Far Frontier Prospecting Company

Gamiel

Myrmidon
Fast skulle nog villa ha en förslagslista med "varför är vi här" grejer
Förslag:
* Som en del av prestige kriget mellan framtida nationer/megaföretag/Solsystemets planeter så gäller det att kolonisera så mycket yta på levande världar som möjligt innan någon av de andra gör det.
* Planeten är rik på sällsynta jordarts metaller eller någon typ av SF mithril
* Jorden är överbefolkad, överutnyttjad och miljöförstörd, mänskligheten kan inte överleva på rymdstationer och marsbaser utan behöver en levande planet, ni är där för att undersöka om kolonisering e möjlig/lägga grunden för den egentliga kolonisering
* Vetenskapligt intresse av en helt ny värld
* Därför att den är där och för att bevisa att vi kan
* Man hoppas finna nya biokemikalier o liknande som kan användas i sjukvård o liknande.
* Det finns inte så många levande planeter o även om det kostar att kolonisera den så kostar det mindre än att behöva bygga och underhålla en rymdbas

Har tagit i ganska rejält med allihop, för att göra liknande scenarier av isolation som det i boken det inspirerats av. En smula överdrivet absolut, men lämnar heller inga tvivel om att misstag är livsfarliga.
Men lämnar dock en frågande om varför man e där om det e så extremt.

Gamiel

Myrmidon
En rimlig fråga som också går att ställa inför varje djuphavsdykning, månvandring, och Antarktisexpedition. :)
De flesta av de där är antingen privata äventyrare, vetenskapliga expeditioner, eller prestige projekt (o då ofta en fråga om dit o tillbaka, ingen längre tid) medan baserat på dina Company Policy förslag o en del annat så känns det mer som spelet föreslår att man ska vara knegare eller glada/galna nybyggare. Så en lista med förslag skulle vara väldigt användbart för SL o spelarna.

Också, jag noterat at flera av dina förslag går åt lite väl mycket åt det extrema hållet, kanske några fler förslag som inte är så extrema, som gör att det känns som en bas där är möjlig (om än svår).

entomophobiac

Low Prep High Play
Också, jag noterat at flera av dina förslag går åt lite väl mycket åt det extrema hållet, kanske några fler förslag som inte är så extrema, som gör att det känns som en bas där är möjlig (om än svår).
Syftet är dock att pusha spelgruppen till att komma på teknologi som "löser" problemet.

Varning för milda spoilers av The Luminous Dead:

I The Luminous Dead kan inte huvudrollen ta av sig dräkten eller ens hjälmen, av olika anledningar, trots att hon befinner sig där hon är i många veckor. Lösningen i boken är att hon har en port på utsidan av dräkten där hon skruvar in kapslar med näringslösning, som sedan injiceras rakt in i hennes magsäck av dräkten. För vätska kan hon fylla på vattentankar genom att filtrera vatten från platsen hon befinner sig på och sedan dricker hon vattnet från ett munstycke inne i hjälmen.

Den extrema isolation och de många knasigheter som orsakas av detta är en stor inspiration till Far Frontier, och därför varför många av exemplen är extrema på olika sätt. Vissa av dem har jag lyft rakt av från boken, även om de används i lite andra sammanhang.

Så, de är absolut extrema, men det är högst medvetet och syftet med att de är det är att gruppen skall pushas till att beskriva hur de ändå lyckas befinna sig där genom teknologi, kirurgiska ingrepp, droger, hjärntvätt, eller vad de nu kommer på.

entomophobiac

Low Prep High Play
Så! Första speltest avklarat, och lite eftersnack med massor med bra idéer.

Det största problemet som identifierades är att resurssystemet är helt off, och gjorde att det på kort tid handlade mer om att överleva än om något annat. Både för att spelare hade väldigt begränsat handlingsutrymme och för att resurserna i sig var väldigt begränsade.

På sätt och vis är inte det här helt dåligt, eftersom det är vad stor del av inspirationen också handlar om. Men det pajade konversationen. Delfix för detta blir att frågor (till både Op och experter) blir gratis. Prata på ni bara. Känns självklart när en tänker på det, men så var inte systemet skrivet från början.

Andra delen av fixen blir att modda resurserna så de funkar precis som teknologi gör. Du får helt enkelt introducera matsystem precis som andra teknologier.

Tärningarna split:as också ut på två färger av tärningar. En färg som representerar teknologi, och en som representerar påfyllning. Hårda och mjuka resurser kan vi kalla dem. Detta för att det blev konstigt när vi hittade "supplies" att de lika gärna kunnat vara en stridshelikopter...

Superkul med speltester av experimentella lekspel. Hoppas det blir ännu mer av den varan framöver.

entomophobiac

Low Prep High Play
En skitbra grej som föreslogs i eftersnacket var att lägga till ett riktigt val i Briefing: hur ration Tech/Supplies ser ut i den last som tas ned på planeten.

Det kan bli det där valet vi gjorde i början som biter oss under spelets gång. Love it.

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad för modifikationer på människokroppen valde spelarna att ha/gav du dem?
Jag var inte Operator denna gången. Det var en relativt snäll planet, men med fruktansvärda temperaturskiftningar som tvingade oss att gräva ned raketen vi landade med och ha en sköldkupol på vårt base camp. Annars åkte vi mest runt med vår buggy.

entomophobiac

Low Prep High Play
En sak som föreslogs på speltest var att ändra så att om du lyckas som Prospector inte avgör i förväg utan av samarbete.

Typ såhär:

THE BIG QUESTION
As a Prospector, there's one question that matters. Will you find what you came here for?
There's only one way to be sure: You need at least one other expert to verify your claims on their own time. This means that another Prospector must choose to Use Expertise in order to verify your claim or your claim doesn't hold up.
Which Prospector doesn't matter.

Det här blir rätt snyggt kan jag tycka, för det kräver att Prospectors pratar mer med varandra, men det räcker inte att bara ställa ledande frågor eftersom det måste vara en annan Prospectors aktiva val att använda sitt choice till att utforska ditt claim.

Gamiel

Myrmidon
Force Majeure förslag:
* [ Solvindar/statiska stormar/bakgrunds surret från att allt planetens liv är ESP:er/liknande ] gör all typ av trådlös kommunikation omöjlig, och då menar jag all: man kan stå bredvid varandra men ens telefoner/radio/liknande vill inte kommunicera. Hur handskas man med det? Hur kommunicerar man med satelliten/skeppet som hänger i bana ovanför planeten?
* kristallskogarna som täcker [ planeten/området som är intressant/där prospektörerna har sin bas ] absorberar på något sett allt ljud, en stor explosion kan höras, men då som ett litet poff och endast om du är farligt nära. Hur kommunicerar man när orden inte ens hörs när man skriker i varandras öron? Hur står man psykiskt ut med den totala tystnaden?

Modifikationer förslag:
* Vingar på ryggen, som inte är till för att flyga utan är solfångare som fälls ut under dagtid för att samla energi för att driva alla modifikationer som gjorts.
* Ändrat matsmältningssystem som gör att man kan äta den lokala floran o/e fauna, den smakar skit bara och man behöver genomgå operationen igen om man vill kunna äta jord baserad mat igen.
* Extra stora ögon som kan ta in mer ljus o rör sig utanför den mänskliga frekvensen, för att kunna se bra på lågljusvärld utan att behöva medtaget ljuskälla.
* Bröstkorg o lungor förstorade så man kan ta in mer syre
* konstanta injektioner som gör ens hud [grön/blå/gul/annan omänsklig färg] men gör att man kan vandra under den främmande solen utan att extrem snabbt få soleksem.
* modifierade händer som gör det möjligt att så mycket lättare hantera/aktiver artefakterna av den nu utdöda ras som en gång härskade på planeten men man är allmänt klumpigare med dem (mänskliga hjärnan är inte anpassad för de annorlunda griporganen) och man kan inte hantera saker gjorda för mänskliga händer så bra.

Bland inspiration för den typen av farliga/hårda världar det här spelet ska utspela sig på känns det som man borde nämna:
Alien serien
Riddick serien

Last edited:

Gamiel

Myrmidon
Modifikationer förslag:
* nanobotter injicerade i kroppen som reparerar de icke-biologiska modifikationerna, tar bort möjliga cancersvulster, och skyndar på den normal läkningen. Nanobotterna behöver energi, antingen från att man kopplar sig till någon typ av generator, har modifikationer som gör trådlös laddning möjlig (men kräver att man är nära den trådlösa generatorn), man har Modifikationer där man placerar batterier o byter dessa när de gått slut, man har det ovan nämna solfångarvingarna Modifikationen. Nanobotternas reparationer gör också att alla sår/skador svider/ömmar/gör ont mer när de snabbläkes än om de hade läkts normalt, och reparationer av mekaniska/elektroniska samt borttagandet av cancersvulster sker antingen akut (vid noterbara skador) eller vid bestämda tider efter intervaller o dessa gör ont, rejält ont.

Bland inspiration för den typen av farliga/hårda världar det här spelet ska utspela sig på känns det som man borde nämna:
Alien serien
Riddick serien
BESM: Centauri Knights har en hel del som kan vara inspirerande

entomophobiac

Low Prep High Play
Detta speltestades ett par gånger, inklusive under förra året, och en sak som dök upp som lite problem är hur SLPs ska hanteras när det är fritt att förklara. Operator är ju inte en SL och därför inte tänkt att porträttera några SLPs alls. Men i en av sessionerna vi spelade fanns det ett skeppsvrak och en ruin redan på planeten som undersöktes, och en spelare valde då att hitta en överlevare.

Spelet har inte detta tillägget än, för jag har inte prioriterat/hunnit fixa det, men lösningen vi körde var helt enkelt att den som träffar den här personen har samma val som i allt annat beskrivande. Så om de exempelvis frågar Operator, "vad har du för readings på den här snubben?" så kommer samma regler gälla som alltid annars. Ingen har helt enkelt mer eller mindre ägande kring denna SLP än någon annan.

Zeedox

Hero
Intressant spel! Jag blir ju nyfiken på om man kunde spela nästan samma upplägg ljust, trevligt och mysigt, istället för mörkt och deppigt. Regeln att någon är med via röst är himla kreativ, tycker jag! Måste bli väldigt annorlunda stämning och feeling!

Blir det i praktiken en läskig stämning, trots att det är samberättande? Jag kan tycka det är svårt även med SL, och i samberättande spel är det svårare att eskalera fara (i varje fall med varje spelargrupp jag spelat med).

entomophobiac

Low Prep High Play
Blir det i praktiken en läskig stämning, trots att det är samberättande? Jag kan tycka det är svårt även med SL, och i samberättande spel är det svårare att eskalera fara (i varje fall med varje spelargrupp jag spelat med).
Det har blivit rätt bra faktiskt, just eftersom Operator inte går att lita på (vilket är den största delen inspiration från förlagan). Du kan också hamna i lägen där du börjar ifrågasätta dig själv, eftersom du nyss såg skitläskiga hallucinationer, men när du tar dit din kompis så är de inte kvar.

En av grupperna jag spelade med var rättså ovana att samberätta, och eftersom jag brukar vara deras spelledare blev det rätt mycket "eh, Martin, vad händer när jag gör såhär?" Men de greppade det rätt fort och vi fick en rätt häftig resa som slutade med att vi flydde från skitplaneten...

Är ju exakt 20 choices för Operator, så Operator kan ju rulla d20 för att göra sina val om hen vill. Det har jag testat en av gångerna, och det gjorde det hela väldigt mycket mer oberäkneligt. :D

Jag blir ju nyfiken på om man kunde spela nästan samma upplägg ljust, trevligt och mysigt, istället för mörkt och deppigt.
Tror inte det varit så mörkt och deppigt egentligen, utan mer liksom en känsla av att utforska det okända och att hela tiden ha lite känslan av att ett felsteg kan göra att allt går åt pipsvängen. Men det beror nog också lite på hur gruppen förhåller sig till spelandet. Och såklart att hela häftet är svart med vit text...

Zeedox

Hero
Intressant att dessa aspekter också är en del av spelets regler:

◊ Put away your cell phones.
◊ Dim the lights.
◊ No off-game anecdotes, jokes, etc.
◊ No pop culture references.
...
◊ Help each other stay in-character
...

Flera av dessa är vettiga spelråd, men här är de alltså benämnda som regler! Sen är det flera av dem som jag skulle tycka var jobbiga som spelare - får jag inte dra skämt och ha roligt med mina kompisar? Måste jag vara i karaktär (vad nu det betyder) hela tiden, jag som knappt är det alls vanligtvis? Osv.

entomophobiac

Low Prep High Play
Flera av dessa är vettiga spelråd, men här är de alltså benämnda som regler! Sen är det flera av dem som jag skulle tycka var jobbiga som spelare - får jag inte dra skämt och ha roligt med mina kompisar? Måste jag vara i karaktär (vad nu det betyder) hela tiden, jag som knappt är det alls vanligtvis? Osv.
De är ju bara där för att FFPP är tänkt att skapa en viss ton, och exempelvis att citera The Martian eller Alien pajar stämningen fortare än något annat.

En annan sak det faktiskt bidrar med, däremot, är att sessionerna blir kortare. Delvis just för det du beskriver, att en inte orkar sitta och fokusera på det sättet hur länge som helst. Men också för att mindre tid går åt till att "flamsa".

Passar inte alla grupper och är heller inte nödvändigt i alla spel.