Nekromanti Fausts Manuskript (nya versionen)

nominesine

Veteran

Efter ett oräkneligt antal vaknätter och tidiga morgnar börjar den reviderade utgåvan av Fausts Manuskript nu äntligen bli färdig. Jag la därför ut det första kapitlet i pdf-form på min server idag. Ett stort tack till alla som tog sig tid att läsa och komma med synpunkter på den gamla BETA-versionen.

Du kan ladda ner den uppdaterade versionen, och hitta mer om Fausts Manuskript på den nystartade Faustbloggen.

Feedback är fortfarande välkommet.

Med vänliga hälsningar
/Mathias Ståhle

nominesine

Veteran
Jag har uppdaterat bloggen med ett par nya kapitel (de sista som är färdiga) samt några allmänna reflektioner (som jag bara kände för att dela med mig av). Länk finns i min signatur. Nu återstår emellertid en del redigeringsarbete innan jag kan lägga ut nytt material igen. Därför har jag några frågor...

Faust-reglerna använder passioner, ungefär som Pendragon gör. I stora drag har systemet plankats ganska rakt av från förlagan. Om du har en passion kan du låta dig inspireras av den. Det ger dig i bästa fall en rejäl bonus på et antal andra frdigheter, och i värsta fall driver det dig till vansinnets gräns. Eller över den.

De passioner jag tänkte använda mig av i Faust-grundreglerna listas här nedanför. Men jag skulle vilja ha förslag på fler. Vilka saknar du? Varför? Och vad ska de vara bra för?

Frågeställningen är väl enklast att besvara om man har en viss förståelse för hur Pendragon eller Faust hanterar dessa passioner. Men jag letar inte efter konkreta regler här, så alla synpunkter är välkomna.

Edsvuren (Ed): Du kan närsomhelst under spelets gång svära en ed, där du lovar att fullfölja ett uppdrag eller utföra en gärning. Den som går i kloster avlägger till exempel ett klosterlöfte, efter sin novisperiod. Att medvetet bryta en ed kräver att du misslyckas med passionsslaget.

Fruktan (Objekt): Man kan bli rädd för nästan vad som helst. Du måste testa passionen varje gång du konfronteras med det du fruktar. Lyckas du måste du undvika objektet. Bara vid ett misslyckande kan du agera fritt.

Hat (Objekt): Normalt sett riktar sig denna passion mot en enskild individ, men den kan också omfatta en folkgrupp eller en fientlig familj. Varje gång du konfronteras med ditt hatobjekt måste du testa passionen. Vid ett lyckat slag gör du allt som står i din makt för att komma åt din antagonist. Det betyder inte nödvändgtvis att du brukar våld. Bara att du vill henne illa.

Kärlek (Familj): Kärleken till dina närmaste är medfödd. Du använder den för att finna styrka, om din familj hotas. Men också när du ber din familj om tjänster. Din egen passion används då som ett mått på hur lojala de andra familjemedlemmarna är mot dig.

Kärlek (Person): Kärlek till en enskild individ kan inspirera eller driva till vansinne. Detta är den överväldigande passion som hittas hos Romeo och Julia eller Tristan och Isolde. Spelledaren avgör när du får utveckla den. Om objektet för din kärlek råkar illa ut gör du vanligtvis allt för att skydda henne.

Lojalitet (Husbonde): Denna passion använder du varje gång du ber din husbonde om en tjänst eller måste vinna hennes gunst på annat sätt. Du får passionen samtidigt som du får en husbonde, eller undersåte. Om objektet för din lojalitet behöver hjälp gör du vanligtvis allt som står i din makt för att undsätta henne.

Ridderlighet: De klassiska riddaridealen sammanfattas i denna passion. Du erbjuder din motståndare en ärlig chans, du fuskar inte och tar värnlösa i försvar mot orättvisor. Ridderlighet är en specialpassion som bara angår riddare.

Traditioner: Hemmet är heligt, liksom vördnanden för äldre. Det är inte konstigare än att en sjökapten väljer att gå under med sitt sjunkande skepp, Traditioner sammanfattar din respekt för alla de
oskrivna regler som omger oss. Vanlig heder faller under denna rubrik.

Tro (Gud): Som redan nämnts är detta ett mått på hur religiös du är. Du kan använda den för att bevisa din tro, om den ifrågasätts, eller för att bli bönhörd när du
befinner dig i knipa.

Zappelina

Swordsman
När kommer det hela i tryck? Man får ju lust att bläddra mer... scrolla ger inte rätt känsla till bilderna på något sätt.

nominesine

Veteran
Zappelina said:
När kommer det hela i tryck?
När alla kapitel är reviderade och korrekturlästa kommer en print-on-demand-version, är det tänkt. Jag vågar inte lova något datum. Håll koll på bloggen eller den här tråden, så ser du när det hela närmar sig målgång.

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarerna är skrivna på ett kortfattat sätt, så tonen kan ibland verka hård. Det är dock inte min intention.

sida 8 said:
Kroppens förutsättningar
Det är ingen egentligen skillnad i rubriknivåer så att man ser skillnad på "Vad är rollspel" och denna rubrik. Jag höll på att missa detta då jag, som van rollspelare, hoppar över "Vad är rollspels"-delen.

---

Jag gillar inte riktigt att texten flödar kring bilderna, då de stör läsupplevelsen. Det är dock riktigt schyssta bilder.

sida 10 said:
Låt oss titta på hur Maria skulle beskriva sin rollperson

Magda.
Det borde vara en sidhänvisning till nästa sida.

---

Jag gillar blurbarna som finns längst ned på alla sidor.

Tonen i tilltalet är väldigt sagoaktig och drömsk. Jag gillar det. :gremsmile:

sida 12 said:
Så här gör du
för att slå fram en rollperson i nio enkla steg.
Jag gillar sådana här genomgångar. Det ger mycket för spelledaren, som slipper sitta och bläddra i boken när hela spelgruppen ska göra rollpersoner tillsammans.

sida 13 said:
När dina grundegenskaper fortsätter att utvecklas
under tonåren antecknar vi det med
blyerts, i den undre rutan på pergamentet.
Det blir dina blyertsvärden.
Här hade jag gärna haft ett utklipp från pergamentet.

sida 21 said:
9 Avsluta:
Personligen blev jag lite avtänd när jag såg längd- och vikttabell samt värden för slagkraft, förflyttning etc., men det är för att jag har lämnat sådant bakom mig.

---

Om du ska trycka spelet så brukar böcker ha en mindre marginal mot bokens mitt än mot utsidan. Toppmarginalen brukar också vara väldigt mycket mindre än bottenmarginalen för att inte skapa ett stelt intryck.

Normalt är marginalavstånden till kanterna som följande: inner < topp < ytter < botten

---

ROLLFORMULÄRET
Jag gillar avsnittet längst upp till vänster, där man fyller i en längre mening.

Jag hade nog velat att rollformuläret var lite mer ordnat.
× På grund av Da vince-bloffan i mitten blir vänsterkolumnen olika långa. Jag gillar dock placeringen av bilden, men det känns som om du borde omplacera vissa element på pergamentet som inte är beroende av kolumnlängd.
× Vapen- och rustningsdelarna avslutar på ett konstigt sätt till höger. Jag antar att du vill efterapa bildens rundning men det ser konstigt ut.
× Högerkolumnen skifter i högerkanten. Slagkraft etc. har de matematiska formlerna, lösöre har en kortare kolumn än Tro, Kärlek etc.
× Bakgrundsbilden går väldigt långt ut i kanten. Många skrivare kan inte skriva såpass långt ut så minst 5 mm bör bli lämnad vit. Jag tycker också bilden ser rätt tafflig ut med sin kant, så kanske vore det bättre att bara ha en rakt kant men behålla bakgrunden? Detta gäller även för sida 5.
× Förkortningarna på de fysiska egenskaperna ligger för nära rutorna man ska fylla i. Så även Tålighet.
× Punkterna som finns närmast de små rutorna som man ska fylla i är på tok för nära.
× Jag förstår inte riktigt mellanrummet mellan punkterna i exempelvis Själsegenskaperna. (OK, när jag kollade på hur du fyllt i formuläret så förstod jag. Dock hade jag nog hellre velat ha ___ istället för ... för att markera var man ska skriva värden
× Gåvor, talanger, lösöre. Första radens punkter linjerar inte med de övriga raderna. Spärra (öka avståndet) på mellanslaget mellan ex. Gåvor och den nästkommande punkten för att åtgärda detta.
× Radhöjden är på tok för liten för att man ska få plats att skriva någonting. Du bör ta bort några rader bara för att kunna få större rader.
× Paranteserna på tro, kärlek etc. borde vara i samma höjd så att ( ) är ovanför varandra istället för börja precis efter ordet som de står bakom.

/Han som än så länge bara läst första delen

nominesine

Veteran
Tack för den fylliga och detaljerade genomgången. Guld värt när korrekturläsningen börjar på allvar. Klipper ur ditt inlägg och sparar det i min errata-mapp.

Rickard

Urverk speldesign
DEL 2

sida 27 said:
Jag är skeptiskt till pund, steg och ange hur många kilometer en dagsmarsch eller fjärdingsväg är. Detta innebär enbart en omvandling från spelledaren (meter --> fot) som måste omvandlas tillbaka av spelarna (fot --> meter).

Jag gillar mer intiutiva angivelser, som att ange tidsmått i årstider, måncyklar (när månen var hel), händelser (när Ludwigs ko gick ned sig i mossen, efter lunch-tid, vid midnatt etc.) eller för all del dagsmarscher. Det är mer intressant att veta hur många dagsmarscher det är än att säga antalet mil det är. Steg säger klart och tydligt vad det är och är faktiskt det enda som behövs. Mindre mått än så måttas av spelledaren. Alternativt kan man göra jämförelser (stor som en...) om man behöver ange måtten i ett äventyr.

Jag har försökt använda mig av pund etc. i fantasy och det blev istället att jag gick till relativa hänvisningar och har nu kört det i flera år utan något krångel.

sida 28 said:
Du kommer snart att märka att det uppstår
tusentals situationer i spelet, där du vill slå
ett tärningsslag men tvekar om vilken färdighet
som ska användas. Lösningen är enkel: Låt
spelaren välja en egenskap istället.
Väldigt smidig lösning. Gillas!

sida 28 said:
Men ibland måste du använda tärningar för
att avgöra exakt hur bra din rollperson lyckas
och då träder färdigheterna in i bilden.
Nu är det ordmärkning, men visar graderna fummel, misslyckat, lyckat och perfekt exakt hur bra en rollperson lyckas? För mig är det rätt grova graderingar.

sida 28 said:
Tumregeln lyder: Om det din rollperson vill
göra kan bidra till att höja stämningen runt
bordet, då ska du slå ett färdighetsslag. Annars
inte.
/.../
Exempel
/.../
Ibrahim: Jag betalar för maten och går ut till
hästen jag stal vid förra skjutshållet. Måste
jag slå ett färdighetsslag, när jag använder en
okänd springare?

Sara: Nej, du är ju en skicklig ryttare. Det hade
varit annorlunda om klumpige Dirk satt sig i
sadeln efter maten.
Jag förstår inte riktigt hur det blir stämning om klumpige Dirk sätter sig upp i sadeln.

Bidrar det till stämningen om rollpersonen slänger sig upp i sadeln och låter manteln fladdra i vinden?

Bidrar det till stämningen om en rollperson pratar kärleksfullt med sin häst?

Bidrar det till stämningen om spelaren vill ta en ritt i den vackra österlunden för att njuta av dess skönhet?

Om ja, varför ska man slå ett slag för detta?

Jag tycker att du har en mycket bättre defintion senare (sida 41) när det kommer till när man ska göra ett tärningsslag: "Kom bara ihåg att du inte behöver testa några färdigheter alls, om det inte påverkar handlingen i berättelsen eller spänningen i nämnvärd utsträckning."

Det gör inget om du upprepar dig med samma ord. Det gör att folk tar in det lättare. Skriv sådant du tycker är viktigt flera gånger i en bok. Detta var ett misstag jag lärde mig i Matiné där jag i min oskuldsfullhet tänkte att det räckte med att skriva något en gång.

Envig respektive Händighet
Tack för att du bara har en färdighet för vapenfärdigheter respektive hantverk. Smart att sedan ha talanger.

sida 30 said:
Din rollperson antas kunna hoppa lika långt
som sin förflyttning, om hon har en lika
lång ansats. Med ett lyckat slag i Smidighet
förlängs sträckan med ett steg.
Är det inte bara enklare att ge en modifikation? Du vill hoppa över stupet? Det är Lätt. Du vill klättra upp på ringmuren? Det är normal chans.

sida 32 said:
Sånglekar
Jag tänkte först påpeka att detta var en rätt värdelös färdighet. De andra färdigheterna är, om man ser till kroppen, likställt med en stark arm eller skarp blick. Sånglekar är mer som färgen på håret. Kosmetika. Inte förrän senare läser jag att sånglekar kan bli använd som magi men också som en historiafärdighet. Sådant borde stå i färdigheten. Sång användes också för att mäta tid, där man exempelvis förr sjöng psalmer för att hålla reda på hur länge ett ägg ska kokas.

sida Bärförmåga & Belastning said:
Din rollperson orkar bära lika många
föremål som hennes Styrka. Räkna varje
rad på utrustningslistan som ett föremål, och
strunta i sånt som ryms i fickorna (snören,
knappnålar, et cetera). Säckar och väskor räknas
som ett föremål, oavsett vad de innehåller.
Me like! Fast borde inte säckar och väskor ge plus på styrka när det gäller att bära? Typ +1 för säck och +2 för ryggsäck?

Vad är din tanke bakom detta för som det är nu uppmuntrar du rollpersonerna till att bära allting för hand.

---

Jag gillar för övrigt att du inte har specialregler för alla färdigheter och talanger, som annars är vanligt i rollspel.

sida 38 said:
Exempel: Tjocke Dirk /.../ (ja, det var en avsiktlig vits).
Han benämns som klumpige Dirk tidigare. Stryk gärna parantesen. Dels för att parantestecken mestadels är onödiga. Dels för att ett skämt är roligare utan en förklaring, som i en del fall till och med dumförklarar läsaren. Dels skär sig tilltalet till läsaren med exempeltexten.

---

Typon:
battaljer (sida 30)
kastass (sida 43)

/Han som inte läste alla talanger och gåvor

Rickard

Urverk speldesign
Är det av någon speciell anledning som sista sidan i ett kapitel inte finns med förrän i början av nästa pdf-del?

DEL 5

sida 76 said:
Se exempelvis Älskarens Äventyr.
Ha gärna en sidhänvisning.

DEL 6

sida 78 said:
Slå slagen under vinterfasen.
Jag måste ha missat något, men vad är vinterfasen? Jag har helt missat att det finns årstidsfaser.

---

Kul idé att använda schackbräde för strider.

---

Kul träffdelssystem. Jag hade eventuellt gjort ett system där man tar bort en skadetärning för att avgöra var någonstans man träffar. Fast då hade jag tagit ändrat om träffområdena, för att visa var någonstans träffarna normalt tar.

1. V-arm
2. H-arm
3. Torso
4. Huvud
5. V-ben
6. H-ben

Så om man slår 1,3 och 4 så kan man skada V-arm med 7 poäng, Torso med 5 poäng eller huvud med 4 poäng.

---

Man behöver inte göra en fyrkants indrag för att markera ett nytt stycke om stycket börjar i en kolumn. Det här förekommer bland annat på sida 84-85.

sida 86 said:
Med ett enhandsvapen i varje hand kan du
växla mellan olika anfallstekniker under en och
samma omgång, utan att ödsla din vända på att
dra ett vapen ur bältet. Kom ihåg att du kan
bli involverad i fler slagväxlingar under en och
samma omgång. Den vanligaste kombinationen
är svärd och sköld.
Bra att du räknar sköld som ett vapen.

87 said:
Hjälmkrossare En kortskaftad
klubba vars metallhuvud försetts med
vassa spikar eller flänsar. Vapnet kallas
ibland för kyrasshammare, och är
konstruerat för att fläka upp hjälmar.
Från vad jag har läst om vapnet så är flänsarna för att fläka upp stål. Att de kallas för hjälmkrossare är för att beridna ryttare ofta använde dessa och därför ofta träffade huvudet.

---

Jag gillar för övrigt termen "dubbelslag".

Typon:
vänan

/Han som gillar strömlinjeformningen i stridssystemet

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Han said:
Man behöver inte göra en fyrkants indrag för att markera ett nytt stycke om stycket börjar i en kolumn. Det här förekommer bland annat på sida 84-85.
Meeeen eftersom det är minst lika korrekt att ha indraget (annars blir det ju i praktiken inte ett nytt stycke) så finns det heller ingen anledning att ändra det heller.

nominesine

Veteran
Tack för dina genomgångar av texten Han. Att jag svarar så kortfattat här beror inte på att jag är ointresserad av feedback. Jag sitter hemma med två snoriga barn och hinner inte så mycket mer än läsa just nu. Dina kommentarer hamnar i rättelsemappen. De små sidoanmärkningarna är dessutom tankeväckande. Tack än en gång.

nominesine

Veteran
Ett litet längre och utförligare svar på ovanstående genomgångar hann jag i alla fall med till sist...

Jag är skeptiskt till pund, steg /.../ Jag gillar mer intiutiva angivelser, som att ange tidsmått i årstider, måncyklar (när månen var hel), händelser (när Ludwigs ko gick ned sig i mossen, efter lunch-tid, vid midnatt etc.) eller för all del dagsmarscher.
Och precis så tänkte jag mig att använda begreppen pund, fjärdingsväg och mil i Fausts manuskript. En pund är inte ett engelskt pund. Det talar bara om för spelaren att "nu snackar vi vikt". En fjärdingsväg torde uppfattas som en hyfsat kort sträcka och en mil som ganska långt. Dock inte lika långt som en dagsmarsch. Förhoppningsvis hjälper det spelarna att undvika ord som BEP, squares och annat ofog som tenderar att orena språket i åtminsone mina spelsessioner :)

Sidan är för övrigt mest en placeholder, för att fylla ut sidantalet så att uppslagsindelningen funkar.

Du kommer snart att märka att det uppstår
tusentals situationer i spelet, där du vill slå
ett tärningsslag men tvekar om vilken färdighet
som ska användas. Lösningen är enkel: Låt
spelaren välja en egenskap istället.

Väldigt smidig lösning. Gillas!
Det ante mig, eftersom jag knyckte idén från en av dina gamla trådar.

Sång användes också för att mäta tid, där man exempelvis förr sjöng psalmer för att hålla reda på hur länge ett ägg ska kokas.
Tack. Ett användbart påpekande även om det kanske inte motiverar en regeländring. Jag ska lägga det på minnet till nåt av mina kommande äventyr: Vi anfaller efter två "Gud är oss en väldig borg" och andra versen i den där snuskiga visan som Dirk brukar sjunga.
Typ.
:)

Me like! Fast borde inte säckar och väskor ge plus på styrka när det gäller att bära? Typ +1 för säck och +2 för ryggsäck?
Jo, för annars blir de ju som sagt värdelösa. Bra förslag.

Är det av någon speciell anledning som sista sidan i ett kapitel inte finns med förrän i början av nästa pdf-del?
Ja, annars ballar sidindelningen och uppslagen ur när du klipper ihop dokumentet till en enda bok. Jag gör varje kapitel separat i inDesign eftersom filerna skulle bli för otympliga annars. Då är det enklast (för mig) att behålla samma indelning i PDF:erna.

Jag måste ha missat något, men vad är vinterfasen? Jag har helt missat att det finns årstidsfaser.
Slarv från min sida. Spelets vinterfas (vintervilan) beskrivs i ett kommande kapitel. Hänvisning framåt utlovas.

Kul idé att använda schackbräde för strider.
Tack. Funkar dessutom utmärkt eftersom nästan alla har ett.

Kul träffdelssystem. Jag hade eventuellt gjort ett system där man tar bort en skadetärning för att avgöra var någonstans man träffar. Fast då hade jag tagit ändrat om träffområdena, för att visa var någonstans träffarna normalt tar.
Jag laborerade med ett liknande system, men släppte det efter våldsamma protester från mina spelare. För komplicerat, löd omdömet. Jag tror i och för sig att det är en vanesak, men sedan krävde det ganska stora regeländringar i andra avsnitt för att funka.Då strök jag den biten.

Man behöver inte göra en fyrkants indrag för att markera ett nytt stycke om stycket börjar i en

kolumn.
Därom tvistar de lärde :)

Från vad jag har läst om vapnet så är flänsarna för att fläka upp stål. Att de kallas för hjälmkrossare är för att beridna ryttare ofta använde dessa och därför ofta träffade huvudet.
Det stämmer alldeles säkert. Men om hjälmkrossaren får samma fördel mot alla stålrustningar skulle den rubba
balansen i spelet. Det är alltså en regelteknikalitet som fått mig att välja den nuvarande modellen. Numera biter den bara på hjämarna i spelet. Dessutom heter det ju hjälmkrossare och inte konservöppnare :)

Jag gillar för övrigt termen "dubbelslag".
Jag med. Jag lyckades aldrig översätta Pendragons Oposed Resolution till något som lät vettigt på svenska. Det har för övrigt varit en genomgående strävan i Fausts manuskript, att så många regeltermer som möjligt ska gå att säga i spelet, utan att det känns som om rollpersonerna faller ur ramen när deras spelare pratar. Trots 25+ år som rollspelare hänfaller jag själv ofta till att prata svengelska speltermer, när det egentligen borde vara min rollerson som säger något stämningsfullt. Därav kom också begreppen pund, fjärdingsväg och steglängd in i bilden. För att inte tala om alla arkaiska namn på färdigheter, talanger och gåvor...

nominesine

Veteran
Uppdaterade bloggen med kapitel 7 och 8.Följ länken i signaturen för att ladda ner dem.

nominesine

Veteran
Hans E Magnusson said:
Någon som vett nått om hur detta går? Dog det eller blev det hemligt?
Nehejdå. Här har ingenting dött. Det är bara jag som är för upptagen med att uppfostra mina barn för att hinna hänga på forumet. Men ibland tittar jag in och läser vad ni andra skriver. De första 11 kapitlen av Fausts Manuskript är utlagda på blogggen: fauman.mathiasstahle.se

EDIT: Ooops... fel av mig. Det elfte kapitle var inte utlagt på bloggen. Men det går att ladda ner hela klabbet ändå, med följande direktlänk

http://www.mathiasstahle.se/faust/fauMan_ed1_kapitel_I-XII.pdf

Det är den befintliga versionen, inklusive ett mycket ofärdigt tolfte kapitel. Det vill säga den version min egen spelgrupp använder i dagsläget