Nekromanti Favvo-tiltugg !?

Johan K

Gammal & dryg
Anta att du sitter en fredagkväll & är sådär sugen på nått tilltugg att knapra på. Vad väljer du ?
För min del så är det salta jordnötter som gäller eller nått chipsalternativ med vitlöksdipp som gäller..

/ Johan K, som gjärna sköljer ner detta med en öl, en kall cola eller liknande

hraufnir

Swordsman
Chips med vitlöksdipp var en bra grejj. Jag har faktiskt fastnat mer och mer för salta pinnar däremot. Mkt gott =)

De gånger jag faktiskt ids, så blir det morotsstavar och paprikabitar med vitlöksdipp! =)

Gylf draken

Warrior
Själv gillar jag smågodis, köper gärna ett par kalla (billighets) energidricker att skölja ned allt med.
Annars så är "lantchips" och ostkrokar ganska så gott.

VH Jens.L "Rustar en tandtrollsarme med lösviktsgodis"

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag hade skrivit cheeseballz fast de har för många nackdelar för att jag ska köpa dem så där impulsivt. De klippar runt tänderna, är allmänt frasflottiga så man får massa fras och ost äckel på fingrarna och ja, det blir så kletigt.

Så jag får nog säga endast en kall cola eller en öl om man är på det humöret. Om man måste säga ett tilltugg så får det nog bli sourcreme cheese-chips eller olw's delux-ostchips.

- Jocke, har beslutssvårigheter.

Dansson

Veteran
Chips och vitlöksdip gifter sig definitivt. Fast ikväll blev det Hot Thai-chips dippade i kebabsås och Kinasnacks som blev nersköljt med Singha, thailändskt öl. Blev lite av en asiatisk afton där.
Som tilltugg till rollspelssessioner föredrar jag Dumle eller Riesen.

solvebring

Superhero
Im a snacker!!! :gremgrin:
Chips, Ostkrokar, Cheeseballs, Salta Pinnar, Jordnötter etc.
Allt sådant skit som är typiskt snax!

Jo, kall öl eller kall cola - kan man skölja ned med något bättre? :gremwink:

Marukusu

Hero
Naglar... (ANT)

...och ibland hudbitar från fingrarna, nersköljt med saliv.

(Här i ghettot har vi inte RÅD med så kallade "snacks".)

- Danne, tager vad han haver.

hraufnir

Swordsman
När jag köper lösvikt blir det oavkortat hårda sura eller hårda salta. Dessa kan jag nämligen inte äta upp alla på en gång, blir så satans öm i mun då!

Annar är det med Winegums eller liknande. Ett kg har försvunnit på en kväll vid tillfälle...

L337

Warrior
Dubbel[insert känt chokladkakenamn här] (dock inte så ofta, bara när det finns hemma) och Kaffe. Kaffe är nog vanligare än dubbelchokladkaka. Dock finns det ibland också singelchokladkaka hemma.

Saxifrage

Hero
Matkultur, grabbar!

Mycket chips i den här tråden, vilket iofs inte är fel. Jag tänkte dock pusha några mer kreativa alternativ:

- oliver, svarta eller gröna
- små brödbitar med tapenade
- parmesan eller annan hårdost i bitar
- stark korv
- rostat vitlöksbröd
- kycklingvingar
- kapris

Sen tycker jag också att det är viss skillnad på "tilltugg" och "svulla". Om jag är ute efter ett tilltugg till fredagsölen väljer jag nog något av ovanstående. Är det däremot fråga om bakfull söndag framför TV:n, då gäller bara en brontopåse chips och ett par gallon cola light.

Tilltugg:

Popcorn
Chips (grill-, dill- eller sourcream chips)
Ostbågar
Jordnötsringar
Ceshaw nötter (stavning?) är jävligt goda men dyra
Bananchips

Nedsköjlnings vätskor:

Cola/fanta/sprite
Mineral vatten
Dr. peppar (brukar inte köpa det så ofta men gillar det)
Ginger ale

Muggas

Hero
Det varierar, men just nu kör jag nog på ale (Youngs eller Bishops Finger) samt en stor skål jordnötsringar! :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Matkultur, grabbar!

- små brödbitar med tapenade
- parmesan eller annan hårdost i bitar
- stark korv
- rostat vitlöksbröd
- kycklingvingar

Det där är goda grejer. Förbaskat goda tilltugg, är inget jag dock kör med ofta, men några gånger på året - ofta på fester...
Något som är en personlig favvo är stark korv - gillar ölkorv av alla dess sorter. På Sweden Rock Festival åt jag så jag storknade av en tältgrannes ölkorv som han så frikostigt nästan tvingade på mig... Är nog det godaste jag vet när det gäller riktigt gött tilltugg, Ölkorv med kall skummande öl till...

Sådant borde jag fan köra med mer på än chips och sådant skräp då jag snaxar mig... Korv lär väl vara nyttigare än chips... Och korv är tusan så mycket godare. Roligt att du inbringade sådan kvällskost i ämnet - det fick mina smaklökar och mina tankar kring mitt val av tilltugg att vakna. :gremgrin:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dillchips och mandel-russin chocklad. Ja, sammtidigt. Det kanske låter dekadent och avskyvärt, men jag tycker att det är en ypperlig kombination.

Till det dricker jag gärna stora mängder kall mjölk, men även coca cola och ginger ale slinker ner (Ibland även rom och cola, eller Jack D och cola. Men det är väldigt sällan det händer när jag är ensam).

Annars kombinerar jag gärna snackandet med middagen och gör något matigare. Något som är kladdigt med väldigt gott är att ungsgrilla kycklingvingar med någon god BBQ-sås till (brukar göra egen). Och i det här fallet sköljer jag gärna ner alltsammans med ett par kalla öl, men vad det är för sort är inte så kinkigt. Det brukar bli det som det är extrapris på på ICA.

Saxifrage

Hero
Kombo

Chips och choklad harmonierar utmärkt med varandra! En av mina favoriter är Dumlekola och Sourcremeandonion-chips.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Dillchips och mandel-russin chocklad. Ja, sammtidigt. Det kanske låter dekadent och avskyvärt, men jag tycker att det är en ypperlig kombination.

Jaefvlar så godissugen jag blev. :gremooo: Curse you, vile Hamser!

G

Guest

Guest
Re: Naglar... (ANT)

Kanner igen mig i det aven om har fran armar samt skagg och mustach foljer med, mustachen ar precis pa ratt avstand fran munnen.

Johan K

Gammal & dryg
Låter ju smaskens !

Humm, de där sakerna är ju icke att förneka juh ! Känns ju som lite av lyxvarieanten av tilltuggskulturen.

/ Johan K, som funderar på att skaffa svart bälte i tilltuggs-kunskap.. :gremtongue:

Nightowl

Champion
Jag är diabetiker och även om jag gärna äter nötter eller druvor är det inte så bra för mig, och vad är det för sport om man inte kan äta en hel påse?

Morötter kan möjligtvis också märkas på blodsockret, men troligtvis inte. Sådana där små morötter är också godast. Blomkål är också bra, liksom gröna bönor, men bägge leder till massivt fisande. En tzatsikidressing kan jag äta utan dåligt samvete till som dipp. Gurkstavar är mindre skoj, ungefär som ordinärchips utan löksmak, man liksom äter det utan problem men utan intresse.

Erik