Nekromanti Feats, skills, förmågor, färdigheter, bös och trix

Konrad Konvalj

Myrmidon
Så här va.

Bassejr drog igång en tråd som handlar om att låsa upp nya spelbara raser. Vitulv har nån gammal tråd där spelarna axlar rollen som odöda och nekrofiler + nån gammal tråd som kanske kan ha hetat we are goblins! eller liknande. Från den inspirationen har jag lite saker på g.

Jag är däremot något försåsad så jag ber om hjälp för att snabbare nå mitt mål.

Det jag behöver är feats, skills och prylar passande till 5 spelbara raser. De utvalda raserna är alla svarblod men jag har inte 100 spikat vilka det blir.

Vätte-Goblin-Orch-Rese-Troll är de utvalda. Jag vill verkligen behålla Goblin-Orch-Troll så de andra två kan jag tänka mig att byta ut.

Spelarna kommer alltså ta rollen som en Vätte från start. De står längst ner på min högst personliga hierarkiska skala. Från start kommer Vätten ha någon form av grund utrustning och några utvalda grundpryttlar så som Attribut, Färdigheter, Kroppspoäng och sånt. Med tiden (rätt snar tid, typ nån halvtimmes spel) kommer Vätten belönas med någon form av poäng. XP, ERF, Whatävvers. Dessa poäng kan man sedan köpa sig fräcka saker för och även köpa sig en dyrare och bättre ras. Goblin är alltså steg 2.

Lite exempel:

Vätte
* Startar med ett penisfodral, en påk och en stekpanna.
Uppgraderingar:
* Krigare:
Dolkmarodör 15p
Bågskytt 15p
Två vapen 25p
Pricksäker 25p
Tålig 15p
Uthållig 15p
* Spejare
Smyga 15p
Anfall bakifrån 15p
Ulvryttare 50p
+möjlighet att välja Dolkmarodör eller Bågskytt så som en krigare.

Vätten skall alltså ha lite olika val som ger den olika små fördelar. En Spejare skall ha fördelen att kunna rida på en ulv. Det är lixom hans grej!

Lite mer lösa tankar som jag spikat skapligt så att säga.
Goblinerna skall så klart ha möjlighet att välja inriktning: Shaman, det är lixom deras stora feature. Orcherna är ledarna, de smarta och beräknande. Det är orcherna som styr och det är orcherna som hugger huvudet av Vättarna och Goblinerna när dom inte lyssnar. Läste rätt nyligt en tråd ämnad till Fantasy! har jag för mig. Nån form av förmåga som helade via kannibalism. Det passar sig bra in här. Det ger spelarna möjlighet att offra en vätte för att få orchen med i matchen igen och det gillar jag. Trollen skall vara stora, starka och dumma. Det är deras feature. Resarna är utfyllnad så som det är nu och det vore bra att byta ut dom..

Så. Alla fattar läget. Jag behöver lite prylar att fylla ut mina listor med så att alla raser kan köpa på sig härliga finesser.

Val av system är ännu inte klart men det skall vara quick charp and cheeasy. Åtgången på karaktärer kommer att vara hög och det skall gå snabbt att spendera sina poäng. Lixom, när din vätte dör kanske du har samlat ihop 150 poäng. Det ger dig möjligheten att köpa:
Vätte 25 + Bågskytt 25 + Ulvryttare 50 + Undvika 25 + Uthållig 25 eller.
Orch 150, standard. Penisfodral och spikförsedda knacks.

Eller så gör du ännu en penisfodrals vätte för 25 poäng och buffrar övriga poäng för att senare laxa allt på ett troll för 500 poäng.

Vad mer finns att säga i nuläget? Jo det kommer att spelas på nån form av HEX-karta med olika platser som är olika farliga. Vättarnas uppgift kommer vara rätt småskaliga men ändå ge belöningar i form av poäng. Hur gruppen sen fördelar dom och bygger upp sin lilla klan är fritt. Att spela en grupp bestående av fem troll kommer ju inte vara bra lixom. Ingen av dem klarar av att ta ett beslut så troligen kommer dom sitta och äta köttkorv hela kvällarna.

God45 in och gör din grej :gremsmile:

Och. Jag skriver från mobilen så jag får nog redigera och förklara mig mer ingående när frun gjort sin grej på loppisen.

God45

#PrayersForBahakan
Jag känner mig mystiskt kallad till att svara på den här tråden :gremwink:

Vad jag hade gjort är att vättarna och goblinsen är två stora stammar. Deras kungar har ork "livvakter" och "rådgivare" som egentligen kontrollerar kungarna och genom kungarna stammarna med hjälp av mutor, hot och manipulation.

Trollen är speciellt mäktiga orker som ibland föds och som ofta blir ledare eller generaler för orkerna. Jag föreslår också at du har ogre-magi/hags/eller liknande som också är en sorts orker som är speciella som föds ibland och som blir mäktiga magiker och rådgivare till trollen.

Vättarnas grej borde vara krig och trubbigt våld. Horder av dem väller ut ur berg och hålor och rusar rakt mot fienden. De borde få bonusar till saker som att använda 2 vapen, träffa bättre och springa snabbare. De är små och ömtåliga men våldsamma och arga.

Goblinsens grej borde vara att de är listiga. Shamaner som du tog upp är coolt men också fällmakare, spioner och lönmördare. Goblins är fega men ganska listiga.

Orker är balanserade, nästan människorna i det här spelet. De kan göra lite av varje. Här kan du ha allt från krigare till magiker till helare.

Trollen är fruktansvärda halv-gudar på slagfältet. Deras förmågor borde låta dem anfalla grupper av fiender på en gång och använda uppdragan träd som vapen. De bör också vara gjorda av sten och vara nästan oförstörbara. De är listiga och smarta som troll i svenska sagor. De har ingen magisk potential alls men vad ska de med det till?

Haggor (eller ogremagi) är supersmarta grymt mäktiga magiker, de förvandlar folk till paddor och bor i stugor med kyckling fötter. De är ömtåliga och fysiskt vilket gör att de nästan alltid jobbar för trollen som rådgivare och magiker.

Jag gillar din ide om att man kan köpa fler av de svagare raserna att spela isället för att köpa en mäktigare ras. Då kan en spelare spela ett troll och en annan spelare spela en hel stam vättar med 100 medlemar. :gremsmile:

Jag återkommer med förmågor man kan köpa så fort jag skrivit dem :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Bra drag God45 (vill egentligen döpa om dig till Demon45 för du är lite av en demon).

Hur som så tar jag åt mig av dina tips och trix, men jag tror mitt upplägg måste förklaras lite djupare. Jag gört ikväll eller så.

Från mobilen går det lite trögt.

Tanken liten grovt är att spelarna börjar med sina 50 poäng och kan köpa en skapligt rustad vätte eller en naken goblin.

De härstammar och bor i samma bergskomplex där någon orch lord styr och ställer. Från den här lilla grottan utgår följet med vättar på sitt första uppdrag som kan vara att till exempel röva bort några får så att orcherna får käk. Om någon dör i strid med random bonde eller liknande tar man snabbt fram ett nytt formulär och slaskar fram en ny vätte. Om gruppen hunnit med något "episkt" har de tilldelats några sånna här köpepoäng. Således kanske spelaren numera har mer än 50 poäng att köpa sin nya snubbe med. Det ger honom möjligheten att byta riktning och spela en annan typ av vätte.

Det där med poängen må jag ju gå in på djupare senare känner jag..

Seså, jobba på! Slaska in lite förmågor/färdigheter eller vad man kan kalla dem.

Och för att föregå med gott exempel så visar jag här nedan på ett ungefärt vad jag menar:

Troll
* Kasta vätte: Du kan slänga iväg en vätte och tillfoga din motståndare skada. Vätten ifråga dör.

Så typ. Den här troll karaktären som kastar bort sina kompisar på riddare i skinande rustning kommer så klart inte att belönas lika mycket som vätte-spelaren som tar en för laget. Tanken är ju inte att trollen skall kasta bort alla sina vättar, men det skall finnas en sådan möjlighet för trollet är tanken.

God45

#PrayersForBahakan
Har faktiskt övervägt ett namnbyte efter att God45 dödades i min vampire kampanj så jag ska fundera på det :gremwink:

Ok... Tror jag förstår vad du menar. Här kommer lite förmågor.

Goblin förmågor:

Smidiga fingrar: +3 till rullningar för att stjäla saker och dyrka lås.

Blodstörstig: Om du målar dig med en dödad motståndares blod får du ett plus till attacker.

Ögon i nacken: Du kan se till om din grupp blir anfallen i ett bakhåll så blir alltid någon annan träffad innan dig.

Goblin glidflygare: Du kan spänna fast dig vid en stor drake och flyga runt om du hoppar av en klippa eller blir kastad av ett troll.

Gråta och be om nåd: Du kan kasta dig till dina knän och gråtandes be om nåd från en fiende. Detta gör dem så äcklade av hur patetisk du är att de vänder bort sina ögon för en sekund. Detta gör att du får en gratis smygattack!

Självmordsbombare: Du har spänt fast en tunna med krut på ryggen och har en stubin redo att tända. Efter att du tänt stubinen tar det 2 rundor till den exploderar. Träffas du av eld pilar eller eld magier exploderar du direkt.

Goblin Shamaners förmågor:

Förbannelse: Du förbanar en fiende och han måste rulla för att inte snubbla på sina skosnören 1 gång per 5 runda.

Förutspå: Du kan få ett vagt svar från gm:en till en fråga om du offrar en goblin och spår i hans inälvor.

Regndans: Du kan dansa fram regn i ett begränsat område om du dansar en stund. Kan vara bra till att utlösa laviner eller liknande med.

slanfan

Hero
Saxat från annan tråd. Vet inte vem som bör ha vad.

Inspirerande: Du kan få folk att vilja bete sig som du gör, när du gör dåliga och elaka saker.

Fiendearmband: Du kan ge någon ett fiendearmband. Så länge personen/djuret/whatever har det på sig kan inget få er att bli vänner.

Kökshärjare: Om du har lagat maten kommer alla som smakar vara utslagna av äckel och plågor i en halvtimme. Om inget jätteextremt händer.

Maskerad: För dig räcker det med ett lösskägg eller en ögonlapp så känner ingen igen dig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Bra jobbat!

Nusavise här.

Tanken är att jag skall använda mig av något väldigt enkelt system i stil med detta:

Vätte

Fasta värden i utvalda attribut som jag inte spikat ännu.

* Styrka
* Fysik
* Smidighet
* Psyke
* Intelligens

* Kroppspoäng (måste ju filas på det beroende på hur jag löser det med system. Vissa av spelarna gillar ju att rulla: Trästam 3T6 i skada + 5T6 skadebonus så det läre väl viktas upp på nått lämpligt vis. En vätte bör väl ha typ 7 kp utan modifikationer och har man köpt på sig Tålighet kanske det kan generera 5 extra kp eller så)

Attributen styr sedan allt som man kan tänkas behöva rulla en tärning för. Smidighetsslag för hoppa och så vidare.

Utöver det får vätten några utvalda färdigheter passande för just vätte från start. Således ger dessa en bonus. Alltså, Attribut+Färdighet+Tärning

Sen börjar jag snacka ytterligare färdigheter eller vad vi skall kalla dem för. Dessa som skall köpas för poängen man tilldelas.

Den första vätten spelarna skapar är alltså en bas vätte för (låt säga) 25 poäng. Utöver det så får spelarna välja att lägga till sånt dom vill ha extra bonus för.

I listan finns då:

* Smidiga fingrar: +3 till rullningar för att stjäla saker och dyrka lås. (15p)
* Skuggvandrare: +3 på alla rullningar för att smyga och lurka i mörkret. (10p)

unt so weiter.

När det är klart är det bara att bege sig ut på det första uppdraget. Med list nedgörs en stackars bonde och hans lada bränns ner till grunden. De fem vättarna tilldelas en pott på 150 poäng. Nu är det upp till dom att dela dem så som de vill inom gruppen. De väljer att satsa allt på en spelare så att han får uppgradera sin vätte till en superball lord bland vättarna.

Lorden köper på sig lite sköna feats och gör sig själv till en ulvryttare. Totalt är han numera värd 50+150=200 poäng. Övriga vättar är typiska level 1 vättar värda 50 poäng.

Gruppen ger sig ut på sitt andra mission och lorden tror sig vara mer värd än sina vänner så han låter dem möta döden för att själv suga in expen. Givet dör alla level 1 vättar och lorden lika så.

Nu är det alltså dags att skapa nya vättar, men nu blir det lite hårdare. Den pott man sitter på halveras så 4 av spelarna har råd att köpa på sig en varsin vätte utan några feats/skills/färdigheter/whatävvers och 1 av spelarna sitter på 75 poäng och kan därmed kötta på lite hårdare.

Det finns så klart ingen balans i det hela, men spelet är inte tänkt att vara särledes seriöst heller. Det skall ju trots allt gå ut på att ta sig ut ifrån hålan och erövra världen. Bränna byar, råna och mörda oskyldiga feta handelsmän efter vägarna, jaga rätt på dvärgaknugar med orchdräparyxor och så vidare.

Poäng för uppgraderingar skall ju dyka upp mest hela tiden så det skall inte vara omöjligt att buffra till sig ett troll under en kväll eller två, men det kommer att krävas att man övertalar de övriga spelarna att dela med sig av potten. Kort och gott, förhandla med de övriga för att själv nå Troll-leveln om det är det man vill så att säga.

Troligen lär jag uppdatera tråden löpande under kvällen.

God45

#PrayersForBahakan
Vätte förmågor:

Styrka i nummer: För varje vätte som anfaller samma runda som din vätte får du +1 till attack.

Klättrare: Du har lärt dig klättra på väggar som en spindel genom att slipa dina klor på precis rätt sätt.

Aaaaaaaaaaaa! Willhelm!: Du kan automatiskt tackla ner motståndare som står nära kanter till stup, broar och andra grejer.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Det rullar på och mina minions jobbar på bra och skapar förmågor åt mig. Toppen!

Det jag då måste göra är att skapa lite struktur bakom det hela och även spika vad det är som gäller.

5 raser är vad jag vill ha.

1. Vätte
2. Goblin
3. Orch
4. xxx
5. Troll

Vätten är low-level avskrapet som kan användas som kanonmat. Den stora featuren Vättarna skall ha möjlighet att köpa är Ulvryttare. En ulvryttare kan gruppen använda sig av för att smidigt och snabbt scouta oprövad mark. Att skicka in ett troll i en ny hexagon är ju inte speciellt smart. Trollet kommer att upptäckas och troligen kommer hela trakten av bönder samla ihop sig bakom ett redigt försvar. Är man en ulvryttare har man ju även en ulv och den är ju egentligen bättre än själva vätten så då får man så lov att spela sitt djur i strid.

Goblinen kan välja att vara en schaman. Det är fanimäj mäktigt med blodsmagi och skit. Sen går det ju givet att välja nån form av krigare. En goblin krigare är ju mycket stabilare i leden än en vätte. Jag gillar ju goblins så det är mest därför dom måste vara med.

Orchen är människan.

xxx, just nu en Rese. Känns ostigt som fan, men jag vill ha nått innan Trollet.

Trollet är köttmaskinen. Massa kp, massa skada, och massa gutturala läten. Jag gillar ju Pratchetts troll så det kanske går att baka in lite därifrån med.

Vilken ras är nummer 4?

Finns det någon fördel med Resen? Eller finns bara Resar i DoD kanske? Det kanske är nått form av påfund som ligger kvar i mitt inre från ungdomen.

Svartalv är ju typ samma sak som vätte så det känns inte rätt. Illvätte är ju exakt samma sak, men det kanske finns nån mer ras/klass som jag förbisett i det hela.

God45

#PrayersForBahakan
Vad sägs om hobgoblin? En orange, smartare och listigare goblin med militär och taktisk träning.

Konrad Konvalj

Myrmidon
God45 said:
Vad sägs om hobgoblin? En orange, smartare och listigare goblin med militär och taktisk träning.
Skulle funka att baka in den innan orchen i hierarkin. Då får standard goblinerna vara de listiga lönnmördarna. Lite rouges och hobgoblinsarna är mer ledarmaterial. Hobgoblin chieftain typ.

Fafnir_UBBT

Veteran
Chansar och kastar ut saker efter att ha skummat texten kanske går det bygga på ngt av det?

"Utstrålning": Samtliga är kumulativa, så man kan vara både anskrämlig och vanställd etc

Anskrämlig: Du är av naturen så ful att folk inte gärna tittar på dig. -1 på att träffa.

Vanställd: Du har fått ansiktet omöblerat av en rese två eller tre gånger för mycket. Inte en pinal sitter där den borde och det är svårt att inte kräkas när man ser dig. -1 på att träffa

Monstruös: Du ser helt enkelt jäkligt läskig ut. Elakare ögon, vassare tände, spetsigare tunga, you name it. -1 på att träffa.

Stank: Träskvatten och gammal mjölk är som parfym i jämförelse min din kroppsodör. -1 på att träffa.

Mossig: Din hudton ser ut som det smuts du gärna vältrar dig i och är flagig som bark eller torkad lera. Dessutom är du så lat att det börjat växa mossa på dig. Nåväl, inget ont som inte för nåt gott med sig. Du har ju ett naturligt kanon kamouflage. +1 på gömma sig

Krypvuxen. Alla kalar dig för kryp och insekt då du är jäkligt kort. men det är å andra sidan svårt att få tag i dig. -1 på att träffa.

--------------------

Kleptoman: Du håller aldrig fingrarna i styr. Allt tycks leta sig ner i dina fickor. Inte så poppis bland polarna men väldigt vinstgivande. +1xp/guld/? per förtjänsttillfälle?

Trofejägare: Lets face it. Halsband av öron är ruggigt sexigt. Dessutom så visar det ju verkligen vilken hårding du är. +1 på attack för var tionde öra man samlat på sig. Och givetvis samlar du bara på vänsteröron. Dom är ju myyycket snyggare..

Huvudjägare: Bah. Öron är för kryp och vättar. Det vet ju alla att riktiga krigare ska smycka sig med dekapiterade huvuden. Helst fastknutna i håret. +1 på attacker för varje huvud man samlar på sig, som inte är skalligt.

Dvärgbane: Meh! Vilken svartalf som helst kan klippa huvvet av bönner. En riktig kämpe samlar dvärgskägg! Ser tjusigt ut i bältet. Dessutom retar det de små skäggkräken! Dvärgar får +1 på sina attacker, men ger dubel xp.

Rödmålad: Du är smartast av alla! Du är en av få som vet att rött är den snabbaste färgen. Och du har en hel burk full! Inför strid målar du dig med rödfärg och bli därför snabbare än alla andra. +1 i initiativ

Tuff: Du är så tuff att du måste skalla grottväggen för att somna. Småkryp kan slå sig trötta på dig. +1 i kp/stryktålihet typ.

Fafnir_UBBT

Veteran
Resen funkar men är kanske lite väl lik trollen som tank. Men kanske, som tidigare föreslogs i egenskap av ogremage eller liknande.

Trollen borde ju kunna få unika feats, som regenerering, stenskinn, okänslig för magi etc

Konrad Konvalj

Myrmidon
Fafni said:
Chansar och kastar ut saker efter att ha skummat texten kanske går det bygga på ngt av det?
Allt går att bygga av!

Det ända jag måste se över är hur jag lägger upp systemet. Modifikationer och sånt får jag ju se över efter det helt enkelt.

Bra med en massa gött att sno åt sig vilket ger fler "steg" att köpa på sig under spelet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Skapandet av karaktären skall ju som sagt vara quick, fast and cheesy.

Ungefär så här skulle jag villa ha det.

Vätte prototyp..jo jag vet. Den är snabb och cheesy, men ni fattar läget.

Brynolf

Dum fan
Får lite Counterstrike-vibbar. Gillar tänket, så länge alla klasser/raser har ett existensberättigande så det inte bara blir en endimensionell skala där vättar är SÄMST och troll är BÄST.

Och du verkar ju vara på väg åt precis rätt håll. Så tumme upp, är väl egentligen vad jag försöker säga.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu jobbar vi på lite här..

Jag vill byta bort Resen. Funktionen den har är ju som ett mellanläge mellan Orch-Troll. Jag filar på diverse pryttlar som är unikt och bra för vardera ras, men det hela faller på Resen. Den blir är kass eller ingenting.

Hobgoblin är ett förslag, men va fnuk. Det lär ju räcka med Goblin. Sen så finns det nån form av magiker snubbe som förslag men jag vill inte ha en massa magi. Det skall vara blod, svett och tårar. Inte en massa flygande eldklot och bös.

Finns det något jag kan stoppa in efter Trollet. Nått ännu mustigare? Alternativet är att koppla alla raser till en super het uppgradering av rasen i position 5.

Alltså:

1. Vätte (special inriktning: Ulvryttare)
2. Goblin (special inriktning: Shaman)
3. Orch (special inriktning: Bärsärk)
4. Troll (special inriktning: ännu mer trollig)
5. Vätte kung, Goblin kung, Orch kung och Troll kung.

God45

#PrayersForBahakan
Okej, förslag jag har till en till ras:

Heffaklumpar, muterade djur/människor.

Jättar. Mer hill giant eller så.

Kobolder, listiga ödlermän som är avlägsna släktingar till drakarna. Ödlemäm eller Drakonians följer samma tema.

Bortbytingar. Människor muterade av att ha ätit trollmat sedan barnsben.

Och sedan lite Troll förmågor:

Bepansrad hud: Bara 50% av attacker som träffar dig gör skada.

Regenerarar: Du helas X skada varje runda.

Lunds domkyrka: Du kan bomba en intillägande hex med enorma stenbumblingar och skada alla i den hexen X skada om de inte klarar en smidighetsrullning.

Konrad Konvalj

Myrmidon
God45 said:
Jättar. Mer hill giant eller så.

Kobolder, listiga ödlermän som är avlägsna släktingar till drakarna. Ödlemäm eller Drakonians följer samma tema.
Jättar har jag själv suktat lite efter. Dom känns inte så svartblodiga och orchiga så att säga, men dom kan funka som ett steg 5 alternativ.

Kobolder har jag ju en liten kärlek till så det är ett bra alternativ.

Men...

Troglodyter då?

Känns inte en Troggel jävligt hett. Nått man suktar efter innan man har råd att uppgradera sig till en orch. Alltså, vi pratar en steg 3 variant här som hoppar in efter goblinen.