Nekromanti Feats, skills, förmågor, färdigheter, bös och trix

Konrad Konvalj

Myrmidon
Några demo-ex-prototyper.

Numera har jag tryckt in en svartalv som low-level scum.

1. Svartalv 25p
2. Vätte 50p
3. Goblin 100p
4. Orch 200p
5. Troll 400p

Fnular lite på om det skall kosta lika mycket att köpa på sig exempelvis Avståndsvapen som Vätte och Orch?

Lixom, den där lilla vätte rackarn får ju en krökt liten båge tillverkad av en emedan den något större orchen laxar fram en fet hornbåge av lämpligt slag.

Sen har jag inte spikat nått lämpligt system ännu. Förslag mottages gärna.

Karaktärsskapandet är quick sharp and cheesy så systemet får gärna vara åt det hållet.

Att skapa en karaktär:

1. Du har 50 poäng.
2. Spendera dem väl eller behåll tills du dör och tvingas skapa en ny karaktär.

När karaktären dör behåller du hälften av de poäng du satsat (avrundat till närmaste 5:a) och hela summan av det du bunkrat upp.

God45

#PrayersForBahakan
Ser jäkligt snyggt ut :gremsmile:

Jag vet inte med namnet svartalver. När jag hör svartalver tänker jag Drow. Men det är nog mer mitt problem än ett riktigt problem :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon
God45 said:
Ser jäkligt snyggt ut :gremsmile:

Jag vet inte med namnet svartalver. När jag hör svartalver tänker jag Drow. Men det är nog mer mitt problem än ett riktigt problem :gremsmile:
Mmm. Svartalf funkar dessvärre ännu sämre så svartalv får la duga. Drow känns mer mörkeralv i min värld så mina pöbelmän lär inte mixa ihop det hela i alla fall.

Det kan bli en uppdatering och byte så jag får in Kobolderna istället. Kanske en liten mixad rasgrupp med Kobold, Troglodyt och nått mer.

I en förlängning kanske Vättarna kan få en liten Illvätte indelning eller liknande.

Konrad Konvalj

Myrmidon
System input, tackar

Så här va.

Jag behöver lite input och tips om hur jag skall modda till ett soft och lagom low-cheese system.

Jag är ju hopplöst förälskad i world of dungeons system.

A total of 6 or less is a miss; things don’t go well and the risk turns out badly. A total of 7-9 is a partial success; you do it, but there’s some cost, compromise, retribution, harm, etc. A total of 10 or more is a full success; you do it without complications. and a total of 12 or more is a critical success; you do it perfectly to some extra benefit or advantage.
SkILLS: if you have an applicable skill, you can’t miss. a roll of 6 or less counts as a partial success, but with a bigger compromise or complication than a 7-9 result.

-<>-

Det måste dock moddas något i och med att modifikatIonerna i systemet sträcker sig från 0 till +3

De tankar jag bär runt på sträcker sig från -3 till +3 och i vissa fall även mer än +3. Det gör ju det hela lite krångligare (tycker då jag).

I funderingarna jag har kommit fram till att dubbel 1 är fummel och dubbel 6 är perfekt oavsett modifikation.

Misslyckande ligger mellan 0-6
Lyckat med en tvist 7-9
Lyckat 10-12 (alltså inte 6/6 utan övriga 12:or)
13-15 Perfekt med en tvist
>15 mustifikt, mumsigt och cream de la cheese

Saken är den att jag inte kan se om det är hållbart. Startar man upp med en svag liten vätte kommer man att ha -3 i styrka. Det ger då få möjligheter att lyckas om man rullar 6/5-6/4-5/5 och 6/6:an

Är man däremot ett storjävla troll har man +3 i styrka och då pratar vi att det räcker med att man slår 4 eller över med 2T6:or vilket ger en massa möjligheter.

Det kanske är hur skevt som helst men det skall ju va skevt när vi snackar troll vs. vätte också så det kanske är fresht.

Jag behöver en fresh Hex-karta också för den delen.

Dis out.

Fafnir_UBBT

Veteran
Som troll måste ju ett alternativ till greppa bita vara greppa kasta...

Kast med liten ynkling: Sedan barnsben har du uppskattat att kasta prick på saker med andra saker. Gärna prick på gobliner med gobliner. Allt eftersom du växte till dig lärde du dig kasta andra saker också. Stenar, stockar, bönder, präster, kossor och riddare. Allra roligast tycker du det är att kasta riddare på andra riddare. Det låter så roligt och dom blir så tillbucklade att det blir ännu roligare att pilla ur smeten till mellanmål.

Alternativ till lilleputte svartfolk kan ju vara äs klassiska svartnisse eller gws snotlings

Om du behöver fler feats kan olika stridsvrål och tatueringar etc infogas

Konrad Konvalj

Myrmidon
Fafnir said:
Som troll måste ju ett alternativ till greppa bita vara greppa kasta...

Kast med liten ynkling: Sedan barnsben har du uppskattat att kasta prick på saker med andra saker. Gärna prick på gobliner med gobliner. Allt eftersom du växte till dig lärde du dig kasta andra saker också. Stenar, stockar, bönder, präster, kossor och riddare. Allra roligast tycker du det är att kasta riddare på andra riddare. Det låter så roligt och dom blir så tillbucklade att det blir ännu roligare att pilla ur smeten till mellanmål.

Alternativ till lilleputte svartfolk kan ju vara äs klassiska svartnisse eller gws snotlings

Om du behöver fler feats kan olika stridsvrål och tatueringar etc infogas
Kikar du bakom min spoiler ovan finns "kasta vätte" med på troll listan. Tack ändå och jag snor ditt fluff så slipper jag fördjupa mig mer i det.

Fafnir_UBBT

Veteran
Jag kikade på schemat men missade det ändå :S
Tur att det inte var manualen till ett kärnkraftverk då.
Missade regenera och kasta sten/glidflygare också.
Men om jag inte på allvar håller på att bli blind så hittade jag inte kasta moståndare iaf. Så det kanske kan vara nåt?
Skada på de som träffas. Dubbel skada på den som kasta, typ?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu behöver jag smakråd och hjälp här.

Jag kör på 5 raser och tanken är att alla börjar på Svartalv. Alla raser har sina olika fördelar, men det är klart att det skall vara mer fördelaktigt att vara ett Troll om man vill slå på saker och tåla mycket stryk.

Svartalv
Vätte
Goblin
Orch
Troll

Tanken är att jag skall ha några få utvalda Grundegenskaper som styr det hela.

Styrka
Fysik
Smidighet
Psyke
Utstrålning

värdet på Grundegenskapen skall vara mellan -3 och +3

Hur skulle du sätta nuffrorna?

För att visa hur jag vill ha det så gör jag ett exempel:

Svartalv
STY -3

Troll
STY +3

God45

#PrayersForBahakan
Vätte: +2 Styrka. -2 Fysik, +2 Smidighet, -2 Psyke, -2 Utstrålning.

Goblin: -2 styrka, -2 fysik, 0 smidighet, +3 psyke, 0 utstrålning.

Orch: +1 i allt.

Troll: +2 styrka, +2 fysik, -3 smidighet, 0 psyke, 0 utstrålning.

Konrad Konvalj

Myrmidon
God45 said:

Nu slarvade du väl lite?

Vätte +2 Styrka!
Sen missade du min lilla svartalv.

I övrigt är jag rätt nära i mina egna funderingar. +3 smidighet på vätten, +3 i psyket på goblinen tycker jag om. Trollet må ha +3 i styrka och -3 i smidighet.

God45

#PrayersForBahakan
Konrad Konvalj said:
God45 said:

Nu slarvade du väl lite?

Vätte +2 Styrka!
Sen missade du min lilla svartalv.

I övrigt är jag rätt nära i mina egna funderingar. +3 smidighet på vätten, +3 i psyket på goblinen tycker jag om. Trollet må ha +3 i styrka och -3 i smidighet.
Jag tänkte att vätten ska vara Golum stark men riktigt ömtålig. Typ gjorda för rusnings anfall. Men man kan sänka deras styrka till bara +1.

Och så svartalven :gremsmile:
Svartalven: -1 styrka, -1 fysik, +1 smidighet, 0 psyke, +2 utstrålning.