Jag tror att den högsta prioriteten Sverige har när det gäller att spendera jordens sinande resurser är att lägga det på melodifestivalen.Marukusu said:...Eller så kan man kanske istället spendera jordens sinande resurser på att t.ex. ge svältande och sjuka mat och medicin?
Jag tycker att man kan mata de svältande med de sjuka. Då löser vi två problem.Marukusu said:...Eller så kan man kanske istället spendera jordens sinande resurser på att t.ex. ge svältande och sjuka mat och medicin?
Det är inte resursbrist som gör att folk svälter, det är kass politik, handelshinder och korrupta regimer. Vi kan göra både och, utforska rymden och ta hand om folk här - samtidigt.Marukusu said:...Eller så kan man kanske istället spendera jordens sinande resurser på att t.ex. ge svältande och sjuka mat och medicin?
Det var naturligtvis delvis det jag syftade på. Resurser kan ju idag föras från vilken plats som helst på jorden till en annan, utan större problem (I köttdisken här i Bredäng finns till exempel färskt lamm från Nya Zeeland). Om den politiska viljan finns.Ymir said:Sedan att den rika världen har ett så groteskt överflöd av resurser att den kunnat föda hela resten av världen -och- utforska rymden, well, det är helt sant.
- Ymir, påpekar
Utom då möjligen att det blir svårt att kolla så att det man käkar faktiskt producerats under rimliga förhållanden, plus då de miljömässiga problemen med att transportera grejer över halva världen...Arfert said:utan större problem
Jag bifogar en bild från mina egna resor i Kenya. Skylten på bilden har, vilket kan anas i höger bildkant, blivit "sponsrad", och är egentligen dubbelt så stor.Herr Persson said:Det finns fult med coca cola fabriker i afrika och andra produkter ifrån multinationella företag produceras där. De flesta stora internationella företag "leasar" ju ut sin produkt till inhemska fabriker i landet. Under mina resor på Kenyas landbygd så kunde man se hus "målade" med reklam ifrån främst operatörbolag som typ "jambo" vilket var det största, företaget ägs delvis av Comviq om jag inte minns den "breafing" vi fick helt fel. Coca cola hus fanns också där och drycken är väldigt billig i afrika, billigare än både öl och ibland även vatten.
Själv tycker jag att storfilmer är ett långt större problem än rymdforskningen. Storfilmer är ensidiga och tråkiga, anpassade för vara bara precis så bra för såpass många att de kan tänka sig att betala för en biobiljett. Kulturell likriktning. Den enda "positiva" effekten blir i stort sett att delar av befolkningen i omkring två timmar får glömma vardagen en stund, något som lika gärna kan fixas betydligt billigare och med betydligt mindre resursslöseri. När jag köper onödiga saker, typ datordelar eller rollspelsböcker etc, så brukar jag tänka: "OK, nu har jag spenderat tvåhundra spänn här. Det motsvarar två biobiljetter. Kommer den här prylen att göra mig lika glad och nöjd som två biobesök?" Oftast är det fett värt det, för 50:- i timmen är ganska dålig mängd skoj per krona...kefka said:Ähh, jag fattar inte varför det alltid är ett gnäll över att vi slösar pengar på rymdforskning, men ingen klagar på alla resurser som läggs på filmer som Avatar och Transformers, det vorde roligt om varje gång det diskuterades en ny film här på forumet, genast kom ett inlägg "tänk på de svältande barnen i Afrika". Rymdforskning är coolt! Mer rymdforskning!
Får vi det om CocaCola börjar sponsra rymdforskning då?Paddy the Knife said:fast vi ska väll inte börja snacka rymd här nu va?
Jag ger krank en +1 på det här med två tänkvärda länkar:krank said:Själv tycker jag att storfilmer är ett långt större problem än rymdforskningen. Storfilmer är ensidiga och tråkiga, anpassade för vara bara precis så bra för såpass många att de kan tänka sig att betala för en biobiljett. Kulturell likriktning. Den enda "positiva" effekten blir i stort sett att delar av befolkningen i omkring två timmar får glömma vardagen en stund, något som lika gärna kan fixas betydligt billigare och med betydligt mindre resursslöseri. När jag köper onödiga saker, typ datordelar eller rollspelsböcker etc, så brukar jag tänka: "OK, nu har jag spenderat tvåhundra spänn här. Det motsvarar två biobiljetter. Kommer den här prylen att göra mig lika glad och nöjd som två biobesök?" Oftast är det fett värt det, för 50:- i timmen är ganska dålig mängd skoj per krona...