Nekromanti Fast skadesystem!

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Jag bara undrar vad ni tycker därute. Jag använder ett "fast skadesystem" i ett rollspel jag håller på och gör... Det är alltså inte som DoD system att man slumpar fram skadan med en massa tärningar utan det påminner mer om WoD systemet.

Ett baseball trä gör exempelvis +5 i skada utöver attackerarens skadebonus...

Åsikter??!

Da SkooG
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Kan du förklara lite mer..
Varierar skadan aldrig oberoende på hur man träffar målet? (Man kan alltså aldrig få perfekta träffar eller halvbra träffar?)

Blackstorm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Blackstorm on 2000-10-18 20:53.</EM></FONT></P>
 

White Paladin

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
22
Location
Malmö, Sverige
Jag kör själv med ett fast skadesystem, som dock bygger på skadesystemet i DoD: grundskadan är halva maxskadan+SB, t.ex. ett långsvard (1T10+1) gör i grunden 5+1=6 KP, plus ev. SB. Slår man särskilt slag, gör vapnet maxskada med vanlig SB, slår man perfekt gör vapnet maximal skada, plus maximal SB. Det gör att spelet flyter bättre och man slipper för många tärningslag. I mitt system använder jag detaljerade kroppsskadetabeller, så det blir mycket viktigt att ha bra rustning.

Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag använder ett "fast skadesystem" i ett rollspel jag håller på och gör... Det är alltså inte som DoD system att man slumpar fram skadan med en massa tärningar utan det påminner mer om WoD systemet."

I Västmark och Playelf använder jag också en fast skada. Skadan beror på hur bra anfallet går, hur dåligt försvararen försvarar sig, vapnets fasta skadevärde och eventuellt rustning. Ett anfallsslag och ett försvarsslag behövs, och man har fortfarande variabel skada.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Kan vara en bra idé om det modifieras med nånting, typ hur pass bra man träffar.

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Förklaring!!!

Vad jag menar vad att skadan inte är "lös" som i Dod, att man ett svärd gör 1t10+1 i skada + skadebonus utan att ett svärd i stället gör +7 i skada plus rollpersonens skadebonus. Det kallar jag ett "fast" skade system eftersom det inte krävs något slag under spelets gång för att avgöra skadan...

Man gör +7 i skada utöver sin skadebonus...

Sen har jag byggt på med "perfekta slag" och dylikt så att skadan blir variabel men ändå enklare och snabbare för Sl att hålla reda på!

Gabriel - som hoppas att det klarnade nu!

(Mithrilorden har öppnat nu!)

Da SkooG
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: Förklaring!!!

Tack. Så länge som det flyter smidigt så är det alltid roligt att prova något annorlunda system. Fast personligen så finner jag ett visst nöje med att rulla några tärningar för att se om man lyckas hacka sönder sin motståndare. Även om det tar lite mer tid. :)

Jag antar att även din skadebonus är fast...(eller?)


Blackstorm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Trots all min erfarenhet (skryt, skryt;) så hänger jag inte riktigt med på vad som menas med ett 'fast skadesystem' och ett '?löst?'."

Ett "fast skadesystem" är ett system med fast skada, till exempel att ett svärd har ett skadevärde på +4 (Västmark) eller att en PPG har skadevärde 14 (Babylon Project). Motsatsen är ett system med slumpmässig eller variabel skada, till exempel varje system där man slår skadan (DoD, Eon mfl).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Fast skadebonus

Ja det är den, man har exempelvis +2... Inte +1t4...

Däremot är den variabel eftersom den beror på vad du har i STY och SMI....

Gabriel är lite glad för att Mithrilorden börjar komma igång

Da SkooG
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Ok, så om man har en fast effekt som är ett vapenvärde och eventuellt ett styrkevärde men som måste övervinna en tålighet med hjälp av ett tärningsslag och därmed ge någon av fastslagna skadenivåer så har man ett system som är lite löst i hullet men ganska stadig benstomme? :)
Effekten är ju fast i TD men en lite slump finns ju om effekt och tålighet ligger på ungefär samma nivå. Effekten/skadan är dock inte alls helt slumpmässig i stil med xTy+z.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
["så om man har en fast effekt som är ett vapenvärde och eventuellt ett styrkevärde men som måste övervinna en tålighet med hjälp av ett tärningsslag och därmed ge någon av fastslagna skadenivåer så har man ett system som är lite löst i hullet men ganska stadig benstomme? :)"

Exakt hur man omvandlar skadevärdet till en kasse med däng beror helt på spelsystemet. I Västmark tar man anfallarens slag plus skadevärdet, minus försvararens slag, rustning och parerande vapen, och ser om försvararen tål smällen. I Babylon Project tar du skadan minus Toughness på målet, modifierar med en siffra som beror på var målet träffas, och kollar om målet står upp och hur mycket minus han får.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Frennevi

Veteran
Joined
16 Oct 2000
Messages
17
Location
Växjö, Sverige
Det är väl OK, men hur verklighetstroget blir det? Skadan beror ju helt på hur man träffar. Färdighetsslaget avgör visserligen OM man träffar, men är det inte mer verklighetstroget med t.ex. 1T6 skadepoäng som i gamla Mutant?
 
Top