Roligast tycker jag vore att lägga skiften av årstiderna helt i spelarnas händer och göra det önskvärt från ett belöningsperspektiv. Varje gång det blir ny årstid får varje rollperson en begränsat antal årstidspoäng som kan spenderas för att ge fördelar, antingen specifika sådana för just den årstiden (roligare och får året att kännas olika) eller mer generiska (lättare). När ens poäng sedan är slut uppmannar det spelarna till att vilja byta årstid för att få nya poäng att spendera.
Typ "nu skiftar vi till sommar och alla får tre sommarpoäng som kan användas för att ge en massiv engångbonus på en interpersonel interaktion för att simulera den där sommarflörten (tell me more, tell me more), eller för att höja rollpersonens värde i snygg med en schysst solbränna, eller..." och så vidare. Följt av "nu har alla slut på sommarpoäng, vi skiftar för att få ett par najs höstpoäng som kan användas till att auto-lära sig något nytt för att skolorna börjat igen, eller för att pacificera valfri SLP med en höstdepression, eller...".
Det blir väldigt meta, men inte mer än att formulera en massa mål hela tiden.