Nekromanti Fate points

Mogger

Hipsteranka
Eller vice versa, principen är densamma. Fast jag kom inte riktigt ihåg hur det funkade så den delen av inlägget var mest för att spela safe. :gremsmile:

Eksem

Champion
"Får man ingen inspiration av fate points? Hur får man tillbaka dem? Genom att tagga negativa aspekter. Vilka negativa aspekter har jag? Ok, nu kom jag in i en tankebana tack vare regeltillämpningen".

Men aspekterna är ju redan där, tankebanan kommer från aspekterna, inte från poängen. Poängen är en omväg för att komma åt aspekterna.

---

"Jag gör det i Ljus och lykta, även om jag i princip alltid friar. Jag godkänner det i andra rollspel med färdigheter, så vad det med poängspenderandet att göra?"

För att det skall finnas något syfte med poängen så måste de modereras. Det är alltså ett inbyggt problem i poängen.

Varför känner du att du måste godkänna vilka färdigheter som får användas till vad?

Eksem

Champion
Jag inser nu att jag har helt fel med att godkännandet och poängen hör ihop, snarare kan man ju tycka att ett spel som redan infört poäng för att moderera aspekterna inte skulle behöva ett SL-godkännande OCKSÅ. Se det som en separat invändning mot SotC och inte en mot Fate Points.

Rising

Vila i frid
Njae, alltså, det där har ju egentligen ingenting med sådana här poäng att göra. Det går ju alldeles utmärkt att använda sig av den sortens kreativa kryckor utan att dra in en poängmotor i systemet.
Jag trodde du tyckte illa om poängen just för att de var poäng, och ledde till de tråkiga konsekvenserna:
1. Om poängen tar slut så kan man inte längre göra bra saker.
2. Om poäng fås för att försätta sig/sina vänner i knipa och används för att ta sig/sina vänner ur knipa, så leder de till ett nollummespel.

Men nu verkar du utgå från att det här balla måste göras med just poäng och inte på något annat (smartare) sätt. Det var just det jag trodde att du ville bort från i början?

Vad vill du egentligen?

Eksem

Champion
"Men nu verkar du utgå från att det här balla måste göras med just poäng"

Wait, what? Antingen kan jag inte läsa eller också kan jag inte skriva (eller båda). Vad jag menade var att de exempel du tog upp inte har med poäng att göra, utan gör vad poängen vill göra men inte gör. Så, eh, jag måste ha feltolkat när du skrev "Det finns dock en angreppsvinkel på fatepoäng som jag gärna skulle vilja adressera". Eller nåt. Du har hur som helst förstått mig helt rätt när du skriver "Jag trodde du tyckte illa om poängen just för att de var poäng" och de följande punkterna.