Nekromanti Favoritskurkar i Star Trek

Japp det är precis detta jag menar. Wesley gjorde sin roll skitbra tycker jag, och han utvecklas lika bra under seriens gång. Vem vet hur Yar hade kunnat utvecklas? Men under den enda säsong hon är med tycker jag inte om henne. Sen tycker jag att du är ganska så orättvis mot de andra kvinnorna på Enterprise D, Beverly och Troy tycker jag icke att man kan sätta in i kontexten med att "bara vara där för att man är snygg", iofs tur att de tog bort Troys kortkjol :p

G

Guest

Guest
Re: Borger, McCarthy och trekkisk skurkologi

Nej det menar jag inte, jag menar bara att borgerna inte har så mycket med det att göra, att säga rakt av att det inte finns någon koppling vågar jag mig inte på.

Ja Ezri har så många söthetspoäng att jag blir lite kär varje gång man ser henne, men Kira har ett så levande ansikte som jag aldrig sätt på en annan kvinna. Ush...tror jag måste träffa lite riktiga kvinnor, detta börjar låta farligt.

Saxifrage

Hero

Jag tycker att borgerna och zombierna verkar till förvillelse lika vad gäller kollektivtänkandet, individens utplåning och allt det där. Möjligen med undantaget att zombierna inte tänker så mycket alls, men annars tycker jag inte att det är så stor skillnad på "must... eat... flesh..." eller "resistance is futile". Därför tyckte jag också att det var intressant att fundera på om borgerna som kulturfenomen (wow, prettopoäng...) hade ungefär samma rötter som filmzombierna. Men det verkar inte som om du håller med. Så vad ser du för avgörande skillnad på borger och zombier som jag missar?

G

Guest

Guest
Re: Borger, McCarthy och trekkisk skurkologi [ANT]

Jag ser som sagt skillnad i ursprunget, iövrigt skulle jag också hellre vara en borg än en zombie.

Saxifrage

Hero

Whatever. Det jag försökte ha sagt var att dina definitioner på kommunism eller kapitalism har ganska lite att göra med borgernas roll som filmskurkar, på samma sätt som McCarthy-erans kommunistskräck hade rätt lite att göra med den egentliga innebörden av den kommunistiska läran. Således tror jag inte att "ursprunget" till vare sig zombies eller borgs går att spåra i akademiska tolkningar av kommunistiska idéer. Men det kan väl kvitta.

Min grundpoäng är i alla fall att borgerna har en annan roll än klingonerna, och att man därigenom skulle kunna spåra någon slags ideologisk kursändring från den smygkommunistiska federationen i de tidiga serierna. Men det är bara en vild teori.

Rosen

Myrmidon

Jag tycker att borgerna och zombierna verkar till förvillelse lika vad gäller kollektivtänkandet, individens utplåning och allt det där.

Tjå, zombies tänker väl inte kollektivt i mer mån än att de inte ger sig på varandra? De jagar inte i flock, utan går bara åt samma håll (dit maten finns) och ignorerar ofta varann fullständigt. Borg är å sin sida så samkoordinerade man kan bli.

Därför tyckte jag också att det var intressant att fundera på om borgerna som kulturfenomen (wow, prettopoäng...) hade ungefär samma rötter som filmzombierna.

Jag ser en delvis annan rot hos dem; det gradvist ökande behovet att göra motståndarna mer främmande. De gamla 60-talsklingonerna var rätt typiska Movie Villains, elaka men med viss stil och elegans (en av de gamla skådisarna avskydde den nya modellen för att han tyckte klingons tappade sin sensuella dragningskraft när de blev flintis och fick en krabba på huvet). De blev coola rymdbarbarer, och sen ett hårdfört men smått sympatiskt folk. Romulans var länge grymma och iskalla, men blev en stolt och lite missförstådd kultur. Ferengi introducerades som människoätande läbbos men blev, um, småkul efterhand. Man kan försöka dra upp det hela några snäpp, och göra nya motståndare mer skrämmande än de tidigare, men alla fiender tenderar att bli lite familjära och hemtama när de har varit med ett tag.

Fortsätter man sen att dra upp det hela så landar man förr eller senare på den Primala Fienden; den som inte alls går att resonera med för att den inte vill dominera dig -- den vill sluka dig (Q: "To them, you're just something they can consume"). Borg har den rollen i Trek-universat, och fyller den rätt bra IMO.

--
Åke

Saxifrage

Hero

Det var en intressant vinkling. Borgerna lär ju hålla som främlingar ett tag, men i viss mån har man ju redan börjat nagga i det: Seven of Nine är ju en "mänsklig" borg (nåja, exborg i alla fall) och i ett avsnitt av Voyager stöter man på ett "frivilligt" borg-kollektiv. Så vad blir nästa slemmo?

Det är förresten roligt hur snabbt man kan börja sympatisera med filmfiender så fort de visar lite mänsklighet. I slutet på Moonraker kom jag på mig själv med att hoppas att Jaws skulle klara sig, trots att han enligt allt vi vet är en kallblodig mördare!