Re: Om bilder
"Tänkte plåga dig lite här nu angående bilder."
Det är helt OK.
Får man kopiera bilder? Nej! Bilder får inte kopieras utan tillstånd, bilder får inte heller bearbetas eller citeras (d.v.s. att bara visa en del av en bild). Detta gäller verk som publiceras. Privat kan man bearbeta och kopiera bilder, men inte annars.
"Vad innebär "publiceras""?
Med "publicera" menas "att göra publikt", dvs. att ge fler än en mindre krets tillgång till bilden. Att lägga ut bilder på en hemsida är det samma som att publicera dem.
"Om jag ritar en bild och lägger upp den på en hemsida, är den publicerad (och indirekt copyrightskyddad då) då?"
Iofs kan man aldrig säkert veta om något är upphovsrättskyddat om så inte utryckligt slagits fast av en domstol. Men du kan nog utgå från att dina serier är upphovsrättskyddade. Du har ju signerat dem med ditt alias, vilket kopplar upphovsmannaskapet till dig.
"Om bilder är automatiskt copyrightskyddade, vad är då poängen med att alla onlineserieskapare (förutom jag då) skriver ut copyright text? T.ex. så skriver Tatsuya Ishida ut "COPYRIGHT©2003 SINFEST PRODUCTIONS/All rights reserved, baby." under sina Sinfest-strip."
© symbolen är ett bra sätt att påminna läsaren om att bilden är upphovsrättskyddad. I USA är det, i allafall sett ur en praktisk synvinkel, nödvändigt att använda © för att få upphovsrättsligt skydd. I Sverige behövs den inte.
Sedan är det ju så att de upphovsrättsliga lagarna skiljer sig åt land från land, skillnaderna är i sak inte så stora men det finns stora skillnader vad gäller lagarnas rättsfilosofiska ursprung och också vad gäller deras uppbyggnad. Att bilder inte får citeras i Sverige behöver alltså inte betyda att bilder inte får citeras i USA.
"Eller är det själva karaktärerna man copyrightar då om nu bilden redan är copyrightad? Eller gör man så av gammal vana?"
Karaktärer kan mycket väl anses ha upphovsrättsligt skydd. Serie karaktärer har faktiskt betydligt bättre skydd än litterära karaktärer. I Tyskland har det visat sig att det är fritt fram att göra bruk av Sherlock Holmes. Men jfr också Disneys kamp mot Arne Anka, vilken ju inte var framgångsrik.
Anledningen till att serie karaktärer har bättre skydd är just att de är en kombination av bilder och text, detta gör dem mer konkreta än litterära karaktärer.
"Till d12comic så har jag vid ett par tillfället norpat bilder från microsoft clipart, vad gäller med de bilderna, är de helt fria att använda?"
Ett antagande är att de enskilda bilderna är fria att använda men att hela samlingen är skyddad som sådan. Det borde framgå i MS Office...
"Jag antar att det är förbjudet att redigera om bilder i photoshop och så då?"
Inte för privat bruk, men väl om du publicerar dem...
"När jag tar matrix-posters och gör såhär eller såhär med dem, bryter jag mot någon lag då?"
Vi får nog förutsätta att Matrix-postern är upphovsrättskyddad, så om du publicerar dem (vilket du nyss gjorde) så gör du ett intrång i upphovsrätten till postern.
"Och om jag nu citerar någon bild, blir jag varnad att ta bort den först eller blir jag direkt stämd på 50 miljoner av någon galen amerikan?"
Det vanliga är nog att man blir varnad först. Notera att om den galne amerikanen vill stämma dig så får han göra det i Sverige, dvs. under förutsättning att d12comic.com går att tydligt koppla till Sverige...