Nekromanti Febriga och fulla God45 sammanfattar Arrow

God45

#PrayersForBahakan
Så i våras när jag var superfebrig pga körtelfeber och halsfluss och var full förklarade jag tydligen tv-serien Arrow för en vän över sms. Jag har tagit ut hennes svar och frågor och presenterar istället mitt packade svamlande i ren form:

Pitchen för Arrow är bokstavligt talat den dummaste för något tv-program någonsin.

Oliver Queen är en miljonär Playboy som åker på en båt resa med sin far vid 20. Båten sjunker och alla tror de har dött (tillsammans med Olivers flickväns syster som han hade en affär med på båten). Men det visar sig att Oliver varit i liv på en öde ö i 5 år och de hittar och räddar honom. Han kommer tillbaks till Star City med en Kill List på några av de rikaste invånarna i staden som han börjar brutalt mörda med hjälp av en pilbåge medan han är klädd som Robin Hood.

Inte färdig ???? Blir värre!

Det visar sig att Olivers far var med i en hemlig konspiration med en annan rik kille i staden (Malcolm Merlyn) som hade en ond plan att bygga en jordbävnings maskin, med onda affärer driva alla de fattiga i staden in i ett område och sedan mörda dem med en jordbävning. Alla de rika onda på listan är med i konspirationen.

Merlyn har hittar på detta eftersom hans fru som var en socialarbetare/läkare/helgon blev mördad av fattiga människor och nu skall han hämnas. Så han åkte till Nepal och blev tränad av The League Of Shadows till att vara en ond ninja. Han är nu Merlyn the Magician eller The Dark Archer.

Merlyn sänkte båten för att döda Olivers pappa för att pappan hade dåligt samvete. Nu, allt på ön berättad i flashbacks så det går jättelångsamt men på ön finns det i alla fall onda soldater, supersoldater, trollkarlar från Afrika och sedan var han inte på ön hela tiden utan var i Hong Kong och Ryssland viss tid. Det är i alla fall där som Oliver lär sig sina Robin Hood skills.

Varför använder de bågar? Oliver för att han får ninja träning och överlever på ön med en båge. Merlyn för att bågar är coola? Det är oklart.

Det är ett mycket dumt vapen.
Men det blir dummare!

Så det är Oliver, The Hood, som vill döda onda rika människor med en pilbåge och typ är en serimördare vs. Merlyn som vill döda fattiga människor. Det är säsong ett. 90% av tiden är det en såpopera.

10% av tiden? Brutala, och jag menar otrevliga tortyr och dödsskjutningar med pilbåge

Men Oliver dödar Merlyn men lyckas inte stoppa maskinen riktigt. Så slummen är förstörd men alla de fattiga har det nu bara värre

Sedan kommer säsong 2. DC vill göra en spinoff med The Flash som ska vara kul och barnvänligt! Så nu introducerar vi SUPERKRAFTER och Oliver slutar dödad folk för det är "fel" och han är en "hjälte". Han byter nu namn till The Arrow

För att kompensera blir det nu mer tortyr

Jag vill nämna att vår kille här har en pilbåge och The Flash är mäktigare än Stålmannen. Men det är
Bara ibland crossovers.

I alla fall. Olivers flickväns syster? Hon klarade sig också och är nu en ninja. Så de måste slåss not henne, hennes galna sexiga ninja ex och ex:ets odödliga ninja pappa.

Det är säsong 2.

Säsong 3 har supersoldaterna från ön som skurkar. De har badass masker på sig och är som Wolverine allihop.

Ja! Huvudrollen är så het. Du måste se honom! Han var med på American Ninja Warrior också.

I alla fall. Vid slutet av säsongen byter han namn igen till The Green Arrow. Oh, och staden är ännu värre nu.

Sedan är det en ny spinoff mellan säsong 3 och 4 som handlar om glada tidsresande superhjältar ledda av en rymd cowboy. Här tar vi in skurkar och sidokaraktärer från Arrow och The Flash som huvudpersonerna.

Alla är snygga. Det är great ????

I alla fall. Säsong 4 är när saker går... Weird. Så skurken är en ond trollkarl och ninja mästare som har en sci-fi plan att utrota mänskligheten och starta om från Ark kupoler.

Folk dras tillbaks från helvetet, det finns satan altare. Weird. Det viktiga här är att säsongen slutar med att Oliver börjar mörda folk igen. För det är enda sättet att stoppa Ninja Mästare Magikern och då är det väll ok att skjuta alla andra också. Oh, Oliver blir också vald till borgmästare. För superskurkar har dödat 5 borgmästare hittills i serien (en borgmästare var typ en shitty sidoskurk också...)

The Green Arrow är ju vid det här laget en "Superhjälte" fast han är en seriemördare. För de riktiga hjältarna gillar honom

The Flash Crossovern är typ The Flash som går "Det är coolt, han är min kompis och en superhjälte." Medan alla hans vänner går : "Nej han är en serimördare!!!"

Den är bara outhärdlig om du inte gillar nonsens

Sedan nuvarande säsongen. Säsong 5. Som börjar med att i Spin offen The Flash (som knappt har med den här serien att göra) så har de ändrat tidslinjen genom att springa riktigt, riktigt snabbt. Så nu är allt annorlunda här med. Karaktärer har barn helt plötsligt och stuff

Oh, och det fanns en crossover mellan alla seriern och Supergirl, där de slåss mot aliens!

Serien handlar egentligen om vem som ligger med vem och vem som ljuger för vem för det är en såpopera ????

Jag gillar det.... Men jag kan ju inte rekommendera till någon att se 4 olika serier i exakt rätt ordning annars kommer de aldrig hänga med ????

Sedan är Supergirl serien kopplat till det här universumet. Och Supergirl serien handlar om att hon som spelade Ally McBeal är elaka ägaren av en tidning. Och det är värt att se hela serien för.

luddwig

Lawful evil
Jag har sett säsong ett. Den var... inte bra. INTE bra. Behållningen för mig var Olivers ö-kumpan som hade attityd och att hon som spelade den kvinnliga huvudrollen var söt. I övrigt var det, precis som du skriver, en såpopera med krystad handling och stora logiska luckor, kryddad med brutalitet. Jag lär inte se fortsättningen.

God45

#PrayersForBahakan
luddwig;n250989 said:
Jag har sett säsong ett. Den var... inte bra. INTE bra. Behållningen för mig var Olivers ö-kumpan som hade attityd och att hon som spelade den kvinnliga huvudrollen var söt. I övrigt var det, precis som du skriver, en såpopera med krystad handling och stora logiska luckor, kryddad med brutalitet. Jag lär inte se fortsättningen.
Jag kan verkligen inte rekommendera den... men jag har sett alltihop, alla spin offs, gick tillbaks och läste Marw Wolfmans Vigilante v1 för research och... Jag bara gillar den men det är inte en bra serie...

Brutaliteten är dock amazing! Jag vill se brottslingar brutaliseras med jaktpilar genom sina ben blandat med vackra människor som har en såpopera :)

Oh, och kompisen på ön blir en awesome superskurk sedan :)

luddwig

Lawful evil
Av det jag inte sett låter det sämst att systern kommer tillbaka (men det passar förstå in med den usla handlingen i övrigt, och med genren) och rymdcowboyen låter bäst (för att det känns retro-weird på precis rätt sätt).

God45

#PrayersForBahakan
luddwig;n250996 said:
Av det jag inte sett låter det sämst att systern kommer tillbaka (men det passar förstå in med den usla handlingen i övrigt, och med genren) och rymdcowboyen låter bäst (för att det känns retro-weird på precis rätt sätt).
ALLA kommer tillbaks från döden. Det är precis som i serierna fast snabbare. Döden betyder verkligen noll.

Rymcowboyen är retro amazing :) Och polare med Jonah Hex som också är med i tidsrese spin-offen :)

https://m.youtube.com/watch?v=ITp1oP0FTGM

Khan

Kondottiär
Isch ja, Arrow... Jag är stort fan av karaktären i serievärlden, men allt som gör honom intressant att läsa om är borta på TV. Jag plågade mig genom säsong ett, där det enda som fanns att gilla var fajter snäppet över genomsnittet. Säsong två var banne mig ännu sämre undantaget en funktionell skurk som blev rätt bra mot slutet. Men det kunde inte rädda serien. Jag lade ner efter säsong två och minns den mest som tid jag aldrig får tillbaka.

De andra har jag hört gott om (Supergirl har jag sett några avsnitt av och gillar) men jag vette fanken om jag orkar testa dem. Men nu fick jag ju reda på att Jonah Hex är med. Det kanske får bli lite Legends of Tomorrow trots allt. :)

God45

#PrayersForBahakan
Khan;n251006 said:
Isch ja, Arrow... Jag är stort fan av karaktären i serievärlden, men allt som gör honom intressant att läsa om är borta på TV. Jag plågade mig genom säsong ett, där det enda som fanns att gilla var fajter snäppet över genomsnittet. Säsong två var banne mig ännu sämre undantaget en funktionell skurk som blev rätt bra mot slutet. Men det kunde inte rädda serien. Jag lade ner efter säsong två och minns den mest som tid jag aldrig får tillbaka.

De andra har jag hört gott om (Supergirl har jag sett några avsnitt av och gillar) men jag vette fanken om jag orkar testa dem. Men nu fick jag ju reda på att Jonah Hex är med. Det kanske får bli lite Legends of Tomorrow trots allt. :)
Första säsongen av Legends ät bra, mest eftersom det är en sammanhållen och planerad historia rakt igenom. Säsong 2 är det värsta av någon av serierna.

Arfert

Facit
Supergirl är bra, Flash väl ok (men lite väl många speedsters), Legends är en konstig Doctor Who-rip off (men kul ibland) och Arrow är seeeeeeg. Hatar sega flashbacks.

Bolongo

Herr Doktor
Är det inte en crossover med den kortlivade Constantine-serien i något avsnitt också? Tydligen dök John också upp på världens mest överbefolkade öde ö...

Rhodryn

Hero
Heh... jag har sätt alla... inte alltid direkt när de kom ut (det varierade mellan perioder utav direkt, och omgångar utav tittande var 2an-6e månad)... och jag har sätt allt i alla serierna i kronologisk ordning som de kommit ut också.

Men för att försäkra mig om att jag såg alla avsnitten i rätt ordning också, så skapade jag en notepad fil där jag skrev upp varenda avsnitt (namn, avsnitt och datum) i rätt ordning i början av tv-säsongen när serierna startade (ca hösten för de flesta)... för att försäkra mig om att jag inte råkade komma fel i ordningen med sådant som crossover avsnitt. XD Jag såg till och med två andra DC serier som gick samtidigt, men som inte har varit direkt kopplade till Arrow, Flash, Supergirl, eller Legends.

Ett kort exempel i spoilern:

Detta var standard ordningen som serierna visades under en vecka. Ordningen var nästan alltid den samma (där var kanske nån serie som bytte dag, minns inte riktigt), men ibland så visades inte vissa serier alls under en eller flera veckor/månader.

Supergirl - S02E01 - 2016-10-10
Gotham - S03E04 - 2016-10-10
Lucifer - S02E03 - 2016-10-10
The Flash - S03E02 - 2016-10-11
Arrow - S05E02 - 2016-10-12
L.O.T - S02E01 - 2016-10-13

Stör mig på att man inte kan Tab'a här i forums texten som man kan i notepad... för nu ser ju min lista helt sned och osymetrisk ut ju! :confused:
Än så länge så har jag gillat allt jag har sätt också från serierna. :grin:

Där är också ett flertal andra DC tv-serier som jag har tittat på igenom de senaste årens lopp också, som jag också gillat så klart. Som t.ex: Human Target, Constantine, Powerless (yes... even that one... XD ), och Preacher så klart... har också kollat på en del tecknade DC serier... Smallville brukade jag kolla på, men jag tappade bort den runt en ca 10 år sedan när jag nästan helt slutade titta på tv (jag gick över till att titta på alla mina tv-serier via datorn... där var en hel del tv-serier som jag liksom "tappade bort" där i det skiftet).

Jag har dock större tollerans än vad de flesta tenderar ha... så att jag säger att jag gillar något behöver nödvändigtvis inte betyda att det skulle vara kvalitet i allmänhetens ögon. XD

Den enda DC tv-serien just nu som jag inte kollar på, och kommer inte kolla på heller, är iZombie... får mest en "meh"-känsla över dem...

Dock så är mina favorit superhjälte tv-serier fortfarande en Marvel serie (vilket är mitt favorit superhjälte serietidnings företag... följt utav Image Comics... DC's serietidningar har aldrig varit min grej, nästan alla utav dem har tråkat ut mig... har inga problem med att kolla på film och tv-serier från dem dock, obviously^... XD ).

För mig är Daredevil den bästa superhjälte tv-serien, och kort där efter följt utav Agents of S.H.I.E.L.D. Ja, jag vet att många inte har gillar Agents of S.H.I.E.L.D... men efter ca halva första säsongen så blev det bättre, och specielt efter Captain America: Winter Soldier kom ut (2014, mot den sista ca tredjedelen utav säsong 1) så tog AoS flera kliv fram (Winter Soldier hade en rätt stor effekt på tv-serien)... och runt ca säsong 3, men definitivt med säsong 4, så klev AoS förbi alla andra DC tv-serier för mig.

Rhodryn

Hero
Bolongo;n251011 said:
Är det inte en crossover med den kortlivade Constantine-serien i något avsnitt också? Tydligen dök John också upp på världens mest överbefolkade öde ö...
Jupp, han var med i ett avsnitt om jag minns rätt, minns inte vilken säsong dock... tror de nämnde honom i några andra avsnitt också.

Tycker det är synd att de stängde ner Constantine serien, jag gillade den ju.

Tydligen så ska där kanske komma en animerad Constantine serie dock, med samma skådis som rösten... så det är väl något... men hade hellre sätt att tv-serien hade fått fler säsonger.

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo;n251011 said:
Han är med i hela magi säsongen och gör saker som att försöka sno den magiska satan statyn, ger Arrow en magisk tatuering och senare drar han upp folks själar från helvetet.

De nämner att han äventyrar runt i helvetet i säsong 5!och att det är därför de inte kan hämta honom till att hjälpa till med något.

Bolongo

Herr Doktor
God45;n251022 said:
Han är med i hela magi säsongen och gör saker som att försöka sno den magiska satan statyn, ger Arrow en magisk tatuering och senare drar han upp folks själar från helvetet.

De nämner att han äventyrar runt i helvetet i säsong 5!och att det är därför de inte kan hämta honom till att hjälpa till med något.
Huh. Ges det någon upplösning på cliffhangern hans egen serie slutade med? Alltså att han blev besatt (av Pazuzu IIRC).

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo;n251032 said:
Huh. Ges det någon upplösning på cliffhangern hans egen serie slutade med? Alltså att han blev besatt (av Pazuzu IIRC).
Nej :(

Khan

Kondottiär
Bolongo;n251011 said:
Tydligen dök John också upp på världens mest överbefolkade öde ö...
Vad f...

Det är ju en av de bästa bakgrunderna för superhjältar egentligen, den Green Arrow har i "originalet". Vidrigt sliskig playboy blir skeppsbruten på en öde ö, upptäcker att ingen kommer sakna honom. Han blir tvungen att komma i form och lära sig skjuta pilbåge för att överleva, som någon sorts modern Robinson Kruse. Men där upptäcker han något. Han trivs med det här livet, att vara ensam och leva minimalistiskt utan alla sina donnor, skvallerpressens eviga förföljande och alla sina pengar. Det här är bättre. Han är alltså ensam i typ fem år. Och hittar sig själv. Ensamheten är viktig!

Sedan kommer knarkbaroner och upptäcker den öde ön på internationellt vatten, börjar odla opium och Oliver stoppar dem i sin första heroiska handling. Sedan åker han hem, överlämnar dem till polisen och bestämmer sig för att bli superhjälte. Bra story, framför allt för att han väljer att bli superhjälte för att han insett sina egna fel, inte för att något utifrån tvingar superhjältandet på honom (Batman, et al.). Han kunde lika gärna valt att fortsätta sitt gamla liv när han kom hem. Men han valde att hjälpa folk istället. Bra skit.

God45

#PrayersForBahakan
Khan;n251058 said:
Vad f...

Det är ju en av de bästa bakgrunderna för superhjältar egentligen, den Green Arrow har i "originalet". Vidrigt sliskig playboy blir skeppsbruten på en öde ö, upptäcker att ingen kommer sakna honom. Han blir tvungen att komma i form och lära sig skjuta pilbåge för att överleva, som någon sorts modern Robinson Kruse. Men där upptäcker han något. Han trivs med det här livet, att vara ensam och leva minimalistiskt utan alla sina donnor, skvallerpressens eviga förföljande och alla sina pengar. Det här är bättre. Han är alltså ensam i typ fem år. Och hittar sig själv. Ensamheten är viktig!

Sedan kommer knarkbaroner och upptäcker den öde ön på internationellt vatten, börjar odla opium och Oliver stoppar dem i sin första heroiska handling. Sedan åker han hem, överlämnar dem till polisen och bestämmer sig för att bli superhjälte. Bra story, framför allt för att han väljer att bli superhjälte för att han insett sina egna fel, inte för att något utifrån tvingar superhjältandet på honom (Batman, et al.). Han kunde lika gärna valt att fortsätta sitt gamla liv när han kom hem. Men han valde att hjälpa folk istället. Bra skit.
Det är också crap att Green Arrow inte är en kommunist i serien. Killen klär sig som Robin Hood for fucks sake!

Khan

Kondottiär
God45;n251086 said:
Det är också crap att Green Arrow inte är en kommunist i serien. Killen klär sig som Robin Hood for fucks sake!
Precis! Det är ju därför storyn när han blir borgmästare är intressant. I tusen tidningar har han babblat om sociala orättvisor och nu får han chansen att göra något åt dem på riktigt! Det är bra drama.

Sen att det mest blev att slåss mot för superskurkar i färgglada kalsonger i alla fall må vara, men det fanns intressanta historier då och då i alla fall.

God45

#PrayersForBahakan
Khan;n251122 said:
Precis! Det är ju därför storyn när han blir borgmästare är intressant. I tusen tidningar har han babblat om sociala orättvisor och nu får han chansen att göra något åt dem på riktigt! Det är bra drama.

Sen att det mest blev att slåss mot för superskurkar i färgglada kalsonger i alla fall må vara, men det fanns intressanta historier då och då i alla fall.
Det gör också Question och Arrow crossoversen så jävla bra! En objektivistisk superhjälte och en kommunistisk superhjälte team up liksom! Och de tjafsar hela tiden men sammarbeta för the greater good! ??

Khan

Kondottiär
God45;n251125 said:
Det gör också Question och Arrow crossoversen så jävla bra! En objektivistisk superhjälte och en kommunistisk superhjälte team up liksom! Och de tjafsar hela tiden men sammarbeta för the greater good! ??
0_o När hände det? Jag måste ha den! Helst igår!