Ymir
Liten kantbaron
Vad är detta för idé? Plis tell.Förhoppningen är att WotC inför sin senaste idé (flexibilitet i valet av andraegenskap)
- Ymir, ber
Vad är detta för idé? Plis tell.Förhoppningen är att WotC inför sin senaste idé (flexibilitet i valet av andraegenskap)
Optning blir ju enklare och mer avgörande ju mer obalanserat ett spel är. I D&D4 behöver man inte opta för att spela en kompetent hjälte. I många andra spel måste man göra det om man vill ha en sådan rollperson.Vitulv said:Jag förundras över att du förundras. Just D&D4 är väl ett sådant spel där man vill opta? Ett taktiskt spel med fokus på stats, spelbalans och regler. Jag kan inte tänka mig något spel som är mer belönande för en minmaxare.
Jag gillar också människor, delvis för att jag inte är överförtjust i grupper av rollpersoner som är en freakshow av konstiga raser (personlig preferens).Pom said:Människor är nästan alltid mina favoriter, så även här.
Visst.CapnZapp said:Vart vill jag komma? Jo, till att ett uttalande som "I D&D4 behöver man inte opta för att spela en kompetent hjälte" stämmer faktiskt inte. Inte om du även i betydelsen "att opta" lägger in helt grundläggande val som att kombinera rätt ras med rätt klass...
Åååh, vet du vad som vore awesome? John Harper arbetar på ett litet spel för barn och nya spelare som heter Wildlings.Ymir said:Speciellt som det gör det så mycket dyrare att köpa poäng i de abilities du -hade- behövt. Att pga ras tvingas ha +2 i något man skulle vilja ha som sitt primära dumpstat i den class man valt...det är horribelt.
- Ymir, spelar half-elf avenger och är gnällig
Medhåll.Pom said:Jag skall skynda mig att förtydliga att jag håller med om att man kan göra skillnad i effektivitet om man lägger ner möda på att opta sin gubbe, även om det inte blir lika stor skillnad i 4E som det kunde bli i tidigare upplagor (och förstås i spel som inte brydde sig nämnvärt om balans mellan rollpersonerna).
Inte säker på hur du tänker här.Pom said:En annan för mig viktig jämförelse är hur en rollperson står sig jämfört med vad man stöter på i kampanjvärlden.
Precis.CapnZapp said:Inte säker på hur du tänker här.Pom said:En annan för mig viktig jämförelse är hur en rollperson står sig jämfört med vad man stöter på i kampanjvärlden.
Visst, ett spel där man oavsett vad man slår fram eller hur mycket erfarenhet man skaffat sig - får smisk av byns skolgossar, lösa byrackor och fattiga tiggare, suger ju (om inte just det är den eftersträvade effekten).
Men i ett spel som D&D 4E är ju alla monster "hitt på" såtillvida att de inte följer samma regler som spelarkaraktärerna.
Och dessutom kan man ju enkelt justera denna faktor genom att öka/minska monstrens level. Även en helt felbyggd level 10 gubbe kan ju inte misslyckas besegra några level 1 monster...
Så ur min synvinkel kan D&D inte misslyckas med att uppnå denna basala egenskap.
Ja, och i sina möten med orcher lär sig karaktären därför att vanliga dussinorcher är så här lätta medan deras bloodragers är så här svåra, jämfört med karaktären. Och vad de märker och lär sig är t ex att vanliga dussinorcher klarar man av även på mycket låg level utan att behöva bekymra sig om optning.Återigen - inte säker jag förstår din poäng.Pom said:Det gäller både åt det fluffiga hållet (klarar jag några orcher/romare/gestaposkelett?)
En orch kan ju både vara en level 3 minion pushover och en level 7 brutalbjässe (och det om vi begränsar oss till de fördefinierade Monster Manual monstren)
Den kan absolut vara effektiv relativt det den möter i kampanjvärlden. Den är mindre effektiv än den bästa möjliga karaktären, men vi verkar där ha olika syn på hur stor skillnaden är i praktiskt spel.Egentligen kokar detta ner till den tillspetsade frågan: Kan du tänka dig att kalla även den sämsta möjliga karaktären i ett spel "effektiv" om denne på ytan ser ut att dra sitt strå till stacken?