Nekromanti "Fast as greased lightning!"

Mogger

Hipsteranka
Vi ska spela Dust Devils imorgon och jag har inte koll på cowboyordspråk. Dessutom vet jag inte vad sådana kallas på engelska.

Någon som vet var man kan hitta en lista på ordspråk som Fast as greased lightning, Pretty as a summer morning, och liknande.

Traits i Dust Devils ska alltså formuleras som ett ordspråk för att det ska låta lite coolare. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Proverb heter ordspråk, enligt min ordlista. Hur kommer det sig att du inte vet ordet, när det är ett engelskt rollspel? :gremsmile: Ett tips är att du söker på "cowpoke lingo" eller "slang." Här är några uttryck som jag kan bistå med från Deadlands, även om det mer än personlighetsdrag som det står för:

Doubting Thomas (skeptisk)
Mean as a rattler
Luck of the Irish
Tough as nails

/Han som antar att man kan hitta på ordspråk genom att ta "nnn as a yyy"

Mogger

Hipsteranka
Precis sådana är jag ute efter. Och jag är ett spån. Det heter "similes" enligt Dust Devils. Hittade massor nu när jag googlade.

Men alla är inte klockrena. De från Deadlands är betydligt mer passande än de flesta jag hittar.

claes

Swordsman
För ynka 40 spänn kan du köpa det eminenta rollspelet Gunslingers & Gamblers. I det finns ett ganska långt kapitel med fraser och ord. Om du köper rekommenderar jag versionen som _inte_ är Streamline Edition, dock behövs tillgång till pokertärningar.

Rickard

Urverk speldesign
Jaha, liknelser. Det är lite lättare att komma på. :gremsmile: Men ge en (cowboyslang)ordlista och så får spelarna hitta på egna liknelser. På svenska finns ju alla de här "lat som en oxe", "listig som en räv" och liknande. Hmm, kanske inte något för fabelspel, men det låter coolt. Ska testa något liknande någon gång (ordspråk kontra ge en lista med "inspirerande" ord).

/Han som kom på att ordspråk även heter "sayings"