Nekromanti Faraonen skriver spel: drag

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Drag" är alltså det som man i Apocalypse World kallar de fördefinierade tärningsslag som är knutna till attributen. I den förra tråden diskuterade jag ungefär vilka drag jag tyckte var intressanta. Nu, efter en promenad för att få igång tankeverksamheten, är det dags att utveckla dem och se ifall alla behövs.

Vi börjar med när du lockar eller förför någon. Det här är tänkt att vara ett drag som är till för attraktiva, finessrika och framför allt eleganta rollpersoner. Det är det "lätta" sociala draget, det som inte har med tvång att göra utan lockar folk efter eget bevåg. Mitt första utkast ser ut så här:

När du lockar eller förför någon ska du slå 2T6 + Elegans*. Om du lyckas kommer personen antingen avslöja en hemlighet för dig eller göra dig en tjänst -- ditt val. Om du slår 10-12 kommer personen också förvänta sig en motprestation från din sida.

Sanning eller konsekvens, alltså.

*För tillfället räknar jag med värden som normalt ligger på 0-6, med 3 som standardvärde. 10-12 är en svag framgång, 13+ är en stark framgång. Allt på 10 och över är "lyckas".

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett relaterat drag är att driva genom sin vilja. Nu kommer vi till en hårdare del av den sociala interaktionen, där konsekvenserna kan bli värre.

När du driver genom din vilja ska du slå 2T6 + Glöd. Om du lyckas måste din motståndare antingen gå med på dina krav, backa undan (bokstavligt eller bildligt) eller anfalla dig. På 13+ får du också +1 på nästa slag när du interagerar med din motståndare.

Här har vi en skillnad från Apocalypse World! Det här draget påminner en del om "go aggro", men funkar annorlunda för att reflektera en annan spelmiljö. Hotet om våld finns inte lika tydligt från spelaren, utan det är motståndaren som kan välja att eskalera situationen. Draget går så klart fortfarande att kombinera med hot om våld -- om din rollperson har ett draget svärd eller ett par butiga livvakter kommer motståndaren kanske inte välja att eskalera till våld.

Något jag däremot är missnöjd med är resultatet på 13+. Vad hade varit roligare där?

Big Marco

Läskig
Svarte faraonen said:
Ett relaterat drag är att driva genom sin vilja. Nu kommer vi till en hårdare del av den sociala interaktionen, där konsekvenserna kan bli värre.

När du driver genom din vilja ska du slå 2T6 + Glöd. Om du lyckas måste din motståndare antingen gå med på dina krav, backa undan (bokstavligt eller bildligt) eller anfalla dig. På 13+ får du också +1 på nästa slag när du interagerar med din motståndare.

Här har vi en skillnad från Apocalypse World! Det här draget påminner en del om "go aggro", men funkar annorlunda för att reflektera en annan spelmiljö. Hotet om våld finns inte lika tydligt från spelaren, utan det är motståndaren som kan välja att eskalera situationen. Draget går så klart fortfarande att kombinera med hot om våld -- om din rollperson har ett draget svärd eller ett par butiga livvakter kommer motståndaren kanske inte välja att eskalera till våld.

Något jag däremot är missnöjd med är resultatet på 13+. Vad hade varit roligare där?
Givet AW:s grund att 7-9 är "lyckat, men..." och 10+ är "lyckat" så borde din 13+ vara att motparten inte får något val. Jag tycker att du kan behålla +1-bonusen som krydda dock.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tycker nog det blir lite för snällt mot spelaren. Lyckat eller inte, att övertala är inte mind control. Tanken är snarare att jag vill ha något som gör det till en dålig idé att anfalla, även om rollpersonen inte råkar ha ett fysiskt övertag.

Jag har funderat på om det borde finnas något som har med omgivningen att göra ("du imponerar på omgivningen/din motståndare gör sig till åtlöje"), men det är ju långt ifrån alltid så att det finns en publik.

Big Marco

Läskig
Svarte faraonen said:
Jag tycker nog det blir lite för snällt mot spelaren. Lyckat eller inte, att övertala är inte mind control. Tanken är snarare att jag vill ha något som gör det till en dålig idé att anfalla, även om rollpersonen inte råkar ha ett fysiskt övertag.

Jag har funderat på om det borde finnas något som har med omgivningen att göra ("du imponerar på omgivningen/din motståndare gör sig till åtlöje"), men det är ju långt ifrån alltid så att det finns en publik.
Nu har ju jag noll koll på din setting så jag skjuter från höften men att ha ett motsvarande AW 10+ drag där SLPn/annan rollperson kommer undan genom att "backa undan" gör draget rätt mesigt och inte så high drama som dragen iaf är i AW. Om dragen är mer lika typiska färdigheter och rollpersonerna är mer average joes så kan det fungera men då känns nästan AW-kopplingen ... onödig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tänkte mig nog "backa undan" som starkare än de lät. I ursprungsformuleringen skrev jag "fly", men det fick det att låta som att folk kutade och gömde sig så snart någon sa till dem på skarpen.

En möjlighet man kan ha är att låta ett 13+-resultat innebära att man kan lägga en condition på motståndaren. Som det står i Monsterhearts:

Characters can gain Conditions over the
course of play. If you take advantage of
a Condition that someone has, while
making a move against them, add 1 to
your roll. In order to take advantage of
a Condition mechanically, though, you
need to take advantage of the Condition
fictionally as well.
A Condition goes away when the
character suffering it takes appropriate
action to alleviate it.
En condition är om inte annat anges ett rykte eller en rent social effekt -- inget som nödvändigtvis behöver stämma (så har du en condition som heter "Lögnare" betyder det att folk tror du är en lögnare, inte nödvändigtvis att du är det eller behöver bete dig på ett särskilt vis).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om vi ändå ska ha conditions, eller tillstånd som vi väl får säga på svenska, kan vi kanske använda dem i designen av att bita ihop*.

När du biter ihop trots smärta, skräck eller förtvivlan ska du slå 2T6 + Glöd. Vid 13+ förblir du oberörd och kan handla obehindrat. Vid 10-12 kan du handla som du önskade, men du tar ett negativt tillstånd.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Att handla med finess är ett drag som därmed måste skiljas tydligt från bita ihop, så att de två inte blandas ihop. Bita ihop är framför allt ett reaktivt drag som anspelar på stresstålighet, sans och viljestyrka. Handla med finess bör därför fokusera på att vara användbart för proaktiva handlingar som kräver kvickhet, precision och smidighet. Ninjagrejer i stil med att smyga, kvickt dölja saker och förflytta sig förbi diverse hinder. Social finess borde nog gå in under locka eller förföra, så kanske borde handla med finess byta namn till något mer explicit smyg- eller subtilitetsrelaterat.

När du handlar subtilt ska du slå 2T6 + Elegans. Välj två av alternativen nedan vid 10-12 och tre vid 13+.
Du gör det du skulle göra kvickt och utan hinder.
Du har en tydlig och öppen flyktväg.
Du lämnar inga spår.
Ingen anar din närvaro just nu.

Jag är rätt nöjd med alternativen, men är det här nog brett för ett grundläggande drag?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag är inte riktigt nöjd med "handlar subtilt" så här i efterhand. Det framstår som ett för smalt drag, för fokuserat på smygande och handlingar i det fördolda. Ska vi försöka igen?

När du undflyr fara ska du slå 2T6 + Elegans. Vid 13+ är det inga problem, du klarar dig helskinnad. Vid 10-12 klarar du dig men spelledaren* ska välja en av följande:
Din framgång är temporär, ohållbar i det långa loppet.
Du lämnar något efter dig.
Du tar längre tid på dig än du borde.

Bättre? Sämre?

*Eller spelaren? Korsar det linjen?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har funderat lite på det här med att hantera det övernaturliga. Jag tänker mig att jag vill att övernaturliga saker ska vara fundamentalt främmande -- när man interagerar med det övernaturliga ska det inte vara något som kommer inifrån, utan man försöker sig på att förstå och hantera något man inte borde ge sig in på. Draget för det ser alltså ut så här:

När du hanterar det övernaturliga ska du slå 2T6 + (trolleriattribut). Om du lyckas aktiverar du besvärjelsen eller föremålet och tvingas betala dess pris. Om du slår 13+ har du dessutom bemästrat det -- du kan nu när du vill aktivera eller avaktivera det. På ett misslyckande har du givit dig in på för djupt vatten, och priset blir dyrare än du räknat med.

Här fick jag visst också in ett sätt att lära sig besvärjelser! Det viktiga är att man inte kan lära sig dem utantill utan att aktivera dem och betala priset. Notera att draget inte innehåller några regler för hur man stänger av övernaturliga effekter om man slog sämre än 13+. Det är högst medvetet.

Sodivra

Champion
Svarte faraonen said:
Jag har funderat lite på det här med att hantera det övernaturliga. Jag tänker mig att jag vill att övernaturliga saker ska vara fundamentalt främmande -- när man interagerar med det övernaturliga ska det inte vara något som kommer inifrån, utan man försöker sig på att förstå och hantera något man inte borde ge sig in på. Draget för det ser alltså ut så här:

När du hanterar det övernaturliga ska du slå 2T6 + (trolleriattribut). Om du lyckas aktiverar du besvärjelsen eller föremålet och tvingas betala dess pris. Om du slår 13+ har du dessutom bemästrat det -- du kan nu när du vill aktivera eller avaktivera det. På ett misslyckande har du givit dig in på för djupt vatten, och priset blir dyrare än du räknat med.

Här fick jag visst också in ett sätt att lära sig besvärjelser! Det viktiga är att man inte kan lära sig dem utantill utan att aktivera dem och betala priset. Notera att draget inte innehåller några regler för hur man stänger av övernaturliga effekter om man slog sämre än 13+. Det är högst medvetet.
Grymt!