Men vad har vi för favoriter bland de små skådisarna? De som verkar permanent förpassade till birollsskådisfacket där de troget levererar för att tjäna sitt levebröd?
Vincent D'Onofrio har länge varit en av mina favvoskådisar. Jag hade sett honom i flera filmer innan (framförallt som private Pyle i "Full Metal Jacket") men blev övertygad om hans geni först efter att ha sett honom gestalta Robert E Howard (ja, Conans pappa) i
"The Whole Wide World", mot en ung Renee Zellweger.
En annan favorit jag har är
Giovanni Ribisi. Han är för de flesta mest känd som Phoebes korkade brorsa i "Vänner" samt som sjukvårdaren Wade i "Saving Private Ryan". En riktig
tour de force i hans karriär är annars rollen som desperat finansmäklare i den dock rätt halvtaskiga "
Boiler Room".
Appropå "Saving Private Ryan" så fastnade jag i den för karaktären Steamboat Willie såpass mycket att jag bemödade mig att kolla upp vad skådisen hette (han är tysk och heter
Jörg Stadler). När jag sedan såg hans desperata utspel i "Spy Game" och sedan även i "Hotel Splendide" var jag fast. Han verkar dock inte gjort så mycket mer (förutom en miniroll i "Backbeat") så det verkar som om vi får nöja oss med dessa.
Jag håller förövrigt med dig om att Tony Shalhoub är skitbra.
/Anders