Nekromanti Favoritregler (främst DoD)

Far

Veteran
Jag är ganska säker på att det funnits liknande trådar tidigare, men de är jag inte intresserade av eftersom det precis kommit nya regler till DoD. Klarar ni inte av att se tråden så får ni låsa den, men ni kan väl iaf svara i den först :gremlaugh:

Till saken: vilka är era favoritregler till DoD? Tycker ni andra spels regler är bättre (kan gissa att många gör det) så skriv gärna dem också. Spelvärld är obetydligt, jag vill bara veta vilka regler ni föredrar.

Krille

Super Moderator
"Till saken: vilka är era favoritregler till DoD?"

Version 2/3, dvs svart respektive svartgrön box med svart häfte. De var små, snabba, smidiga, nybörjarvänliga och konsekventa.

"Tycker ni andra spels regler är bättre"

Ja.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
v2 svarta boken

Det finns regler som är bättre anpassade för olika saker. Om jag fick ett ultimatum och att "du får bara använda ett system nånsin mer" skulle det nog bli den inkarnationen. Mest för att jag är uppväxt med den och kan hantera den enkelt och snabbt. Och för att det i stort sett är så CoC funkar.

Annars gillar jag d6-systemet (http://www.westendgames.com/), och d20-systemet i enklare utföranden (www.opengamingfoundation.org).

Men för att spela Drakar och Demoner föredrar jag v2 svarta boken. :gremlaugh:

M.

Big Marco

Läskig
1) V2 - svart box. Inget tjafs och RPn var klar på tio minuter, max.

2) Ja, flertalet. Eon/Neotech (givetvis), samt Kvalitetsgradssystemet från Khelataar/Wastelands (även om andra delar i de systemen skulle behöva patchas nitton ggr).

Rickard

Urverk speldesign
"Viilka är era favoritregler till DoD?"
Mina egna..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som annars, bland det officiella, föredrar DoD3 med Drakar och med Demoner: Expert och Gigant som en liten krydda men som även funderat på att någon gång testa Feng Shuis regler som ett test för ett cthd-äventyr, samt som skulle kunna tänka sig att använda sig av Star Wars d6-reglerna

Pendragon

Swashbuckler
EDD

Expert med vissa inslag (främst de få förenklingarna) från DoD4. Bland annat rollpersonsgenereringen.

Antagligen skulle min favoritversion ligga nånstans på 3.3 eller 3.4.

Samuraj och Ivanhoe var också intressanta. Samuraj för dess pilliga träfftabell och färdighetschanser som faktiskt hade med grundegenskaperna att göra och Ivanhoe för det finurliga men inflexibla skade- och rustningssystemet.

/Joel - verkar föredra nymodigheter.

Troberg

Sinister eater
EDD

Tillräckligt omfattande för att kännas som komplett, inte omfattande nog för att bli jobbigt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Svart / EDD

Om jag måste använda omodifierade regler skulle det bli den svarta boxen (version 2) med inlånade besvärjelser från EDD.

Annars skulle jag hacka om allting mer eller mindre mycket beroende på humör. Det jag spelleder nu är EDD med en del små förändringar i reglerna och stora förändringar i hur man skapar en rollperson.

/tobias

Eksem

Champion
I sin renaste form tycker jag nog bäst om DoD4, men frågan är om inte DoD3 är nästan lika bra. EDD ger jag inte mycket för, DoD6 är rent ut sagt dåligt regelmässigt (har inte läst DoD6:Expert eller Reviderade utgåvan), DoD1 har jag inte läst och DoD2 är bra nära identisk med DoD3 och DoD5 är bra nära identisk med DoD4. Så helst en version mellan DoD2 och DoD5 utan regeltillägg.

Regler jag föredrar:

ELRIC!/Stormbringer
Det är helt enkelt BRP i dess absolut bästa inkarnation genom tiderna. BRP görs inte bättre än så här.

Hero Wars/Quest
Abstraktion bortom dina vildaste fantasier! Tack vare den extremt abstrakta men ändå breda regelmotorn kan vi äntligen snacka om ett verkligt strömlinjeformat spel. Kräver dock en hel del inlevelseförmåga av deltagarna.

D6
Skitsnabbt, skitsnyggt, skitsmart. Lite mycket huvudräkning bara (lägg ihop 5-6 D6 kvickt i huvudet och jämför med en siffra, jag blir faktiskt litet virrig ibland).

Johan K

Gammal & dryg
Tjaooo, gillar nog först & främst reglerna till DoD3..
Annars så gillr jag nog de flesta system som getts ut i&med DoD-böckerna. De reglerna har sin charm...
Visst så finns det regler som säkerligen är smidigare & så än vad DoD:s regler är. Men just DoD:s regler känns på nått sätt mer hemmatamt, antar att det är så för att man började spela med de reglerna & kan de bäst.... :gremwink:

Nightowl

Champion
Svarta häftet. De enda Expert-regler jag saknar är några fler färdigheter att välja mellan och kroppsdelsKP.

Jo. Det finns bättre regler än Drakar.

Erik, inte informativ.

Far

Veteran
Men buuhuu...

Hoppades att åtminstone nån skulle säga DoD 6 Reviderad, letar anledningar att köpa den :gremgrin: Nåja, blir väl till att fortsätta med DoD-91.

Tack för (de felaktiga) svaren :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Vad är det som hindar dig ??

Har kollat en del i den reviderade DoD6-boken & ser ingaen anledning till att du inte skulle köpa den. För min del så har jag båda grundböckerna + expertboken... & de kompleterar varandrta ganska bra, iaf vad jag läst än så länge..

Krille

Super Moderator
Re: Men buuhuu...

"Hoppades att åtminstone nån skulle säga DoD 6 Reviderad, letar anledningar att köpa den Nåja, blir väl till att fortsätta med DoD-91."

Men då får du väl säga syftet med din fråga!

DoD6R är faktiskt mycket bättre än DoD-91, inte ur regelsynpunkt, utan världen. DoD6R är nämligen mycket bättre anpassad till sin värld. I övrigt ur regelmekaniksynpunkt så är det hugget som stucket.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Hoppades att åtminstone nån skulle säga DoD 6 Reviderad, letar anledningar att köpa den Nåja, blir väl till att fortsätta med DoD-91.
Vi andra kanske inte heller har köpt den reviderade 6:an. Vad jag vet skulle det kunna vara det bästa rollspelet någonsin. Det såg snyggt ut när jag bläddrade i det i butiken i alla fall. Köp det för all del!

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances

Jag hade faktiskt tänkt säga DoD6R, men det blev inte av. Regelmässigt är det svårt att välja mellan DoD6R och DoD3 (svarta boxen, som alla andra också gillar), och det får väl anses vara ett bra betyg för den reviderade utgåvan. I och med den anser jag att DoD6 är ett komplett rollspel. Köp den för allt i världen! Och så är den vansinnigt snygg, också. :gremsmile:

Däremot, eftersom du redan har en äldre version av reglerna tycker jag det är ännu bättre att börja med att köpa någon modul, som Jorges Bestiarium eller Vildhjarta, så du märker om Trudvang passar dig eller inte. Det finns inte särskilt mycket information om världen i grundreglerna, så jag rekommenderar att börja med något som ger en bättre introduktion.

/Dimfrost