Kommentarerna är skrivna på ett kortfattat sätt, så tonen kan ibland verka hård. Det är dock inte min intention.
sida 8 said:
Det är ingen egentligen skillnad i rubriknivåer så att man ser skillnad på "Vad är rollspel" och denna rubrik. Jag höll på att missa detta då jag, som van rollspelare, hoppar över "Vad är rollspels"-delen.
---
Jag gillar inte riktigt att texten flödar kring bilderna, då de stör läsupplevelsen. Det är dock riktigt schyssta bilder.
sida 10 said:
Låt oss titta på hur Maria skulle beskriva sin rollperson
Magda.
Det borde vara en sidhänvisning till nästa sida.
---
Jag gillar blurbarna som finns längst ned på alla sidor.
Tonen i tilltalet är väldigt sagoaktig och drömsk. Jag gillar det.
sida 12 said:
Så här gör du
för att slå fram en rollperson i nio enkla steg.
Jag gillar sådana här genomgångar. Det ger mycket för spelledaren, som slipper sitta och bläddra i boken när hela spelgruppen ska göra rollpersoner tillsammans.
sida 13 said:
När dina grundegenskaper fortsätter att utvecklas
under tonåren antecknar vi det med
blyerts, i den undre rutan på pergamentet.
Det blir dina blyertsvärden.
Här hade jag gärna haft ett utklipp från pergamentet.
sida 21 said:
Personligen blev jag lite avtänd när jag såg längd- och vikttabell samt värden för slagkraft, förflyttning etc., men det är för att jag har lämnat sådant bakom mig.
---
Om du ska trycka spelet så brukar böcker ha en mindre marginal mot bokens mitt än mot utsidan. Toppmarginalen brukar också vara väldigt mycket mindre än bottenmarginalen för att inte skapa ett stelt intryck.
Normalt är marginalavstånden till kanterna som följande: inner < topp < ytter < botten
---
ROLLFORMULÄRET
Jag gillar avsnittet längst upp till vänster, där man fyller i en längre mening.
Jag hade nog velat att rollformuläret var lite mer ordnat.
× På grund av Da vince-bloffan i mitten blir vänsterkolumnen olika långa. Jag gillar dock placeringen av bilden, men det känns som om du borde omplacera vissa element på pergamentet som inte är beroende av kolumnlängd.
× Vapen- och rustningsdelarna avslutar på ett konstigt sätt till höger. Jag antar att du vill efterapa bildens rundning men det ser konstigt ut.
× Högerkolumnen skifter i högerkanten. Slagkraft etc. har de matematiska formlerna, lösöre har en kortare kolumn än Tro, Kärlek etc.
× Bakgrundsbilden går väldigt långt ut i kanten. Många skrivare kan inte skriva såpass långt ut så minst 5 mm bör bli lämnad vit. Jag tycker också bilden ser rätt tafflig ut med sin kant, så kanske vore det bättre att bara ha en rakt kant men behålla bakgrunden? Detta gäller även för sida 5.
× Förkortningarna på de fysiska egenskaperna ligger för nära rutorna man ska fylla i. Så även Tålighet.
× Punkterna som finns närmast de små rutorna som man ska fylla i är på tok för nära.
× Jag förstår inte riktigt mellanrummet mellan punkterna i exempelvis Själsegenskaperna. (OK, när jag kollade på hur du fyllt i formuläret så förstod jag. Dock hade jag nog hellre velat ha ___ istället för ... för att markera var man ska skriva värden
× Gåvor, talanger, lösöre. Första radens punkter linjerar inte med de övriga raderna. Spärra (öka avståndet) på mellanslaget mellan ex. Gåvor och den nästkommande punkten för att åtgärda detta.
× Radhöjden är på tok för liten för att man ska få plats att skriva någonting. Du bör ta bort några rader bara för att kunna få större rader.
× Paranteserna på tro, kärlek etc. borde vara i samma höjd så att ( ) är ovanför varandra istället för börja precis efter ordet som de står bakom.
/
Han som än så länge bara läst första delen