Nekromanti Favoritcitat

Örnie_UBBT

Swordsman
Just nu gillar jag den här ordväxlingen:

Journalist: - Vad driver dig som författare?
Slas (Stig Claesson): - Jag brukar klistra upp räkningarna på skrivmaskinen.

Andra helsköna:

"If the doctor told me I had six minutes to live, I'd type a little faster." (Isaac Asimov)

"I have to believe in a world outside my own mind. I have to believe that my actions still have meaning, even if I can't remember them. I have to believe that when my eyes are closed, the world's still there. Do I believe the world's still there? Is it still out there?... Yeah. We all need mirrors to remind ourselves who we are. I'm no different." (Leonard Shelby, slutrepliken i Memento, 2000)

Och så till sist ett citat som har väglett mig i mitt skrivande mycket länge:

"Börja från början, sade drottningen allvarligt, och fortsätt till du kommer till slutet, och sluta där." (Lewis Carroll, Alice i Spegellandet)

hälsar
Örnie

Vitelski

Veteran
"All we have to decide is what to do with the time that is given us"
-Tolkien, The Fellowship of the Ring

Inte så kul, kanske, men tungt. Särskilt med tanke på att Tolkien var den ende ur hans kompisgäng från Oxford som överlevde första världskriget.
Får mig att tänka på vilken tur vi har som lever just nu, just i Sverige...

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
För att det är ett jävligt lustigt uttalande eller för att du håller med?
För att det är ett jävligt bra svar när någon frågar mig vilken sorts musik jag gillar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
"The wide world is all around you: you can fence yourselves in, but you cannot for ever fence it out." Mer Tolkien

hakanlo

Hero
Örnie said:
Och så till sist ett citat som har väglett mig i mitt skrivande mycket länge:

"Börja från början, sade drottningen allvarligt, och fortsätt till du kommer till slutet, och sluta där." (Lewis Carroll, Alice i Spegellandet)
Bättre det, än följande klassiker:

I like work; it fascinates me. I can sit and look at it for hours.
Jerome K. Jerome

Ytterligare en, som möjligen passar bra i en tråd som denna:

Quote me as saying I was mis-quoted.
Groucho Marx

chrull

Stockholm Kartell
"Men vi skulle ju ligga med varann!"

Bert, den sista oskulden.

Krille

Super Moderator
1993, några år efter Sovjets kollaps, gjorde jag lumpen. Under gröntjänsten så fick vi en skön föreläsning i svensk försvarspolitik. Överste 1. Göte Pudas beskriver med en stor karta över Skandinavien med röda pilar genom Finland och Baltikum och över Östersjön hur Fienden (alltid Fienden, aldrig någon nämnd nationalitet) skulle anfalla, och hur svenska gossar representerade av blå pilar ut från Sverige skulle stå emot.

Så kom tillfället då någon vaken värnpliktig med koll på läget frågade varför fienden alltid kom från öster.

Översten stirrar på sin karta i flera sekunder innan han så småningom utbrister med en vid gest runt Norge: "Men det begriper ju vem som helst att inte ens ryssen är så dum att han kör runt!"

Och det får bli mitt favvocitat för dagen. I morgon får ni ett nytt.

Wyldstorm

Swordsman
"När man tror man ser ljuset, är det tåget som kommer."
"När man tror man nått botten så kommer nån jävel med en spade."

Ingen aning om vars de citaten kommer ifrån, men de ligger klart främst i mitt sinne med tanke på den sorts dag jag har.

bladerunner_35

Warrior
Oohh, jag gillar citat. Samlar på dem. Här är några av mina favoriter:

“They say that evil prevails when good man fails to act. What they aught to say is that evil prevails.”

- Yri Orlov

"There is nothing else. Existence is random, has no pattern save what we imagine after staring at it to long."

- Rorschach

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

- Bertrand Russell

For those who believe in God, most of the big questions are answered. But for those of us who can't readily accept the God formula, the big answers don't remain stone-written. We adjust to new conditions and discoveries. We are pliable. Love need not be a command or faith a dictum. I am my own God. We are here to unlearn the teachings of the church, state, and our educational system. We are here to drink beer. We are here to kill war. We are here to laugh at the odds and live our lives so well that Death will tremble to take us.
- Charles Bukowski

“Now, as he continued to meet the eyes of this unaccountable enemy – the only one he had faced in all the long night’s search for bloodshed – horror came upon him and he was filled with the sudden fear of his words, gentle and inexorable as the falling of bitter snow in a land without refuge.”

-Richard Adams, Watership Down

You may think you can fly, but you better not try.
- Astral Projection

I saw Death today, he was riding a torpedo, but he didn't see me !
- läst i en bio från MORPG:et Eve

"By the ballot or the bullet, by the
bible or the gun, any which way,
freedom must come."
– Mutabaruka

"For every battle honour, a thousand heroes die alone, unsung and unremembered."
- Warhammer 40,000

“Ett samhälles humanitet kan mätas I hur staten behandlar dem från vilka inga motprestationer är att vänta – varken I form av produkter eller röster”

-Maciej Zaremba

“It is not rape if she blinks twice for yes”
– Jim Norton

Man föraktar vanliga människor tills man upptäcker att man är en själv

- Marcus Birro

Ursäkta att det blev så många :gremsmile:
/bladerunner_35

Ymir

Liten kantbaron
En av mina favoriter är det i min signatur, det kommer från Billy Braggs engelska nytolkning av Internationalen:

"Freedom is merely privilege extended, unless enjoyed by one and all".
Bäst av alla, dock, liksom sammanfattande min kärlek till vetenskapen:

"Those who dwell, as scientists or laymen, among the beauties and mysteries of the earth are never alone or weary of life".
- Ymir, mat nu

Tibbelin

Warrior
"Var vid gott mod unge Konung, din väpnare är på väg."

Astrid Lindgren förstås, men någon som vet från vilken bok?

Annars så rekommenderar jag det japanska ordspråket ur min signatur.

Sedan är det den som gör mig så full i skratt för att den är så himla verklighetsfrämmande:

”Åk aldrig inrikesflyg. Man tror att det går snabbare att flyga men med transportsträckorna till och från flygplatsen tar resan ofta lika lång tid som det hade tagit med tåg.”

David "Kocky" Åström när Metro bett "kända" svenskar om miljötips.

Har unge herr Kocky någonsin hört talas om norra Norrland?

Krille

Super Moderator
"Krig är politik med andra och mer våldsamma medel."
- Carl von Clausewitz

Jag gillar von Clausewitz. Man kan göra med honom som man gör med Sun Tzu och tolka om honom, för att försöka "förstå" vad han menade, eller så kan man bara läsa vad han skriver.

För faktum är att han motiverar det mesta av vad han skriver och bygger väldigt noggrannt upp sin teori om kriget. Det där citatet brukar hänföras som hans slutsats om kriget, men faktum är att det egentligen bara är punkt 17 eller 18 i hans 23-punktiga bevisföring. Men det är en cool tagline, och det är väl därför som den fastnar.

Den egentliga slutsatsen kommer som sagt var ett antal punkter senare i bevisföringen, där han lyfter fram "krigets märkvärdiga treenighet": våldsamma känslostormar, samspelet mellan risk och sannolikhet, och politiska motiv som leder till rationella beslut. Känslor, slump och rationalitet.

Den där treenigheten brukar missuppfattas då och då som "folket, armén och regeringen", men då undrar jag om man inte läser in för mycket i Clausewitz text. Återigen ska man nog läsa honom som det han skriver. Och det är därför som det är så viktigt att komma ihåg att han faktiskt inte är färdig med bevisföringen när han säger att krig är politikens förlängning: det är faktiskt inte mer än en tredjedel av treenigheten.

Men det är en cool tagline.