Drakmän, drakspecifka yrken och Molnryttare
Jag skummade igenom den direkt förutom kapitlen "hemligheter" och "legender", som mina fascistiska spelledare undanhåller mitt Eon-kunskapstörstiga sinne.
Vilket jag tycker de gör helt rätt i....
(säger han som själv har hållt hela drakboken, förutom vissa bitar av kapitlet om pseudodrakar, hemlig för sina spelare)
Hur som helst så var det två saker som jag kanske skulle vilja sett i modulen, nämligen en form av humanoid drakman som man kunde ha som grund för en exotisk rollperson samt ett eller flera yrken att associera med drakar. I övrigt lämnade modulen inte mycket att önska.
Vad gäller drakmän så övervägde jag detta men då det smakade för mycket standardfantasylösning så kunde jag inte med det. Dessutom skulle det säkert lukta DoD rippoff då Drakarboken säkert kommer att jämföras av många med DoD:s gamla drakarbok (den med drakmästare, drakhybrider och en drake för varje element ni vet?).
Vad gäller yrkena så kan ju faktiskt i princip varje yrke förknippas med drakarna om man ser till den potentiella makt/kapacitet en rollperson vanligtvis innebär. Fast jag antar att du syftade på mer drakspecifika yrken vilket jag ett tag också övervägde (med yrken som typ Dräpare, Molnryttare och Flygdragon - drakväktare kändes dock inte särskilt aktuellt som ett yrke då det ju mer är ett livskall) men insåg att jag inte skulle kunna rymma inom bokens begränsning på 64 sidor.
Om intresset visar sig stort kan det dock hända att jag knåpar ihopp en beskrivning på dessa yrken och lägger upp dem på neogames hemsida.
En detaljfråga kring molnryttarna:
Hur tätt samarbete har de med liljans garde? Konkurrenter, lakejer åt dessa eller rentutav en del av det? Tacksam för svar.
Man skulle kunna säga att de bägge två har ett ganska intimt sammarbete omändock väldigt olika funktioner. Liljans garde fyller ju funktionen att främst värna om samhällets inre kärna medan Molnryttarna, med hjälp av sin stora mobilitet, gör det möjligt att hålla ihopp ett splittrat folk genom långväga kommunikation bortom riktes gränser.
Rent formellt sett står dock Molnryttarna under Liljans garde. Detta då gardet står rakt under sanariska alliansens ledarskap (Liljans råd) medan Molnryttarna främst administreras av thismstammen som i sin tur styrs av autokraten som i sin tur lyder under Liljans råd. Närhet till toppskiktet primeras alltså.
Observera att dessa tankar inte är att betrakta som helt officiella då sanariska alliansens uppbyggnad inte är riktigt färdigställd ännu men förhoppningsvis kommer att kunna avhandlas i en eventuellt reviderad och utökad version av boken om alver.
Ljusetsriddare - som redan börjat skriva lite på material som nog kan tänkas dyka upp i Alver 2.0