Nekromanti Favoritäventyr

Dimfrost

Special Circumstances
När det snackas om favoritäventyr kommer det alltid en massa folk och nämner mastodontkampanjer som Svavelvintersviten, The Enemy Within och Masks (Mask?) of Nyarlathotep. Det är i och för sig intressant, men vi har hört det så många gånger förr. Nu är jag istället ute efter favoriterna bland kortare äventyr: främst små historier som tar ett eller ett par spelmöten att klara av, eller motsvarande episoder i längre äventyr.

Några av mina egna favoriter är deläventyret i Nominatorns boning i Kristalltjuren, samt Vildhjarta som i och för sig är lite längre. (Det antar jag i alla fall; jag har inte spelat äventyret.) Annars har jag aldrig varit mycket för att varken köpa äventyr eller spela rollspel på konvent, så jag har inte så bra koll på vad som finns. Jag tog en koll i en bunt gamla Sinkaduser, men hittade ingenting som stack ut. Jo, Ett eko från det förflutna till Kult sticker ju alltid ut, men jag är inte så säker på att det verkligen var så lysande rent äventyrsmässigt. :gremsmile:

/Dimfrost

Duddmannen

Hero
Skelettbyn!

Säger bara: "Skelettbyn"! Vilket höjdaräventyr! Toppen att lira när man var ung på 80-talet och precis hade skaffat sin första, egna box Drakar och Demoner (ljusblå låda med vit regelbok). Vilka minnen!

Suck, man är ju rent omänskligt gammal numera...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Orchen och pajen...

...Är lagom långt. :gremgrin:

Tyvärr (?) har jag inte spelat så många färdiga äventyr, så jag kan inte direkt säga att något är bäst eller speciellt bra jämfört med alla andra, men jag har ett gäng favoriter.
The Sunless Citadell till Dungeons and Dragons är en favorit, då det var bland det första jag spelade i äventyrsväg.
Äventyret jag spelade tillsammans med Yyrkoon, Ripperdoc och en kille fårn Golem på BSK '03, USS Myreon tror jag det hette, gillade jag, fast jag vet inte om det går att få tag på.
Båda Västmark-konventsäventyren är väldigt mysiga.
Äventyren i äventyrskompendiet är bra allihopa och rekommenderas varmt.
De utan hjärtan är skrämmande och bra.

Öh, det är de jag kommer på på rak arm.

Hobert

Warrior
http://rollspel.com/andrarpg/gemini/gemini.htm finns ett par bra korta äventyr skrivna till Gemini.

Jag gillar särskilt "Järnmasken". Det är ett rätt kusligt och stämningsfullt äventyr som bör spelas på en kväll. Att dela upp det i två spelpass vore att förstöra en del av stämningen som byggs upp allteftersom äventyret fortskrider.

Jag tror inte det skulle vara några problem att anpassa det till andra rollspel med en medeltida värld där magi finns och fungerar.

Eksem

Champion
Flykten från Innsmouth

Förvisso inget riktigt publicerat äventyr, utan The Crawford Inheritence och Escape From Innsmouth (från Escape From Innsmouth-modulen till Call of Cthulhu) parat med b-skräckisen Dagon. Briljant fiskzombieskräck som nog bör spelas under en eller allra högst två sessioner. Med en bok sprängfylld av detaljerad bakgrundsfakta och uppslag till tuffa situationer går det inte att misslyckas.

Heaven's Gate

Egentligen ett lajv-scenario till Nobilis, från The Game of Powers (ett lajv-supplement till Nobilis), som nog ändå gör sig bäst som ett vanligt bordrollspelsscenario. Massor med smaskiga intriger, en klart märklig auktion och massor med vansinnig urban fantasy som bara Nobilis kan uppbåda.

Kaos på EP 314

Ett asballt cyberpunkigt scenario till Mutant 2090 från modulen Änglars Skugga. Något har hänt på fängelsestationen EP 314 och det är upp till rollpersonerna att ta reda på vad... Ösig action, technoskräck och vansinnigt drag utlovas.

Lambi

Swordsman
Re: Skelettbyn!

Min reptilman Gurg knäckte hårt i det äventyret... hans stora träklubba gjorde sitt också -_-

*fantiserar om gamla minnen*

Troberg

Sinister eater
Troberg är negativ

Ska jag vara riktigt ärlig så är det sällan jag egentligen rycks med av färdiga scenarios, de känns för arrangerade och stela. Jag föredrar definitivt en spelledare med några bra ideer och improvisationsförmåga.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tog en koll i en bunt gamla Sinkaduser, men hittade ingenting som stack ut.
Jag kan däremot komma på ett par äventyr som stack ut. Framför allt fanns det en del bra Chock-äventyr vill jag minnas, till exempel Den svarta tigern och De dödas dag. Mutantäventyret Loberga herrgård har jag också alltid tyckt om för att det var en sådan kontrast mot andra Mutant-äventyr som alltid gick ut på att traska genom underjordiska komplex och hitta drivor med högteknologi.

/tobias

Pendragon

Swashbuckler
Järnringen

Järnringen till första utgåvan av Mutant. Väldigt mysigt.
Katastrofens väktare verkar lovande men jag fick aldrig tillfälle att spelleda det. Dessutom uratar teknologinivån lite väl hårt där...

Och när vi snackar konventsäventyr så gillade jag Striketeam Luna (som bl a jag spellede) som Yyrkoon skrev ihop till Aeon Trinity. Upplägget var ganska enkelt (hitta person, ta tillfånga person, fly, dö inte), men det som gjorde det hela intressant var de krafter som fanns till RPnas förfogande. Om gruppen samarbetade på rätt sätt (vilket visade sig rätt knepigt p g a av en hel del intriger angående befälsordningen) kunde de flesta problem lösas relativt busenkelt. Samarbetade man inte, eller bara laddade upp med vapen och pangade loss dog man stenhårt.

Visst ja... var försiktig med sprängämnen på rymdstationen. :gremwink:

/Joel

Storuggla

Champion
The Exasperating Cadaver – ett äventyr för Cugelnivå-rollpersoner som är lagom långt, gratis och väldigt roande. Till Dying Earth RPG, naturligtvis. Fast de som tänkt lira DERPG med mig senare kan ju låta bli att kolla in det, efterosm de då kommer kunna äventret utantill, de lössen.

Storuggla, vart är mitt skägg?

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm, ett gott minne är den första delen i svavellvinterserien(den med hackspetten, komer bara inte ihåg vad den heter :gremblush:). Det äventyret gav iaf mig en synnerligen trevlig uplevelse.
Sedan så är Vildhjarta, Vinterskogens hemmlighet åxå 2 synnerligen trevliga upplevelser.

Thomas Allvin

Veteran
Introduktionsäventyr som följer med större produkter brukar ju sällan vara så mycket att hänga i julgranen, men jag minns ett av äventyren som följde med Ereb Altor-boxen som bra och stämningsfullt. Jag kommer inte ihåg vad det hette, men det rörde en meteoritsten som fallit ner från en ondskefull(!) himlakropp.

/Thomas

Dimfrost

Special Circumstances
de som tänkt lira DERPG med mig senare
Vadå, är det inte du som hävdar att det inte går att spela TDERPG för att det är för skumt? Eller syftar du bara på de stackare som inbillar sig att de kommer att få spela spelet med dig någon gång, trots att så aldrig kommer att bli fallet? :gremgrin:

/Dimfrost

Magnus L

Hero
Djupets Fasor

Jag får nog säga djupets fasor till DoD då. Ganska skön story och roliga miljöer, dessutom har jag ett oerhört roligt minne från det äventyret.

Rollpersonen Gunter, en spejaralv från landori ska i sin denut i Ereb kaxa upp sig på det första värdshuset som gruppen kommer till, blir totaltankad och måste bäras av de övriga..vilket blir ännu roligare när orcherna slår till.

Storuggla

Champion
"Vadå, är det inte du som hävdar att det inte går att spela TDERPG för att det är för skumt? Eller syftar du bara på de stackare som inbillar sig att de kommer att få spela spelet med dig någon gång, trots att så aldrig kommer att bli fallet?"

Inte för att det är för skumt, utan för att det är på tok för... annorlunda. Men jag är villig att göra ett försök, bära eller brista! Jag tar emot ansökningar om platser vid spelbordet redan nu, men jag tror att en av dem är vikt till Dante :gremgrin:

Storuggla, jorden dör och du dansar bort tiden

Foggmock

Myrmidon
Jag måste hålla med om Vildhjarta. Har spellett det en och en halv gång och det blir nästan alltid olika. Dessutom är det slumpvisa upplägget ett bra verktyg för framtida omspelningar.

Sen så håller de flesta äventyr till Western släppta av Rävspel mycket hög klass. Man behöver liksom inte skriva egna äventyr på hur länge som helst om man håller sig till deras material.

På samma sätt fungerar Mutant: UA. Köper man grundboken, Vid regnbågens slut och Pirit så har man spelmaterial för ett år. Utöver detta är det dessutom bra äventyr. Släng in Hotell Hote i mitten och kampanjen är ett faktum.

I övrigt... Vinterskogens hemlighet, de två senaste Västmarkskonventsscenarierna samt Practise Effect håller alla mycket hög klass.

Foggmock

Myrmidon
Re: Orchen och Pajen

Hemm... bra tipps !!
Men jag har redan spelat det en gång efter att Yassilus tippsade mig om det...

I DEN HÄR TRÅDEN, UNDER RUBRIKEN "ORCHEN OCH PAJEN".

Foggmock - som klickade sig in i förhoppning om mer matnyttigt stoff till Orchen och pajen, eller iallafall lite diskussion och inte bara ett kloninlägg. Är det så svårt att läsa igenom en tråd innan man postar för att göra klart för sig att ingen redan sagt det man tänker säga? Till och med ett "Håller med[NT]" på Yasses inlägg hade funkat bättre. Vänlig hälsning, hobbymoderator.