Nekromanti Fasa ut skaparforum?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vi pratade lite i praten om det här med de officiella makarforumen som det nästan inte är någon aktivitet i. Jag har lite funderingar:

1) Är det verkligen en verksamhet WRNU ska ha som såpass central att den tillåts uppta så stor del av vår "framsida" som den gör?

2) Är det inte väldigt 1997 att ha ett eget forum för ett spel eller för en spelskapare? Borde inte "allt det innehåll" Saga och de andra producerar kunna läggas under makande eller promotion istället?

Mitt förslag är att fasa ut de officiella forumen...

1) samla ihop alla officiella forum och lägg dem som underforum till ett nytt forum vi kallar "Spelmakares officiella forum" eller något liknande. Eller bara "Officiella forum". Kolla på hur det funkar i Galleriforumet, typ så tänker jag.

2) Sluta erbjuda spelmakare möjligheten att ha eget forum på sajten.

3) Uppmuntra de som finns att flytta det lilla innehåll de har till de existerande forumen.

Nu vet jag att 2 och 3 är hyfsat kontroversiella, men vi skulle väl kunna göra 1) iaf?

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
1) samla ihop alla officiella forum och lägg dem som underforum till ett nytt forum vi kallar "Spelmakares officiella forum" eller något liknande. Eller bara "Officiella forum". Kolla på hur det funkar i Galleriforumet, typ så tänker jag.
Nu ska vi se.

I dagsläget ligger alla spelmakares forum i en egen kategori som bildar en lång, lång lista. Den går sedan att fälla ihop så man slipper den långa listan. När man väl gjort det kommer man smidigt åt forumen genom att klicka på kategorin.

Du vill lägga forumen på ett sätt som liknar nuvarande, när man väl fällt ihop listan. Korrekt?

Tja, för mig skulle det inte vara några problem. Men jag har ett konter-förslag som jag ältat tidigare. Kan man inte göra så att alla kategorier utom den första, med allmänna rollspelsforum, är ihopfällda när man först går in på sidan? Då ser forumet betydligt mindre kaosartat ut, men samtidigt finns alla forumen där för de som vill ha det så.

Alltså att det ser ut såhär:

Sodivra

Champion
Behåll dem.

Visst, det är ballt att vara 2013 och ha en slimmad framsida, men det är också ballt att få ha sitt eget forum.

Vi har den här, räcker inte det?

Attachments

krank

Murkla said:
Tja, för mig skulle det inte vara några problem. Men jag har ett konter-förslag som jag ältat tidigare. Kan man inte göra så att alla kategorier utom den första, med allmänna rollspelsforum, är ihopfällda när man först går in på sidan? Då ser forumet betydligt mindre kaosartat ut, men samtidigt finns alla forumen där för de som vill ha det så.
Jag är inte emot ditt motförslag.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade ett forum på WRNU tidigare, men tog bort det när jag slutade supporta Höstdimma.

Dock, jag fick mer intresse för de inlägg jag lade i spelmakarforumet och rollspelsforumet än de som låg i mitt egna forum.

Så med makarglasögon på så hade jag nog inte sett något jätteproblem ur strikt kommunikationssynpunkt.

Däremot var det ju trevligt och behändigt att ha alla trådar om spelet samlade på ett och samma ställe. Speciellt om man kommer sent och vill se vad som sagts tidigare (sökfunktionen är ju lite som den är).

Visst är en del makare dessutom moderatorer för sina forum? Jag var aldrig det, och saknade det aldrig heller. Även om jag kan vara oense med kåren i småsaker så köper jag programmet, och det var skönt att slippa ta "ansvar" för forumet.

krank

Arvidos MC said:
Visst, det är ballt att vara 2013 och ha en slimmad framsida, men det är också ballt att få ha sitt eget forum.
Är det verkligen så ballt? Jag vet inte. Men jag kanske är gammal och "jaded" för att jag fipplat med egna forum på egna hemsidor och så...

Om man som Möller säger skulle dölja dem som default så skulle det väl kanske vara en sak, men mest vill jag fasa ut plottret wrnu är =)

Krille

Super Moderator
Grejen med att ha ett officiellt forum är synergieffekten av att ligga bland alla andras officiella forum. Deras trafik drar trafik till mig, helt enkelt.

Alternativet till att inte ha ett forum här är att ha ett eget forum på en egen sajt, och då tappar man den synergieffekten. Och det blir lite meh om man inte är typ Riotminds som har en användarbas på två miljoner spelare (eller i alla fall fler än femton).

Jag tycker personligen att det är en bra grej att wrnu är hem åt en massa små spelskapare. Det är en säljande poäng för wrnu som helhet. Den poängen försvinner om man sopar bort de officiella forumen, bakar in dem nånannanstans eller till och med döljer dem som underforum.

Och jag tycker också att dessa punkter är såpass positiva att det överväger den renlighets-fad som just nu har drabbat forumet.

Vimes

Sillkung
Helt ärligt nu, handen på hjärtat och med en "stäng inte av mig, snälla"-blick på moderatorkåren: är inte de här gapande tomma forumen jävligt dålig reklam för spelen/"företagen"? Jag tycker det. Jag tycker det finns något löjeväckande över flera av de specifika forumens ödslighet som gör att jag tar spelskaparen och spelet/spelen på mindre allvar. Tomheten synliggör ett ointresse, som kanske eller kanske inte korresponderar mot verkligheten.

Hoppas ingen tar illa upp!

anth

Vetefan
krank said:
Vi pratade lite i praten om det här med de officiella makarforumen som det nästan inte är någon aktivitet i.
Jag tycker spelmakar-forum är en trevlig service som vi ska ha kvar.

Sedan är frågan hur hög aktivitet det ska vara för att forumet ska vara kvar.

Kan man inte bara flytta ner dem till "övrigt", dit varulvsspelen hamnade?

Eksem

Champion
De levande forumen (Eon och SagaGames, etc) tycker jag är väldigt motiverade. SagaGames är ett toppenexempel på den typen av direkt kundkontakt som man vill att sådana forum skall vara, och Eon för att det är så stort.

Jag gillar dessutom att vi har många officiella forum här istället för att folk har typ Facebook Pages och G+ (vilket väl är dagens motsvarighet till Eget Forum), det ger en känsla av att WRNU är i centrum av rollspel i Sverige.

Med det sagt så ÄR det en lång lista, och inget ont om några spelskapare alls men vissa forum är det väldigt, väldigt lite drag i, så till den grad att de antagligen skulle få ut MER snack om sina spel om de bara syntes i Makande och Promotion.

---

I vilket fall sorterar jag in det här förslaget "lösning på ett problem som inte finns", eftersom jag är av meningen att vi inte har något problem med för lång forumlista (däremot är jag som alltid för färre forum för att synliggöra diskussioner mer, men när det gäller enskilda spelskapare föredrar jag att de själva får fatta det beslutet).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag är direkt EMOT att ta bort de officiella forumen MEN jag gillar idéen att lägga dme i ett underforum. Tummen upp!

Troberg

Sinister eater
Krille said:
Grejen med att ha ett officiellt forum är synergieffekten av att ligga bland alla andras officiella forum. Deras trafik drar trafik till mig, helt enkelt.

Alternativet till att inte ha ett forum här är att ha ett eget forum på en egen sajt, och då tappar man den synergieffekten. Och det blir lite meh om man inte är typ Riotminds som har en användarbas på två miljoner spelare (eller i alla fall fler än femton).

Jag tycker personligen att det är en bra grej att wrnu är hem åt en massa små spelskapare. Det är en säljande poäng för wrnu som helhet. Den poängen försvinner om man sopar bort de officiella forumen, bakar in dem nånannanstans eller till och med döljer dem som underforum.

Och jag tycker också att dessa punkter är såpass positiva att det överväger den renlighets-fad som just nu har drabbat forumet.
Instämmer. Det handlar inte så mycket om att upprätthålla en aktiv diskussion som att stötta kreativa spelmakare.

Jag hade samma tänk när jag skapade RPGLab. Den var tänkt för att erbjuda spelmakare sådant som egna forum, egen wiki, egna bloggar, egna filareor, egna gallerier, möjlighet att posta artiklar och så vidare, allt för att göra det lättare för spelmakare att får en nätnärvaro och en kreativ miljö.

Så, spara dem. Vill man inte läsa dem, använd scrollhjulet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Sluta dryga dig mot mina moderatorer!

Granny Smith said:
[…] och med en "stäng inte av mig, snälla"-blick på moderatorkåren […]
Sluta tramsa dig. Offerkoftan klär dig inte alls.

Du blev avstängd för att VARTENDA av dina inlägg i den här diskussionen, från och med det första, var SPYDIGT, DRYGT och/eller innehöll EN KÄNGA ÅT NÅGON ANNAN ANVÄNDARE. Du förtjänade en veckas avstängning.

Vi (moderatorer/redaktion) har försökt förklara detta för dig. Din ovilja att se din egen skuld i avstängningen är trist, men inte något vi kan göra så mycket åt.

Låt bli att komma med såna här passiv-aggressiva gliringar mot min moderatorkår, tack. Har du problem med dem tar du upp det med redaktionen.

Necross

Swashbuckler
krank said:
1) Är det verkligen en verksamhet WRNU ska ha som såpass central att den tillåts uppta så stor del av vår "framsida" som den gör?
Själv har jag "Active topics"-sidan som min personliga ingångssida till wrnu, så jag bryr mig inte.

Sedan har jag aldrig riktigt förstått varför det hela tiden snackas så mycket om att stänga vissa forum. Det är väl ingen större uppoffring att ha dem kvar?

Annars - konkret förslag: Om ett forum har X veckor utan aktivitet, stäng med automagiskt. Eller fråga i en tråd först.

krank

Necross said:
Sedan har jag aldrig riktigt förstått varför det hela tiden snackas så mycket om att stänga vissa forum. Det är väl ingen större uppoffring att ha dem kvar?
För mig handlar det väldigt mycket om "Less is more" och den väldigt fula (men mkt bättre än förut!) framsida vi visar nya besökare. I princip en stor vägg text. Att man måste scrolla för att nå vissa forum tycker jag är en styggelse, framför allt givet hur långt man nu måste scrolla.

Jag gillar minimalism och tillgänglighet, enkel navigation och inbjudande, intuitivt navigerade hemsidor. Och jag fortsätter gärna lobba för att WRNU ska röra sig i den riktningen =)

shaithan

Warrior
Håller med dig krank men ett alternativ som jag har föreslagit i både chatten och i tråden forum att inspereas av är att man kan copy catta flashback.orgs otroligt användbara drop down meny där man kan lägga under forumen i :gremsmile:

Arfert

Facit
krank said:
Vi pratade lite i praten om det här med de officiella makarforumen som det nästan inte är någon aktivitet i. Jag har lite funderingar:

2) Är det inte väldigt 1997 att ha ett eget forum för ett spel eller för en spelskapare? Borde inte "allt det innehåll" Saga och de andra producerar kunna läggas under makande eller promotion istället?

Mitt förslag är att fasa ut de officiella forumen...

2) Sluta erbjuda spelmakare möjligheten att ha eget forum på sajten.

3) Uppmuntra de som finns att flytta det lilla innehåll de har till de existerande forumen.

Nu vet jag att 2 och 3 är hyfsat kontroversiella, men vi skulle väl kunna göra 1) iaf?
1, 2 & 3. Det kommer döda rollspel.nu som "the webbsida om rollspel" i Sverige. Vi kommer flytta våra forum någon annanstans och wrnu:s seal of approval som det viktigaste forum skulle vara borta. Det var fan det dummaste jag läst på länge, tycker jag. Ursäkta kraftuttrycken. Blir upprörd.

Arfert

Facit
Troberg said:
Krille said:

Instämmer. Det handlar inte så mycket om att upprätthålla en aktiv diskussion som att stötta kreativa spelmakare.

Jag hade samma tänk när jag skapade RPGLab. Den var tänkt för att erbjuda spelmakare sådant som egna forum, egen wiki, egna bloggar, egna filareor, egna gallerier, möjlighet att posta artiklar och så vidare, allt för att göra det lättare för spelmakare att får en nätnärvaro och en kreativ miljö.

Så, spara dem. Vill man inte läsa dem, använd scrollhjulet.
Bara som backup: har du kvar det där på RPGLab?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Vi pratade lite i praten om det här med de officiella makarforumen som det nästan inte är någon aktivitet i. Jag har lite funderingar
Hej allihopa!

Jag vill poängtera något som kanske är självklart egentligen.

Efter Krickas ankomst och hans fundering kring hur forumet funkade har det spontant uppkommit diskussioner om forumets layout och forumsindelning.

Detta drivs alltså av användarnas önskan om att diskutera detta, och vi i redaktionen läser och funderar och kanske ändrar lite grand för att se vad som funkar.

Dock vill jag säga detta:

INGA STORA FÖRÄNDRINGAR ÄR PLANERADE.

Så jag hoppas verkligen inte att någon känner att nu rasar huset och lämnar forumet bara för att det diskuteras, luftas, funderas och föreslås. Vi kommer inte att elda ner det till grunden och sedan dansa på forumets virutella grav, för att sedan återuppstå som en fågel fenix med helt nya vingar.

Inte ännu. Och om det sker, så kommer användarna att vara med på det tåget.

Tack till alla som ger sin feedback på vad som funkar dåligt, men tack också till er alla som berättar vad som funkar bra. Allas input är värdefull.

Vänliga hälsningar

/Magnus