Några vanliga spelöppningar:
Några vanliga spelöppningar:
Stabulum Magica - rollpersonerna är på en plats de brukar hänga, tex den lokala tavernan, plötsligt kommer någon in "jag söker bolda män till ett farofyllt och svårt uppdrag" ... (kaske känns lite gammalt och simpelt, men rätt använt kan det nog funka, bara inte varje gång och på samma plats
Notisen - ett skrivet anslag där någon erbjuder något till dem som utför något, kan nog läggas som subgrpp till ovannämnda.
Amicus noster - en kär vän/släkting , vapen- alt yrkesbroder/syster som man träffar, (antingen genom att man sökt upp denne, träffat denne av slump eller att denne sökt upp en) ber om en tjänst.. är också en variant av ovannämnda.
Vita mystiicum - är när spelarna tror att de spelar en historia, men att det rätt sent uppenbaras vad de egentligen spelar för äventyr.Kan nog sägas att många skräck och deckar historier försöker uppnå, med olika framgång..
in medias res - är en öppning som fler än de tror använder sig av.Som definitation är det när karaktärerna redan i äventyrets inledning är mitt uppe i äventyret.Det här är något som inte måste börja med en maffig laserstrid mellan tex ett stort maffigt rymdskepp och en liten snabb århundradets falken...
Tex.. karaktärerna dras in i en intrig mellan två politiska maktfraktioner..
..de går in på en bank som visar sig vara rånad..
..de träffar på en skadad person längs vägen..
...etc etc
sen har vi ju också den mindre fantasifulla, men ack så använda -
Alea Vitae - slumptabellen..
skulle kunna skriva mer, men jag frågar istället.. vad har jag glömt?
(skulle också kunnat fråga .. vad är poängen?)