da_bohz
Swordsman
- Joined
- 31 Jan 2016
- Messages
- 454
På tal om allt detta med tärningar för att tracka projektiler...
Jag skissade tidigare på en variant där man utgår från 1t12 på alla ens projektiler när man köpt dem. Efter varje strid/situation där projektilen kan ha slösats slår man en tärning. Om resultatet är lika med eller lägre än nästkommande lägre tärning kommer man använda den i fortsättningen. Slår man 10 eller lägre med sin t12 kommer man alltså slå 1t10 framöver, tills man slår 8 eller lägre. När man är nere på 1t4 och slår 1 eller 2 har man helt slut på projektiler. Ordningen är givetvis t12-t10-t8-t6-t4. Tänkte också på nån fördjupningsgrej som innebär att man börjar på 1t20 istället, men det kändes lite för bra.
Lade sen hela det här sättet med att tracka ammo på hyllan eftersom jag inte tyckte känslan av det stämde överens med resten av rollspelet, och att det kändes krångligare än att bara räkna ner sina pilar från det antal man hade från början.
Jag skissade tidigare på en variant där man utgår från 1t12 på alla ens projektiler när man köpt dem. Efter varje strid/situation där projektilen kan ha slösats slår man en tärning. Om resultatet är lika med eller lägre än nästkommande lägre tärning kommer man använda den i fortsättningen. Slår man 10 eller lägre med sin t12 kommer man alltså slå 1t10 framöver, tills man slår 8 eller lägre. När man är nere på 1t4 och slår 1 eller 2 har man helt slut på projektiler. Ordningen är givetvis t12-t10-t8-t6-t4. Tänkte också på nån fördjupningsgrej som innebär att man börjar på 1t20 istället, men det kändes lite för bra.
Lade sen hela det här sättet med att tracka ammo på hyllan eftersom jag inte tyckte känslan av det stämde överens med resten av rollspelet, och att det kändes krångligare än att bara räkna ner sina pilar från det antal man hade från början.