Nekromanti Favoritcitat

Poseur

Swashbuckler
Ja vad är erat favoritcitat?
Tyckte att det kunde vara kul att veta, och hur det än är så är det alltid nice med citat.

Jag har alltid olika favoritcitat, beroende på hur jag känner mig och vilka jag minns. Jag läser alltid ett bra citat bara för att glömma det någon dag senare.

Så för tillfället, kanske jag ska säga, vilket är ert favoritcitat just nu`?

Mitt favoritcitat just nu är :
"I, at any rate, am convinced that He [God] does not throw dice." - Albert Einstein

Det är riktigt självsäkert och väldigt klockrent.

/poseur gott med kaffe.

hakanlo

Hero
Ett klassiskt citat som kanske har viss tillämpbarhet på speldesign:

"It is vain to do with more what can be done with fewer."
William av Occam

Arfert

Facit
..när det gäller citat och Einstein så gäller regeln att sannolikt aldrig sagt det han tillskrivs. men jag har för mig att det där är korrekt.

Däremot menade han inte det som många (kreationister) vill tro med det (att det finns en skapande Gud). Och det är lösryckt ur ett större sammanhang. Ska se om jag kan hitta en länk.

Krille

Super Moderator
Jag har ett antal i signaturen.

Sen är jag lite förtjust i det här:

"Jag har ingen tilltro till människor som inte skaffar sig bekymmer. De är fantasilösa." - Jacob Wallenberg

Arfert

Facit
Här är en länk som förklarar vad Einstein pratade om.

Personligen gillar jag Niels Bohrs svar bättre:

“Stop telling God what He must do!”

:gremgrin:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Citatet är äkta. Det var Einsteins sätt att avvisa kvantmekaniken. Den vitrufsige hade dock här fel i sak.

Patrick Bateman

Warrior
"Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Jaguar än i en buss."
- Françoise Sagan

Finns inget citat som bättre beskriver förhållningssättet till pengar, enligt mig.

Organ

Out of time, out of mind
"The revolution is only a t-shirt away."

Billy Bragg, i låten Waiting for the Great Leap Forwards.

/Anders

GnomviD

Heresiark
Det här är iofs inte korta, enkla citat, men, ja. Jag har några stycken som jag brukar ha i bakhuvudet, ofta ett för varje ämne. Vad gäller skapande så har jag en favorit av Ribot som jag brukar dra mig till minnes när jag vill motivera mig att göra någonting:
"Den skapande fantasin strävar i sin fullständiga form efter att bekräfta sig själv och ta gestalt genom en handling som inte bara existerar för skaparen själv, utan också för alla andra. Hos rena drömmare stannar däremot fantasin kvar inom den egna inre sfären, i dåligt bearbeta skick, och förverkligas inte i någon konstnärlig eller praktisk uppfinning. Drömmeriet utgör en ekvivalent till viljesvagheten, och drömmeriidkarna saknar förmåga att ådalägga någon skapande fantasi."

Att Fremskrittspartiet fick ~23% i gårdagens val har fått mig att tänka på följande pärla ur Röda Rummet hela dagen:
”Kan någon säga mig något svenskt i Sverige, annat än våra tallar, granar och järngruvor, vilka snart icke behövas mer i marknaden! Vad äro våra folkvisor? Franska, engelska och tyska romanser, i dåliga översättningar! Vad äro folkdräkterna, vilkas försvinnande vi sörja? Gamla slarvor från medeltidens herredräkter! […] Säg mig något svenskt skaldestycke, konstverk, musikstycke, som är specifikt svenskt, varigenom det skiljer sig från alla icke-svenska! Visa mig en svensk byggnad! Det finns icke, och finns det, så är det antingen dåligt eller är det bildat efter utländskt mönster…”

kefka

Hero
“Stop telling God what He must do!”

Jag trodde det var "Who is Einstein to presume knowledge over god?" Fast borde inte ursprungsdebatten och de ursprungliga citaten egentligen varit på tyska?

Arfert

Facit
eller "Stop telling God what to do with his dice"

Det här är ju problemet med citat av kända personer, ofta är de en aning osäkra (som det ovan) eller helt påhittade.

En liten länk.

Rising

Vila i frid
Det var Einsteins sätt att avvisa kvantmekaniken. Den vitrufsige hade dock här fel i sak.
Det var väl bara Köpenhamnstolkningen han avvisade? Han hade ju en egen tolkning på kvantmekaniken som han tyckte bättre om. I vilket fall som helst så visade han sig ha fel med den paradox han ställde upp som invändning, men det är väl fortfarande öppet hur det egentligen ligger till i verkligheten?

Mitt favvocitat är iaf:

"There are only forty people in the world and five of them are hamburgers", från Captain Beefheart. Jag har ingen aning om vad det betyder, egentligen, men det är ägigt i vilket fall som helst. Det är lite sådär surrealistiskt såsom något Storuggla kunde ha sagt.

Jag gillar också "Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read", av Groucho Marx.

Å världshistoriens bästa förolämpning levererades av Zaporogkosackerna till den turkiske sultanen: "Vad fan är du för en riddare, som inte en gång kan ta död på en igelkott med ditt nakna arsle?" (Hela deras svar är för övrigt fantastiskt och fullt av underbara dråpligheter, såsom i raddan "Du stekvändare av Babylon, stalldräng av Makedonien, ölbryggare av Jerusalem, getknullare av Alexandria, svinaherde av Stora och Lilla Egypten, sugga av Armenien, getabock av Tartarien, bödel av Kamenetz, tjuvstryker av Podolien, hela jordens och underjordens utböling, sonson av den gamle Ormen och kröken i vår kuk." Det var oldschool battlande, det!

GnomviD

Heresiark
Rising said:
Jag gillar också "Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read", av Groucho Marx.
Jaa! Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag såg det på en Waterstones-påse för första gången. :gremlaugh:

kefka

Hero
Det här är ju problemet med citat av kända personer, ofta är de en aning osäkra (som det ovan) eller helt påhittade.
Sant, men för att återvända till ämnet så återvänder jag till Einstein.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Givetvis håller jag inte med honom, om människan alltså. Universum vågar jag inte uttala mig om.

Johan K

Gammal & dryg
Brukar köra med detta so favvo-citat: Smärta ä bara vekhet som lämnar kroppen!

solvebring

Superhero
Einstein:
Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling.

För mig är Gud inget annat än ett uttryck för och en produkt av människans svagheter.

Bibeln är en samling aktningsvärda men ändå primitiva legender och hur som helst tämligen barnsliga.

Feuflux

omjonasson.se
Svår fråga... jag glömmer bort sånt här hela tiden och har inte så mycket att dela med mig av. Vi tar två (och lite beröm till citat om att läsa inuti en hund):

It's good to have enemies. That means you’ve stood up for something, sometime in your life. /Winston Churchill
Brukar tänka på den när jag kommer på att jag inte har några fiender.

Sex between a man and a woman can be wonderful, provided you can get between the right man and the right woman. /Woody Allen
Fyndig jävel det där.

Genesis

Ni dés ni maître
Strindberg: "Näst barn och blommor är musik det jävligaste jag vet."

Sedan skulle jag kunna sitta hela dagen och prata Bruce Lee-citat, men här är två som känns relevanta för rollspel:

"Artistic skill, therefore, does not mean artistic perfection. It remains rather a continuing medium or reflection of some step in psychic development, the perfection of wich is not to be found in shape and form, but must radiate from the human soul."

Ett bätttre argument för rollspel (eller kampkonst) som konstform får man leta efter.

"The height of cultivation runs to simplicity."

Ett mantra varje speldesigner bör ha i åtanke.

(Jag erkänner att jag inte hade det första av Bruce Lee-citaten i huvudet.)