Nekromanti FAQ om upphovsrätt och rollspel uppdaterad

peterb

Swordsman
Min FAQ om rollspel och upphovsrätt är nu uppe i version 3.0. FAQ:n har nu 44 frågor och svar, att jämföra med de 22 som fanns i version 1.0 som släpptes i slutet av januari 2004. Ni kan antingen läsa en online version av FAQ:n eller hämta hem en zippad offline version från min webbplats Rollspelshörnan .

Det finns också en annan artikel som jag skrivit om upphovsrätten till rollspel som kan vara av intresse, den kan också hämtas hem i pdf format.

Feuflux

omjonasson.se
Om bilder

Tänkte plåga dig lite här nu angående bilder.

Får man kopiera bilder?
Nej! Bilder får inte kopieras utan tillstånd, bilder får inte heller bearbetas eller citeras (d.v.s. att bara visa en del av en bild). Detta gäller verk som publiceras. Privat kan man bearbeta och kopiera bilder, men inte annars.

Vad innebär "publiceras"? Om jag ritar en bild och lägger upp den på en hemsida, är den publicerad (och indirekt copyrightskyddad då) då?

Om bilder är automatiskt copyrightskyddade, vad är då poängen med att alla onlineserieskapare (förutom jag då) skriver ut copyrighttext? T.ex. så skriver Tatsuya Ishida ut "COPYRIGHT©2003 SINFEST PRODUCTIONS/All rights reserved, baby." under sina Sinfest-strip.

Eller är det själva karaktärerna man copyrightar då om nu bilden redan är copyrightad? Eller gör man så av gammal vana?

Till d12comic så har jag vid ett par tillfället norpat bilder från microsoft clipart, vad gäller med de bilderna, är de helt fria att använda?

Jag antar att det är förbjudet att redigera om bilder i photoshop och så då? När jag tar matrix-posters och gör såhär eller såhär med dem, bryter jag mot någon lag då?

Och om jag nu citerar någon bild, blir jag varnad att ta bort den först eller blir jag direkt stämd på 50 miljoner av någon galen amerikan?

peterb

Swordsman
Re: Om bilder

"Tänkte plåga dig lite här nu angående bilder."

Det är helt OK. :)

Får man kopiera bilder? Nej! Bilder får inte kopieras utan tillstånd, bilder får inte heller bearbetas eller citeras (d.v.s. att bara visa en del av en bild). Detta gäller verk som publiceras. Privat kan man bearbeta och kopiera bilder, men inte annars.
"Vad innebär "publiceras""?

Med "publicera" menas "att göra publikt", dvs. att ge fler än en mindre krets tillgång till bilden. Att lägga ut bilder på en hemsida är det samma som att publicera dem.

"Om jag ritar en bild och lägger upp den på en hemsida, är den publicerad (och indirekt copyrightskyddad då) då?"

Iofs kan man aldrig säkert veta om något är upphovsrättskyddat om så inte utryckligt slagits fast av en domstol. Men du kan nog utgå från att dina serier är upphovsrättskyddade. Du har ju signerat dem med ditt alias, vilket kopplar upphovsmannaskapet till dig.

"Om bilder är automatiskt copyrightskyddade, vad är då poängen med att alla onlineserieskapare (förutom jag då) skriver ut copyright text? T.ex. så skriver Tatsuya Ishida ut "COPYRIGHT©2003 SINFEST PRODUCTIONS/All rights reserved, baby." under sina Sinfest-strip."

© symbolen är ett bra sätt att påminna läsaren om att bilden är upphovsrättskyddad. I USA är det, i allafall sett ur en praktisk synvinkel, nödvändigt att använda © för att få upphovsrättsligt skydd. I Sverige behövs den inte.

Sedan är det ju så att de upphovsrättsliga lagarna skiljer sig åt land från land, skillnaderna är i sak inte så stora men det finns stora skillnader vad gäller lagarnas rättsfilosofiska ursprung och också vad gäller deras uppbyggnad. Att bilder inte får citeras i Sverige behöver alltså inte betyda att bilder inte får citeras i USA.

"Eller är det själva karaktärerna man copyrightar då om nu bilden redan är copyrightad? Eller gör man så av gammal vana?"

Karaktärer kan mycket väl anses ha upphovsrättsligt skydd. Serie karaktärer har faktiskt betydligt bättre skydd än litterära karaktärer. I Tyskland har det visat sig att det är fritt fram att göra bruk av Sherlock Holmes. Men jfr också Disneys kamp mot Arne Anka, vilken ju inte var framgångsrik.

Anledningen till att serie karaktärer har bättre skydd är just att de är en kombination av bilder och text, detta gör dem mer konkreta än litterära karaktärer.

"Till d12comic så har jag vid ett par tillfället norpat bilder från microsoft clipart, vad gäller med de bilderna, är de helt fria att använda?"

Ett antagande är att de enskilda bilderna är fria att använda men att hela samlingen är skyddad som sådan. Det borde framgå i MS Office...

"Jag antar att det är förbjudet att redigera om bilder i photoshop och så då?"

Inte för privat bruk, men väl om du publicerar dem...

"När jag tar matrix-posters och gör såhär eller såhär med dem, bryter jag mot någon lag då?"

Vi får nog förutsätta att Matrix-postern är upphovsrättskyddad, så om du publicerar dem (vilket du nyss gjorde) så gör du ett intrång i upphovsrätten till postern.

"Och om jag nu citerar någon bild, blir jag varnad att ta bort den först eller blir jag direkt stämd på 50 miljoner av någon galen amerikan?"

Det vanliga är nog att man blir varnad först. Notera att om den galne amerikanen vill stämma dig så får han göra det i Sverige, dvs. under förutsättning att d12comic.com går att tydligt koppla till Sverige...

Feuflux

omjonasson.se

Tack för svar, normalt sett tycker jag copyrightsnack är hur trist som helst men bildsnacket är relevant för mig och internethantering är intressant det med. :gremsmile:

© symbolen är ett bra sätt att påminna läsaren om att bilden är upphovsrättskyddad. I USA är det, i allafall sett ur en praktisk synvinkel, nödvändigt att använda © för att få upphovsrättsligt skydd. I Sverige behövs den inte.

Det känns som om drösvis med nationella lagar blev väldigt svårtolkade så fort internet poppade upp, sen finns ju hela "tredje land"-biten med PUL och sådana goa grejer. Amerikanare får med andra ord citera min serie hur mycket som helst då eftersom jag inte har (c) på den? (Inte för att jag bryr mig egentligen, skulle nästan bli glad om nån gjorde det :gremwink: ).

Vi får nog förutsätta att Matrix-postern är upphovsrättskyddad, så om du publicerar dem (vilket du nyss gjorde) så gör du ett intrång i upphovsrätten till postern.

Eeep. Bara att vänta på att Carrie-Anne Moss ska kidnappa min dator nu då...

Det vanliga är nog att man blir varnad först. Notera att om den galne amerikanen vill stämma dig så får han göra det i Sverige, dvs. under förutsättning att d12comic.com går att tydligt koppla till Sverige...

Dansk webbhotell, jag ska kräva Viggo Mortensen som advokat. (Nu blev halva det här inlägget rätt fånigt, det är väldigt typiskt mig, jag satsar på att skärpa mig innan jag fyller 30).

peterb

Swordsman

"Det känns som om drösvis med nationella lagar blev väldigt svårtolkade så fort internet poppade upp, sen finns ju hela "tredje land"-biten med PUL och sådana goa grejer. Amerikanare får med andra ord citera min serie hur mycket som helst då eftersom jag inte har (c) på den? (Inte för att jag bryr mig egentligen, skulle nästan bli glad om nån gjorde det )"

Mja, jänkarna får inte citera bilder hur som helst, reglerna för hur man får använda andras verk är annorlunda "over there" men jag skulle bli förvånad om det var väldigt stor skillnad när det gäller citat av bilder - men jag har inte full koll på just biten om citat av bilder i USA.

Sedan är det ju så att det faktum att du inte har någon © på dina bilder kan få en del jänkare att *tro* att de får använda dina bilder hur de vill. Om det är så att du upplever att din serie har eller kan få ett ekonomiskt värde så bör du nog använda något i stil med "© 2004 Feuflux", det bör du nog faktiskt göra i vilket fall som helst - någon skada kan det ju aldrig göra.

Näcken

Veteran
Jag har också en liten fråga, du verkar ju kunnig på det här med upphovsrätt.

Vi säger att jag har kommit på ett väldigt bra regelsystem, eller nått liknande, och jag lägger in det här på forumet (i övrigt finns det bara på papper hemma hos mig). Får vem som hälst ta det då och göra vad han vill med.

peterb

Swordsman
"Jag har också en liten fråga, du verkar ju kunnig på det här med upphovsrätt. Vi säger att jag har kommit på ett väldigt bra regelsystem, eller nått liknande, och jag lägger in det här på forumet (i övrigt finns det bara på papper hemma hos mig). Får vem som hälst ta det då och göra vad han vill med."

I och med att någon anslår en regel, ett monster, en trollformel, en spelvärld eller ett helt spel här på forumet så är det publicerat. Det får anses som underförstått att alla får hämta hem och lagra verket på sin dator och/eller skriva ut det. Det är också tillåtet att sprida verket vidare, men bara privat och i enstaka exemplar. Om verket är publicerat under en Open Source/Content licens (som t.ex. GPL) får man göra hur många kopior som helst. Dock, om inget annat sägs så gäller de regler som finns i upphovsrättslagen. Detta gäller även om rollspel.nu skulle licensiera sitt redaktionella material under en Open Source licens, en upphovsman anses aldrig ha gett bort mer rättigheter än vad som tydligt framgår av ett avtal eller annat medgivande.

Att enskilda element i en skrift saknar upphovsrättsligt skydd är inget ovanligt. Forskarens rå-data är fritt för alla att använda, liksom den kände kockens matrecept eller reglerna för hur man avgör om ett tärningslag har lyckats i d20-systemet. En samling av sådana, var för sig icke upphovsrättsskyddade element, är dock i sig upphovsrättsskyddat - under förutsättning att det sätt dessa material är sammanställt på är unikt. De allra flesta rollspel är unika samlingar av regel beskrivningar, illustrationer, tabeller och litterära texter, det är endast i undantagsfall som det inte på det sättet - jag kan t.ex. tänka mig att många dokument i WotCs SRD saknar upphovsrätt.

Så för att svara på din fråga: nej det skulle inte vara tillåtet att göra precis vad som helst med ett regelsystem som du postade här. Det är däremot inte säkert att en enskild regel som publiceras här är skyddat - man får nog snarare utgå från att så inte är fallet.

Oldtimer

Slava Ukraini!

I USA är det, i allafall sett ur en praktisk synvinkel, nödvändigt att använda © för att få upphovsrättsligt skydd.
Det var väl rätt många år sedan nu som de ändrade det? Numera gäller ju upphovsrätt automatiskt. Sedan kan ju ett litet © vara nyttigt i både Sverige och USA av praktiska skäl.

I Tyskland har det visat sig att det är fritt fram att göra bruk av Sherlock Holmes.
Det kan väl kanske bero på att Sir Arthur Conan Doyle varit död i mer än sjuttio år?...

/Mikael

peterb

Swordsman

"Det var väl rätt många år sedan nu som de ändrade det? Numera gäller ju upphovsrätt automatiskt. Sedan kan ju ett litet © vara nyttigt i både Sverige och USA av praktiska skäl."

Mja, för att de facto kunna få ett skadestånd för ett upphovsrättsintrång i USA måste man ha a) ha angivit copyright på korrekt sätt och b) ha registrerat upphovsrätten, så egentligen så följer faktiskt inte USA helt Berne Konventionen. Vilket vad det jag avsåg med "ur en praktisk synvinkel".

"Det kan väl kanske bero på att Sir Arthur Conan Doyle varit död i mer än sjuttio år?."

Den gode Sir Arthur dog 1930 och det här fallet, som jag läste om i en fakttidskrift, är från 90-talet - så faktiskt inte. Men det var inte poängen med min kommentar, utan att litterära karaktärer - och därmed även karaktärer som förekommer i rollspelssupplement - inte har så bra upphovsrättskydd som man kanske skulle kunna tro.

Radagast

Swordsman

"I Tyskland har det visat sig att det är fritt fram att göra bruk av Sherlock Holmes."

"Det kan väl kanske bero på att Sir Arthur Conan Doyle varit död i mer än sjuttio år?..."

Säker? Att upphovsrätten i Sverige gäller 70 år efter upphovsmannens död, gör ju inte att det automatiskt är så i andra länder.

I både Danmark och USA är gränsen 100 år, och då skulle ju det skyddet fortfarande gälla i dessa länder exempelvis, även om det inte gör det i Sverige.

// Radagast

Eksem

Champion

"Vi får nog förutsätta att Matrix-postern är upphovsrättskyddad, så om du publicerar dem (vilket du nyss gjorde) så gör du ett intrång i upphovsrätten till postern."

Men visst finns det väl undantag om man gör t.ex. satir? Har inte MAD Magazine varit inblandad i sådana situationer ett par gånger?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Att upphovsrätten i Sverige gäller 70 år efter upphovsmannens död, gör ju inte att det automatiskt är så i andra länder.
Det är ju riktigt. Det brukade vara 50 år efter upphovsmannens död i Sverige, men under 90-talet samordnades detta över hela EU. Alla länder höjde till det högsta värdet, 70 år, som användes inom EU (t ex i Tyskland).

Så inom EU gäller 70 år numera.

I både Danmark och USA är gränsen 100 år, och då skulle ju det skyddet fortfarande gälla i dessa länder exempelvis, även om det inte gör det i Sverige.
Antingen har Danmark gått ur EU eller också är du felunderrättad. 70 år är vad som gäller inom hela EU.

När det gäller USA vet jag med bestämdhet att de sedan 1978-01-01 också använder 70 år efter upphovsmannens död. Andra regler gäller dock verk publicerade innan detta datum.

/Mikael

peterb

Swordsman

Jo parodier och satirer får man som upphovsman leva med, men notera att det måste tydligt framgå att syftet är att vara en parodi. Att på en bild av Göran Persson byta ut dennes huvud mot en åsnas är en parodi, att byta ut huvudet på en filmkaraktärs med sitt eget är däremot knappast en parodi. I det förra fallet är syftet uppenbart att förlöjliga Göran Persson, i det senare är det väl snarare att förhärliga sig själv...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Australien

Australien har en skyddstid på 50 år efter författarens död, vilket har lett till en del trassel med resten av världen. Se här för mer info. Detta gör att t ex Edgar Rice Burroughs böcker inte är copyright-skyddade där (there was much gnashing of teeth in the Disney Headquarters).

Johan K

Gammal & dryg
Imponerande !

Jag är ju helt klart imponerad av ditt jobb !!
Sidan är ju helt kart mycket bra gjort, då speciellt FAQ:en.. Är ju en smidig grej att använda ju !