forumet som finns på min sajt.

peterb

Swordsman
Tackar! :gremsmile:

Jo jag hoppades ju att det skulle kunna vara till nytta för någon mer än mig...

Johan K

Gammal & dryg
Bra jobbat !!

Bra jobabt !!
Den texten gav en ju en del matnyttigheter. Fanns ju en del saker som jag ine hade så bra koll på, som jag fick svar på där !
Man tackar & bugar för ditt jobb !

sockerpappan

Veteran
Hur är det med gamla bilder?

hur är det med gamla bilder egentligen? om bilden är äldre än 70 år gäller väl inte copyright har jag för mig. Eller är jag bara ute och cyklar?

peterb

Swordsman
Re: Hur är det med gamla bilder?

70 år efter upphovsmannens död gäller för alla typer av verk, med undantag av kataloger som bara skyddas i 15 år. Detta betyder inte att man kan måla en Rembrant och påstå att det är en Rembrant (det vore att göra en förfalskning), men det är fritt fram att avbilda gamla målningar.

Dimfrost

Special Circumstances

Så med andra ord så är det fritt fram att illustrera till exempel ett rollspel eller en websida med gamla målningar, utan att betala något?

/Dimfrost, föreställer sig Piranesi i Staden :gremlaugh:

peterb

Swordsman

Hur hade du tänkt att få tag på den gamla målningen? Det är inte sällan förbjudet, av en eller annan anledning, att fotografera på museer, men om du själv gör en avbildning (målar av tavlan) då är ju avbildningen din. Om du hittar en bild av målningen gjord av en fotograf som har varit död i 70 år, visst då är det OK. Problemet är alltså att få tag i bilden...

Dimfrost

Special Circumstances

Just det ja, jag blandade ihop originalet och fotografiet. Naturligtvis var det inte så enkelt.

/Dimfrost

Ymir

Liten kantbaron

Har inte Neogames gjort det, också? 'Krigarens Väg' och 'Mystik och Magi' till Eon är proppfulla med arthurianska sekelskiftesbilder av Howard Pyle och sådana. Men jag antar att där är en bildbyrå inblandad eller nåt...

- Ymir, som bra gärna hade använt Ivan Bilibin, själv...

Troberg

Sinister eater

Så med andra ord så är det fritt fram att illustrera till exempel ett rollspel eller en websida med gamla målningar, utan att betala något?
Japp, varför trodde du Monty Python var så glada för att använda sådant i sina animationer?

sockerpappan

Veteran
en bild av en bild av en bild

om man som rubriken antyder, tar en bild av en bild av något som är äldre än 70 år då?

parantes: (Detta med 70-år må kännas länge men skriver man mycket CoC så är det alldelles lagom, dessutom kunde vissa av de gamla gubbarna måla.)

peterb

Swordsman
Re: en bild av en bild av en bild

Det är inte bilden som måste vara äldre än 70 år, det är bildens fotograf som måste ha varit död i minst 70 år. Om det inte rör sig om en sk. fotobild (ett bra exempel är nyhetsbilder, som bilderna på mordet av JFK) för då är skyddet bara 50 år efter fotografens död. Jämför med vad som hände i början av 90-talet då det plötsligt bara välde fram saker med Carl Larssons motiv på, då hade det gått 70 år sedan han dött.

Du kan alltså använda bilder av fotografer som dog 1933 eller tidigare.

peterb

Swordsman
Det tål att påpekas att den här FAQ:n är ett levande dokument, t.ex. la jag alldeles nyss till frågan som kom upp här om gamla bilder, och igår tillkom två nya frågor & svar. Så om ni tycker ämnet är intressant, kolla in FAQ:en då och då och ställ gärna frågor - ni kan använda help@brinkdata.se om ni vill maila dem.

Zire

Swashbuckler
Utmärkt bra dokument!

Kan jag vara lite dum och ställa en kontrollfråga om någonting jag utläste ur dokumentet, men är för feg att göra egen tolkning av?

Är det ok att göra formella beskrivningar av alla regelsystem och slänga upp på en hemsida? Vad händer isf med namnet på regelsystemet (spelet alltså), kan man skriva det fullt ut?

- Zire

peterb

Swordsman
Om du med "formella beskrivningar" menar dina egna beskrivningar går det hur bra som helst. Du får naturligtvis också citera företagens egna beskrivningar, en länk duger i det sammanhanget gott som källhänvisning.

Om du tänker lägga upp det på din privata hemsida eller på någon annan icke-kommersiell webbplats har du rätt att använda spelens titlar (som ju troligtvis är varumärken) precis hur du vill. Även om du avser att lägga ut det som ett led i din näringsverksamhet så får du göra jämförelser mellan olika produkter och då använda andra företags varumärken, men då får de inte sticka ut ur din text, du får alltså inte dra uppmärksamhet till någon annans varumärke på din webbplats. Din jämförelse måste också vara vederhäftig.

Skulle nu inte spelens titlar vara varumärken kan du fortfarande citera dem, t.ex. "HeroQuest, utgivet av Issaries, INC.".

sockerpappan

Veteran
Re: en bild av en bok

om man har en bild i en bok och det inte är någon fotograf angiven då? kan man replikera den om man uppger källa?

peterb

Swordsman
Re: en bild av en bok

Regeln är att man måste göra allt vad man rimligen kan för att ta reda på vem som är upphovsman till verket man vill reproducera, om det inte går då får du gå efter vad som gäller för verket som bilden är publicerad i, om det verkets författare är död sedan 70+ år så kan inte förlaget hävda att bilden är skyddad.

Fö. så får man inte citera bilder, det enda alternativet som du har om bilden fortfarande är skyddad är att be om tillåtelse att reproducera bilden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nästa fråga!

Fö. så får man inte citera bilder, det enda alternativet som du har om bilden fortfarande är skyddad är att be om tillåtelse att reproducera bilden.
Du verkar ju ha koll på det här:
Vad gäller för serier? Ska de betraktas som text, så att man får "citera" en bildruta i en artikel, eller räknas de som bilder? Eller är de ett gränsfall som man inte riktigt vet hur man ska hantera?

/tobias