Nekromanti Favoritbirollsskådisar

Storuggla

Champion
Okej, alla har vi väl våra favoriter bland skådespelarna, de som spelar huvudrollerna i de stora filmerna eller rentav de små. Men vad har vi för favoriter bland de små skådisarna (nej, inte han som spelade dvärgen i Seinfeld!)? De som verkar permanent förpassade till birollsskådisfacket där de troget levererar för att tjäna sitt levebröd? De som man ofta tänker »Den där snubben känner jag igen, spelade inte han den där filmen vi såg i förra veckan, vad heterhannuigen... öhh...« när man ser dem?

Min favorit är nog Tony Shalhoub , som dyker upp lite här och var. Ibland får han spela huvudrollen i en riktig sunkfilm också, men främst är han en birollare som är med i tvserier (huvudrollen i Monk däremot, wowza!).

Storuggla, Shalhoub-fever!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min favorit är Joe Pantaliano. Han har spelat biroller i massor av bra filmer (Matrix, Memento, Goonies, Bound) och i Sopranos, och det tog hur lång tid som helst för mig att fatta att det var samma snubbe. Då måste han vara en bra skådis.

/tobias

Muggas

Hero
Trevor Goddard , för att han är så stenhård att det är löjligt. Fick bl a nacken knäckt av en mesbrud i Mortal Kombat (han spelade Kano och fick pisk av Sonya), var med i Pirates of the Caribbean samt var en megaelak skurk i B-filmen Men of war (med Dolph Lundgren i huvudrollen). Hade även en roll i skitserien JAG ("På heder och samvete"). Tyvärr dog han av en överdos för ett tag sen. En av filmhistoriens giganter har gått ur tiden... *snyft*

Rosen

Myrmidon
Randall Cobb, oftast sedd i oförglömliga roller som "Big guy at gas station" eller "Big hairy inmate" (bland de där som kommer så långt ner på rollistan att figurerna inte har egna namn, alltså - typ "Policeman #2" och "Tramp at bar").

Fast allra mest oförglömlig var han som mardrömsbikern Leonard Smalls i Raising Arizona. Den ultimata Wastelandsfiguren.

--
Åke

Lindenius

Swashbuckler
En svennis [ant]

Reine Brynolfsson.

Får alltid biroller i stora svenska filmer och fixar dem alltid galant.

//erik. med Anton på ryggen

Rävnos

Warrior
Hejsan,

Jag kommer med två!

Först ut är Danny Trejo , medverkat i över 100 filmer och producerat ett flertal själv. Höjdpunkter enligt mig är "Blood in, Blood out", Desperados, The Replacement Killers och The Devil's Rejects. Vad inte många vet är att han har gjort rösten till en karaktär i GTA: Vice City.

Min andra favorit skådis är Bill Moseley. Har iof bara sett honom i House of 1000nd Corpses och Devil Rejects där han spelar den lite exentriske Otis Driftwood. Super onding och härligt mysig.

Storuggla

Champion
Folkbildning

"Min andra favorit skådis är Bill Moseley. Har iof bara sett honom i House of 1000nd Corpses och Devil Rejects där han spelar den lite exentriske Otis Driftwood. Super onding och härligt mysig."

Det finns bara en Otis Driftwood. Och det är denne man. Länk till filmen. Alla andra Drivvedare är bara bleka kopior som hoppas suga åt sig lite stjärnstatus från den gudomlige Grouchos aura. De lössen.

Storuggla, sann marxist

Foggmock

Myrmidon
Tja, Steve Buschemi nämner jag ofta som min absoluta favoritskådis och han får ju oftast en hel del banala biroller. Genial i Armageddon, Big Daddy och Con air.

Vasa? Länk till Imdb? Sök själva, era obildade kretiner.

Rävnos

Warrior
Re: Folkbildning, folksmichmildning [ANT]

karaktären är döpt efter honom, de har ju en lång scen som förklarar det i Devils Rejects :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
William H Macy! Spelar aldrig huvudroller nästan, men han gör så många bra biroller i riktiga kanonfilmer och gör det så bra att man bara måste älska honom!

Tony Shalhoub är också bra. Kände såklart inte igen namnet men ansiktet känner jag minsann igen.

/Balderk

Ändring: Hade klippt in lite konstigt.

Ymir

Liten kantbaron
Jag bara älskar Brendan Gleeson. Han har alltid lysande biroller - Hamish i 'Braveheart', killen med klubban i 'Gangs of New York'...och fantastiska skurkar som Menelaos i 'Troja' och Reynald i 'Kingdom of heaven'.

Sedan har vi 'random asian guy', Daniel Dae-Kim. Han är en av få asiater i Hollywood som inte bara blir rasistiskt typecastad som kung-fu-risätar-kliché utan faktiskt får vettiga och charmiga biroller; tex den onde advokaten Park i 'Angel' och Jin i 'Lost'....fast jag antar att den senare rollen graderat upp Kim från birollsskådis, egentligen.

Sedan finns det ett gäng trinda, korta och grovhuggna snubbar som alltid spelar korkade tjockisar eller feta sidekicks i alla Hongkongfilmer, men Eric Tsang är den enda jag kan komma på för tillfället. Han är verkligen med överallt.

Ja, och så får vi inte glömma Maggie Smith, då. Finns det en dryg, elak eller skenbart ond kärring i en brittisk film, är det alltid hon som spelar henne, och hon gör det jääävligt bra :)

I Sverige är ju Kjell Bergqvist helt fantastisk. Han är ju föremål för en härlig Rocky-vits: 'Äh, det är väl lätt att veta om livet är en film eller inte...man kollar bara om Kjell Bergqvist är med'.

- Ymir, det borde täcka det mesta

Saxifrage

Hero
Newman i Baywatch!

Newman, eller "Newmie" är bäst. Han figurerar i femtielva säsonger av Baywatch, har fånig mustasch, är med jämt men säger aldrig nåt. Klockren biroll!

Sen gillar jag Stellan Skarsgård också. Inte i svenska filmer då, men i utländska rullar har han alltid samma funktion: vara sluskig, och dö. I "Deep blue sea" dyker han upp, gruffar lite och dör. I "Savior" så gruffar han lite, svär elakt, och dör. I "Hunt for Red October" svettas han, pratar mellan tänderna... och dör. I "King Arthur" så... ja, ni fattar. Lysande typecasting!

EDIT: någon måste nämna John Turturro också. Skippa Adam Sandler-trams-rullarna, och kolla tex på Big Lebowski. Vilken bifigur! Slänga käft på bowlingbanan är det inte alla som klarar.

magoo

Hero
David Morse är min favorit. Han är nästan alltid birollsinnehavare och får ofta spela tysta, brutala män. I Gröna Milen är han suvären som Brutus. Jag vet inte vad han har men han får mitt hjärta att ticka lite snabbare... Och han ser ut så här:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Newman i Baywatch!

Newman, eller "Newmie" är bäst. Han figurerar i femtielva säsonger av Baywatch, har fånig mustasch, är med jämt men säger aldrig nåt. Klockren biroll!
Tydligen var skådisen en riktig badvakt, det var därför han fick vara med hela tiden trots sin osexighet :) (Åtminstone heter han exakt samma sak som sin rollfigur).

- Ymir, or so it is said

Rosen

Myrmidon
Jasså, han

David Morse är min favorit.

Kul timing - Showtime visade andra delen av Langoljärerna igår; jag satt och såg om en snutt av den (mest för att se hur datoranimeringen står sig idag - svar nja). Han spelar en pilot i den och det slog mig att han borde höra hemma i den här tråden, men jag visste inte vad han hette.

--
Åke