Nekromanti Fasa ut skaparforum?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag håller med Arfert, Krille och Troberg. Visst, det är väldigt lite aktivitet i flera, men de är betydligt viktigare för forumets identitet än Off Topic, Kultur och Gallerier är. Om man lider av att behöva scrolla förbi dem förra för att komma till de senare kanske det inte är rollspel man är här för?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal said:
Jag håller med Arfert, Krille och Troberg. Visst, det är väldigt lite aktivitet i flera, men de är betydligt viktigare för forumets identitet än Off Topic, Kultur och Gallerier är. Om man lider av att behöva scrolla förbi dem förra för att komma till de senare kanske det inte är rollspel man är här för?
Eller så kanske man inte tycker om just de rollspelen? Jag diskuterar gärna rollspel, men det finns inga forum för de spel jag gillar.

Eksem

Champion
Minimalism är förstås oförenligt med att ha många forum, men såväl intuitiv navigering, tillgänglighet och en inbjudande känsla skulle jag påstå är direkt orelaterat till antalet forum.

krank

Eksem said:
Minimalism är förstås oförenligt med att ha många forum, men såväl intuitiv navigering, tillgänglighet och en inbjudande känsla skulle jag påstå är direkt orelaterat till antalet forum.
Jag har ännu inte sett något exempel som varit i mina ögon lättnavigerat, intuitivt, tillgänligt och inbjudande utan att vara hyfsat avskalat, åtminstone till en början (jag har inget emot tanken att avancerade användare ska kunna krångla till det för sig).

Och nej, jag betraktar inte Facebook som ett bra exempel. Facebook är oerhört rörigt, går inte alls att använda utan adblock, och skulle må jävligt bra av en ordentlig upprensning bland funktioner och avdelningar.

anth

Vetefan
krank said:
Eller så kanske man inte tycker om just de rollspelen? Jag diskuterar gärna rollspel, men det finns inga forum för de spel jag gillar.
Det du säger är att rollspel.nu har för lite forum.

Själv saknar jag ett GURPS-forum och ett BRP-forum. :gremsmile:

Arfert

Facit
Eksem said:
Minimalism går att fixa. Om man gör en minimalistisk design/struktur. Även om man har tokmycket kontent.

Om någon orkar.

krank

Argh! said:
Du säger alltså att du inte vill att de spel du gillar ska ha egna forum. :gremsmile:
Precis. Jag har noll problem med att diskutera de spel jag skapar och de jag gillar i existerande rollspels- och makarforum.

Eksem

Champion
Oavsett dina personliga åsikter om Facebook verkar inte deras formgivning ha hämmat deras tillväxt i vilket fall.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Bara som backup: har du kvar det där på RPGLab?
Ja, har precis förlängt domänregistreringen med 5 år. Litar dock inte på att servern ska hålla i evighet...

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
krank said:
Vi pratade lite i praten om det här med de officiella makarforumen som det nästan inte är någon aktivitet i. Jag har lite funderingar:

1) Är det verkligen en verksamhet WRNU ska ha som såpass central att den tillåts uppta så stor del av vår "framsida" som den gör?

2) Är det inte väldigt 1997 att ha ett eget forum för ett spel eller för en spelskapare? Borde inte "allt det innehåll" Saga och de andra producerar kunna läggas under makande eller promotion istället?

Mitt förslag är att fasa ut de officiella forumen...

1) samla ihop alla officiella forum och lägg dem som underforum till ett nytt forum vi kallar "Spelmakares officiella forum" eller något liknande. Eller bara "Officiella forum". Kolla på hur det funkar i Galleriforumet, typ så tänker jag.

2) Sluta erbjuda spelmakare möjligheten att ha eget forum på sajten.

3) Uppmuntra de som finns att flytta det lilla innehåll de har till de existerande forumen.

Nu vet jag att 2 och 3 är hyfsat kontroversiella, men vi skulle väl kunna göra 1) iaf?
1, 2 & 3. Det kommer döda rollspel.nu som "the webbsida om rollspel" i Sverige. Vi kommer flytta våra forum någon annanstans och wrnu:s seal of approval som det viktigaste forum skulle vara borta. Det var fan det dummaste jag läst på länge, tycker jag. Ursäkta kraftuttrycken. Blir upprörd.
Jag skulle kanske inte använt kraftuttrycken, men jag skulle tänkt dem. Fullt medhåll.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Eksem said:
Jag har ännu inte sett något exempel som varit i mina ögon lättnavigerat, intuitivt, tillgänligt och inbjudande utan att vara hyfsat avskalat, åtminstone till en början (jag har inget emot tanken att avancerade användare ska kunna krångla till det för sig).
Sorry, men klarar man inte att hitta i en lista med 20-25 saker så kanske man inte är på rätt ställe. :gremsmile:

Edit: Det där lät, vid närmare eftertanke, mer nedlåtande än vad det var menat. Min tanke var att rollspel i mångt och mycket handlar om att hitta saker i listor, så man borde ha vanan inne.

Anchorman

Swashbuckler
Två förslag för lite mer nedtrimmat forum:

1. Skriv om beskrivningarna med tanken ju kortare desto bättre. Vissa är extremt långa, och säger typ samma sak två gånger i vissa fall.

2. Måste vilka som är moderatorer stå på varje forum? Kan inte det stå i regelposten? Alltså typ Regler och moderatorer

Sen är jag fortfarande irriterad av att en av de forumdelarna som är mest aktiv nu ligger längst ner, strax över arkiverade forum, detta hade dock inte varit ett problem om det också inte var så att inläggen heller inte dyker upp som senaste inlägg.
Men det är kanske för en annan tråd, och vad det verkar är jag den enda som känner så.

Tyr

Hero
Anchorman said:
2. Måste vilka som är moderatorer stå på varje forum? Kan inte det stå i regelposten? Alltså typ Regler och moderatorer
Precis. Att lista moderatorer i forumlistan är rätt onödigt egentligen. Den informationen finns om man klickar vidare till forumet ifråga. Om man tar bort de listade moderatornamnen från forumlistan så är det ungefär en halv skärm mindre att scrolla förbi när man ska scrolla ner till botten av listan.

Sedan för att återgå till trådstarten så tycker jag inte vi ska fasa ut de officiella forumen, men däremot så tycker jag de tar upp oproportionerligt mycket plats. Lista dem i två spalter så blir scrollandet mer överkomligt:

Attachments

Troberg

Sinister eater
Anchorman said:

1. Skriv om beskrivningarna med tanken ju kortare desto bättre. Vissa är extremt långa, och säger typ samma sak två gånger i vissa fall.

Eller, ta bort allt utom namnet på forumet och nya inlägg, och lägg resten i en mouseover-tooltip.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Troberg said:
Arfert said:
Bara som backup: har du kvar det där på RPGLab?
Ja, har precis förlängt domänregistreringen med 5 år. Litar dock inte på att servern ska hålla i evighet...
Spegla den nånstans?
Jo, jag tänkte få ork till det under semestern. Jag har fyra identiska servrar, så det är egentligen ganska fort gjort att göra en kopia. Jag har till och med färdiga bootdiskar, så jag startar ena från "source"-disken och andra från "target"-disken och sedan väntar 10 minuter.

Just nu är största problemet att det står en massa stuff framför servern...

Anchorman

Swashbuckler
Troberg said:
Anchorman said:

Eller, ta bort allt utom namnet på forumet och nya inlägg, och lägg resten i en mouseover-tooltip.
Nackdel dock för mobila enheter

Ymir

Liten kantbaron
Eonforumet är det näst största på hela sajten och lär fortsätta vara det under överskådlig tid, särskilt som Eon IV snart kommer ut. Att förpassa Eon till ett underforum som man måste klicka sig till i två steg från huvudsidan finns inte på kartan i min värld.