Nekromanti FATE (Legends of Anglerre)?

bladerunner_35

Warrior
Sup?

Efter en tids sökande har jag hittat vad som verkar vara ett perfekt spel för mig och min fru att spela i köket när barnen sover.

Jag tänkte hålla det hela allmänt "old-school" och förmodligen börja med Marsklandet.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av ett FATE-baserat rollspel och tänkte därför slänga ut en fråga kring vilka typiska fallgropar det finns i synnerhet och generella styrkor och svagheter i allmänhet.

Tack på förhand.

Arfert

Facit
jag är själv nyfiken på det spelet, så berätta gärna mer om dina intryck och erfarenheter när du testat det!

Mogger

Hipsteranka
Just FATE är ju ganska generiskt och lämnar ganska mycket åt spelgruppen att bestämma. Däremot finns det ett antal FATE-spel som är enklare att tala om. Spirit of the Century är det jag känner till bäst. Det är ett oerhört enkelt system med en väldigt elegant tärningsmekanik. FATE-tärningar används. De spänner från -1 till +1 men är så finurligt utformade så att alla slag har alltid en teoretisk chans att bli bättre eller sämre än ett annat. Jag skulle inte påstå att det finns några fallgropar. Har man spelat rollspel tidigare så är det ganska tydligt hur reglerna ska användas. Old schoolspelande i köket känns perfekt för systemet.

Christoffer

It's all pig.
Fallgropar vette tusan, men mina små erfarenheter med FATE säger mig att man nog skall vara beredd att systemet är extremt synligt och att det är en del av själva grejen. Se till att alla sätt som aspekter kan användas på är kända av er bägge, som spelare är det en rätt stor grej att placera aspekter på fiender/vänner/omgivning/etc.... Så, de två punkterna tror jag kanske kan vara vettiga. Annars, spela på och meddela hur det gick!

Storuggla

Champion
"Jag tänkte hålla det hela allmänt "old-school" och förmodligen börja med Marsklandet."

Jag vet inte, men om du säger Old School känns det inte som FATE är rätt system, eller har jag fel och blandar ihop begreppen? Old School trodde jag var saker som BRP och dylika mumsbitar, inte detta nya hippieväsen som Fate är? :gremwink:

Storuggla, mmmm major wounds table

Rickard

Urverk speldesign
Storuggla said:
"Jag tänkte hålla det hela allmänt "old-school" och förmodligen börja med Marsklandet."

Jag vet inte, men om du säger Old School känns det inte som FATE är rätt system, eller har jag fel och blandar ihop begreppen? Old School trodde jag var saker som BRP...
Här är en länk som handlar om Old school gaming.

Här är en länk till pulp-spelet Spirit of the Century. Har ett coolt sätt att skapa bakgrunder på, men som lämpar sig bäst till minst tre spelare.

/Han som inte kan bistå med så mycket mer, men tycker Poppe lyfte fram väldigt bra poänger med systemet, då det handlar mycket om att spelarna ska hitta på situationer utifrån sin rollperson

bladerunner_35

Warrior
Tja, det jag menade med old-school var rätt och slätt de jag spelade i min ungdoms glansdagar, det vill säga Äventyrspel. Jag är mest ute efter en känsla, inte nödvändigtvis nostalgi men det lite oreflekterade rollspelet från en tid utan fem olika teorier och sociat metaspelande.

Legends of Anglerre känns rätt lagom för det ändamålet, så "edgy" som det må vara.

Tack alla för era kommentarer. Visst kan jag höra av mig om hur det fungerar för oss. Håll bara inte andan för det kan nog dröja innan vi hittar lite tid som råkat bli över.

Necross

Swashbuckler
Nån mer som har spelat detta? Verkar trevligt. Nån som har åsikter? Såg i Fenix att Arfert var frälst.

Arfert

Facit
Necross said:
Nån mer som har spelat detta? Verkar trevligt. Nån som har åsikter? Såg i Fenix att Arfert var frälst.
Tro hypen. Om Fate funkar för dig är det här tha shit om man ska köra fantasy.