Nekromanti Fasa ut skaparforum?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ymir said:
Eonforumet är det näst största på hela sajten och lär fortsätta vara det under överskådlig tid, särskilt som Eon IV snart kommer ut. Att förpassa Eon till ett underforum som man måste klicka sig till i två steg från huvudsidan finns inte på kartan i min värld.
Eon-forumet har en så tung roll i webbplatsens historia att jag aldrig tror att vi kommer att förpassa det nånstans.

EDIT: Men jag kan ju inte lova nått. Men just Eon-forumet har lite mer tyngd än andra forum, av historiska skäl.

Utan Eon-spelarna hade inte rollspel.nu varit tillnärmelsevis så livskraftigt som det är idag.

Hatten av för Eon-forumet!

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Troberg said:
Edit: Det där lät, vid närmare eftertanke, mer nedlåtande än vad det var menat. Min tanke var att rollspel i mångt och mycket handlar om att hitta saker i listor, så man borde ha vanan inne.
Om man är rollspelare. Det är inte givet att man är det. Men om man inte är det får man nog vara beredd på att sidan inte är mega-anpassad efter de indivduella behoven.

/Magnus

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
Troberg said:
Edit: Det där lät, vid närmare eftertanke, mer nedlåtande än vad det var menat. Min tanke var att rollspel i mångt och mycket handlar om att hitta saker i listor, så man borde ha vanan inne.
Om man är rollspelare. Det är inte givet att man är det. Men om man inte är det får man nog vara beredd på att sidan inte är mega-anpassad efter de indivduella behoven.

/Magnus
Eller så gillar man inte spel som handlar om att hitta saker i tabeller och listor. Min tumregel är att om jag måste börja rota i tabeller under spel så behöver reglerna förenklas...

(Och helst ska man kunna skapa rollpersoner utan dem också, givetvis)

krank

Tyr said:
Sedan för att återgå till trådstarten så tycker jag inte vi ska fasa ut de officiella forumen, men däremot så tycker jag de tar upp oproportionerligt mycket plats. Lista dem i två spalter så blir scrollandet mer överkomligt:

Det där tror jag skulle funka ypperligt för alla forum, om UBB.Threads låter oss. Möjligen dessutom med kraftigt förkortade forumbeskrivningar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, det känns som att man kunde ha en generisk förklaring ovaför alla av forumen; att det rör sig om speficika spelförlag och de spel som de ger ut. Sen kan det finnas en mer precis beskrivning av respektive forum inne i forumet.

Och det som disskuterats lite i chatten: varför inte ta bort raden om vilka som modererar forumet? Den gäller ju ändå inte, plus att om ni vill ha specifika forumskontaktpersoner så kan ni ju ange det i den lista över moderatorer och redaktörer som jag tycker ska finnas lättillgänglig någonstans.

krank

Rymdhamster said:
Ja, det känns som att man kunde ha en generisk förklaring ovaför alla av forumen; att det rör sig om speficika spelförlag och de spel som de ger ut. Sen kan det finnas en mer precis beskrivning av respektive forum inne i forumet.
Mjo.

Forum som behöver en presentation:
- Rollspel och Rollspelsmakande, för att tydliggöra att man också makar terräng, encounters och äventyr i det senare.
- Kultur, kanske, för att tydliggöra att det ska röra sig om icke rollspelsrelaterad kultur (vilket ändå alla skiter i).
- Övriga spel, kanske.

Resten klarar sig nog rätt ypperligt utan eller med en mycket kraftigt kortad version.

chrull

Stockholm Kartell
Anchorman said:
Troberg said:
Anchorman said:
Två förslag för lite mer nedtrimmat forum:

1. Skriv om beskrivningarna med tanken ju kortare desto bättre. Vissa är extremt långa, och säger typ samma sak två gånger i vissa fall.

2. Måste vilka som är moderatorer stå på varje forum? Kan inte det stå i regelposten? Alltså typ Regler och moderatorer
Eller, ta bort allt utom namnet på forumet och nya inlägg, och lägg resten i en mouseover-tooltip.
Nackdel dock för mobila enheter
Ja, tråd-tooltipen kunde gärna få försvinna när man browsar på mobil enhet. Och om man kan göra samma sak med de på forumslistan så är det ju helt okej.

Arfert

Facit
Ymir said:
Eonforumet är det näst största på hela sajten och lär fortsätta vara det under överskådlig tid, särskilt som Eon IV snart kommer ut. Att förpassa Eon till ett underforum som man måste klicka sig till i två steg från huvudsidan finns inte på kartan i min värld.
Håller med. Det vore nog inte det smartaste man kunde göra att ta bort det. Skulle nog kännas som att wrnu tyckte att Eon inte längre var viktigt för massor av Eon-spelare. Givetvis så ska det vara kvar under överskådlig framtid.

!Paxen

Swashbuckler
Arfert said:
Ymir said:
Håller med. Det vore nog inte det smartaste man kunde göra att ta bort det. Skulle nog kännas som att wrnu tyckte att Eon inte längre var viktigt för massor av Eon-spelare. Givetvis så ska det vara kvar under överskådlig framtid.
Jag har för mig att någon har sagt att Eon besöks av minst dubbla mängden besökare än resten av forumet. Om min hjärna nu inte hittar på det här faktumet.

Arfert

Facit
Ja typ.
Man kan rensa bort lite onödig info kanske, som sagt.
Men jag tror allt det här är ett icke-problem för en stor majoritet. Det är få som klagar, men de flesta är nöjda.

krank

Arfert said:
Det är få som klagar, men de flesta är nöjda.
Vilket inte är en anledning för oss som inte är nöjda att sluta påpeka de fel vi ser, eller komma med förslag på vad vi ser som förbättringar.

Oavsett vilkas egon som såras.

Übereil

Swashbuckler
Arfert said:
Det är få som klagar, men de flesta är nöjda.
Så är det alltid - människan värderar det den har mycket högre än det den inte har. Att en majoritet inte vill ändra på något är ett svagt tecken på att en ändring skulle vara till det sämre.

Übereil

krank

Übereil said:
Så är det alltid - människan värderar det den har mycket högre än det den inte har. Att en majoritet inte vill ändra på något är ett svagt tecken på att en ändring skulle vara till det sämre.
Absolut. Folk är konservativa och generellt negativa till förändring. Det som i Illuminatustrilogin kallas "neofober"... =)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Oavsett vilkas egon som såras.
Right. Helt rätt. Jag tror att jag och Arfert skriver under på det. Och till och med har skrivit under på det vid tidigare förändringar, för den delen. :gremgrin:

/Magnus

Arfert

Facit
krank said:
Übereil said:
Absolut. Folk är konservativa och generellt negativa till förändring. Det som i Illuminatustrilogin kallas "neofober"... =)
Felaktig analys.. tror ja. folk vill ha förändring, de håller bara inte med dig vad som ska förbättras.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Jag tycker att den förenklingen är direkt anstötlig.

/Magnus