Re: Fajteryrken, mûhadinska tösabitar
Vilken uppväxt kommer din rollperson ifrån? Mûhadinska kvinnor blir mycket sällan krigare, men om hon tex är uppvuxen i en av landets många nomadstammar är det ju inte osannolikt att hon snappat upp både ett och annat av stammens krigare. Hon kanske rentav visat sig ha en riktig begåvning för vapenbruk, även om ingen riktigt velat låta den blomma ut? Då kan hon tex använda yrkesmallarna för Nomad, Vildmarksman, Rövare eller Spejare (se 'Vapenmästaren').
Är hon uppvuxen i stadsmiljö är det tänkbart att någon lärt upp henne i vapenbruk för att använda henne som spion, lönnmördare eller klädsam livvakt. Det må vara en total klyscha, men det förekommer faktiskt - att infiltrera en seralj är inget dumt sätt att skaffa sig information om sina fiender på. Nästan alla verkar försäga sig vid pillow talk
Mûhads ökända lönnmördarfraktion, Nattdräparna, fungerar som lönnmördare, spioner, spejare och kommandosoldater. De är en av de få krigarordnar som tar emot kvinnor, och en hel del faktiskt - det finns rykten om att de
leds av en kvinna. Tyvärr finns ingen yrkesmall för Pseudoninja, så jag vet inte vad som passar en Nattdräpare riktigt. Likväl, jag är plågsamt förtjust i konkubin/stridskvinna/spion/lönnmördare/tjuv/whatever-kombinationen. Yrkesmallen för Sändebud torde funka bäst, men nu finns ju Prostituerad i Eon III (som jag inte har).
Om mûhadinska kvinnor av hög börd någonsin blir krigare är det oftast så att de helt enkelt inte har några bröder, eller att deras bröder gått och dött, så en syster får bära upp krigartraditionen istället. Somliga kvinnor kan på detta sätt göra anspråk på en egen titeln, gharbawia eller tarkhana, men de flesta tas upp i någon av de krigarordnar som tar emot kvinnor - Nattdräparna, De dansande ökenkrigarna, Drottningens livgarde, vissa excentriska ordenskapitel inom granaschorden, etc.
För slavhandlare funkar nog Köpman-mallen bäst.
- Ymir, redogör