Nekromanti Feedback på hemsida

Rickard

Urverk speldesign
Nu känner jag mig som en hora (särskilt som jag pushar för sidan i andra inlägg), men efter 600 besökare så skulle jag vilja ha lite feedback på hemsidan som jag gjort. Är det för mörka länkar? Är det dumt att jag slänger upp olayoutade filer som förhandstittar? Är underavdelningarna för ologiska (typ svårnavigerat)? Är det ett stort irritationsmoment att sifferbilderna tar sådan lång tid att ladda? Är det dumt att ha med "Omdöme" när det inte används? Det är lite sådana saker som jag funderar på.

Och ser hemsidan helknas ut, så nämn operativsystem och webbläsare och visa gärna med en skärmdump. Jag kan säga att jag endast inriktar mig på Firefox och IExplorer till XP, men det vore bra om det funkade till andra webbläsare också.

Nämn gärna intryck som "Usch, [det här] ser dåligt ut" eller "[Det här] var en skön grej".

Så hjälp mig gärna att ordna till sidan för de övriga 400 besökarna.

http://rpglab.net/EDoD/

/Han som har mål att komma till (någorlunda unika) 1000 besökare

PS.
<font size="1">Statistik från räknaren:
IE 6.0; WinXP44.3 %
Firefox 1.5; WinXP30.1 %

1024x768:235 st
1280x1024:187 st</font size>
DS.

Insignia

Swashbuckler
Den fungerar för mig i Firefox och Safari, i alla fall. Tycker designen ser bra ut, och har inga problem att navigera.

Är det ett stort irritationsmoment att sifferbilderna tar sådan lång tid att ladda?
Jag skulle snarare kalla det ett litet irritationsmoment. Det skulle förstås vara bättre om siffrorna stod som text, men jag antar att det inte fungerar med den räknare du använder.

Är det dumt att ha med "Omdöme" när det inte används?
Ja, om det inte ska användas alls...

Rising

Vila i frid
På FAQen finns någon ruta med länkar som ser avhuggen och bortklippt hos mig (IE), men annars tycker jag allt var rent, snyggt och lättnavigerat. Och alla rollspelssidor som inte har svart bakgrund med röd och vit text får alltid ett litet plus av mig.

Inga konstigheter, bara en schysst sida. Bra gjort.

Quan'talis

Swashbuckler
Jag skrev halva inlägget och sen råkade jag radera det, så det här blir lite kortare än jag hade tänkt:

-Beskrivningen av kategorierna på huvudsidan skulle kunna innehålla länkar till sidorna, till exempel genom att göra orden i fet stil klickbara (det skulle alltså fungera som alternativ till navigationslänkarna ovanför, de ska förstås också vara kvar). Kanske inte direkt nödvändigt, men jag ser ingen orsak att inte göra det.

-Är det bara jag, eller finns det ingen länk tillbaka till huvudsidan på någon av undersidorna? Jag väntade mig att hitta en sådan i sidhuvudet, men man kunde ju tänka sig en länk längst till vänster i navigationsraden också. Inte för att jag kände något överväldigande behov av att ta mig tillbaka till huvudsidan eller så, men jag blir nervös när jag inte kan navigera som jag vill.

Jonas Ferry

Swordsman
När man mouse-over:ar sakerna i listan på Process-sidan (t.ex. "Skapa rollperson") hamnar en del av texten utanför rutan (t.ex. "grundegenskaper"). Övre raden av topplänkarna ("Presentation, Process...") är dessutom klippt på mitten av den undre raden.

Jag använder Firefox 1.5.0.7 till Linux. Har tyvärr ingen roligare feedback.

Rickard

Urverk speldesign
Varför länk till startsidan?

"Inte för att jag kände något överväldigande behov av att ta mig tillbaka till huvudsidan eller så,"
Jag har alltid funderat över varför folk vill tillbaka till startsidan. Har undrat varför sådana länkar ens finns. Det är ju ändå en sida som man har passerat. Någon gång i framtiden ska jag väl ta bort "föråldrat", för att få mer fokus på mitt system så då finns det väl en plats för en länk till startsidan.

/Han som inte kan göra något åt Linuxproblemet, vilket påverkar 4% av besökarna

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Varför länk till startsidan?

Jag har alltid funderat över varför folk vill tillbaka till startsidan. Har undrat varför sådana länkar ens finns. Det är ju ändå en sida som man har passerat.
En möjlighet är ju att vi efter att ha läst ett par av texterna bestämmer oss att vi gillar spelet så mycket att vi vill bokmärka sidan och skicka länkar till alla vi känner, och då är ju första sidan ett naturligt val. Så du kan med gott samvete lämna bort länken tillbaka till huvudsidan ifall du vill göra det svårare att besöka din sida mer än en gång...

Eksem

Champion
Blå text på blå bakgrund är ju inte vidare läsvänligt i alla fall.

Sifferbilderna behöver ALT-attribut.

---

Det största problemet är att det inte finns något som arbetar för att dra mitt intresse till sig. Jag vet inte vart jag hamnat, jag vet inte vad jag ska göra där, och det ser tråkigt ut.

Om sidan inte fyller något annat syfte än att samla dokument för redan invigda kunde du lika gärna gjort den grå med blålänkar i Times New Roman och lagt alla filerna på startsidan. Nu är den lika tråkig som en sådan sida hade varit, men störigare att läsa.

---

Jag har dessutom en personlig allergi mot scrollbars inuti själva sidan. Det finns en stor fin scrollbar längst till höger i alla browsers som man kan använda, som ligger bekvämt och innebär att man vet vart man ska scrolla när man vill scrolla.

ripperdoc

Myrmidon
När jag går dit känns den igen av Firefox som kinesisk :gremtongue: Närmare bestämt, FF tror att den har Big5 encoding. Att det blir just kinesiskt har nog att göra med att jag har datorn inställd för att kunna läsa kinesiska, men inga andra svenskar sidor ger mig samma problem. Jag hittar ingen deklaration i koden vilken encoding som används - vill du gör det lättare för lilla mig, definiera en ISO 8859-1 encoding i head-taggen.

Fast det är ju standard, så jag förstår inte varför FF luras att tro att just din sida är kinesisk...

/RD

Pom

Swashbuckler

Ibland anländer man via sökmotor. Då är det inte säkert att man kommer till just startsidan. Om man blir nyfiken på vad det är för ställe man hamnat på är startsidan ett rimligt ställe att leta efter. Där brukar det finnas någon sammanfattande beskrivning av sidans syfte.

ripperdoc

Myrmidon
Mer...

Problemet försvinner på undersidorna. Således anser FF bara att framsidan är kinesisk...
Jag har inga problem med blå text på blå bakgrund - rent generellt har jag inte problem att läsa färg på färg :gremsmile: Däremot känns inte särskilt DoD eller särskilt snyggt. Stilrent dock.

Jag gillar popupsen på fillänkarna, det är riktigt bra design.

Krille

Super Moderator

Jag har alltid funderat över varför folk vill tillbaka till startsidan. Har undrat varför sådana länkar ens finns.
Startsidan är en fast punkt i tillvaron. Går man vilse så är det skönt att kunna hoppa tillbaka till senaste save point, och köra vidare därifrån.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
När man mouse-over:ar sakerna i listan på Process-sidan (t.ex. "Skapa rollperson") hamnar en del av texten utanför rutan (t.ex. "grundegenskaper"). Övre raden av topplänkarna ("Presentation, Process...") är dessutom klippt på mitten av den undre raden.

Jag använder Firefox 1.5.0.7 till Linux. Har tyvärr ingen roligare feedback.
Jag använder också GNU/Linux, och har inte ditt problem. Firefox är version 1.5.04.

Spontant tycker jag det låter som ett fontproblem, d v s att din webläsare inte använder de fonter som sidan vill ha. Det kan i så fall bero på att fonterna inte finns installerade, eller att din webläsare är inställd på att inte bry sig om vad en sida vill ha för fonter. Jag tror i vart fall inte det har att göra med GNU/Linux per se.

Hälsar

Christian

Jonas Ferry

Swordsman
Nä, linux borde inte vara problemet, jag nämnde det mest för att vara fullständig. Du har rätt.

Kollade upp fontinställningarna. Jag har inställt att kräva minst 12 punkters storlek på fonten, det är det som blir fel och gör att texten flödar ur rutan. Om jag tar bort det stannar texten innanför, men blir oläslig med min upplösning istället.

Rickard

Urverk speldesign

"Ibland anländer man via sökmotor. Då är det inte säkert att man kommer till just startsidan. Om man blir nyfiken på vad det är för ställe man hamnat på är startsidan ett rimligt ställe att leta efter."
Ok, det köper jag; även om jag har en presentationslänk och förklarande text längst ner på alla sidor.

/Han som tycker många sidor både har startsida och "Vad är det här"-avdelning

Rickard

Urverk speldesign
"Kollade upp fontinställningarna. Jag har inställt att kräva minst 12 punkters storlek på fonten, det är det som blir fel och gör att texten flödar ur rutan. Om jag tar bort det stannar texten innanför, men blir oläslig med min upplösning istället."
Testa att zooma istället, eftersom min sida stödjer det. :gremsmile:

/Han som antar att du inte kör med permanent inzoomning för att för många sidor fuckas upp (låsta fontstorlekar, bilder som inte förändras av zoomningen etc)

Rickard

Urverk speldesign
"Blå text på blå bakgrund är ju inte vidare läsvänligt i alla fall."
Är det så illa att du inte ens kan se det? Och jag tar gärna emot förslag på andra färger som inte sticker ut och som inte smälter in i bakgrunden.

"Sifferbilderna behöver ALT-attribut."
Vad tycker du ska stå i dem? Äh, spela roll. När jag proggar en egen räknare så kommer det att vara text istället. Att behöva ALT/TITLE-bildtext är för mig att misslyckas med bildens funktion, fast det är kanske är det du tycker jag gjort? Jag antog kanske för mycket när jag antog att man kunde dra slutsatsen av vad bilden innebar när det står "Nedladdad" längst upp.

"Det största problemet är att det inte finns något som arbetar för att dra mitt intresse till sig. Jag vet inte vart jag hamnat," (min fetstil)
Vad tycker du det ska stå på sidan och var? Jag menar, jag har en startsida som går igenom vad det är för sida, som möjligtvis är otydlig då du missade det; jag har en presentationssida som ger noggrannare information; jag har en "disclaimer" längst ner på alla sidor som talar om vad det är för en sorts sida. Vad saknas?

"Det största problemet är att det inte finns något som arbetar för att dra mitt intresse till sig. /.../ jag vet inte vad jag ska göra där" (min fetstil)
Där kan jag antagligen vara lite mer tydlig, även om jag inte vet hur jag ska förklara det. Jag har trots allt skrivit det på två ställen. Presentationen och startsidan.

"Det största problemet är att det inte finns något som arbetar för att dra mitt intresse till sig. /.../ det ser tråkigt ut." (min fetstil)
Inget jag faktiskt kan göra något åt, även om jag tycker designen skiljer sig från standard. Fast jag är väl skadad som html-proggare över vad jag tycker är ballt, typ att jag inte har frames på sidan eller att info-rutan inte är skapad av en bild, utan att allting är css-lösningar.

Nä, det är inget som märks, men "specialeffekter" är som smink - de är som bäst när de inte märks.

"Jag har dessutom en personlig allergi mot scrollbars inuti själva sidan. Det finns en stor fin scrollbar längst till höger i alla browsers som man kan använda, som ligger bekvämt och innebär att man vet vart man ska scrolla när man vill scrolla."
Skrollbaren fungerade som en texthållare för längre texter. Det är (en anledning till) varför jag har endast ett vitt streck ute till vänster (den finns för att balansera upp rubriken också). Jag ändrade om lite och får ge det lite tid över hur det funkar. Det blev rätt irriterande att läsa FAQ:en. (vita linjer på båda sidorna såg råfult ut)

/Han som endast försöker skriva inlägg på kommentarer som han inte förstår (medan alla andra infrias)

Eksem

Champion
"Är det så illa att du inte ens kan se det?"

Jag kan se det, men jag SER det inte. Den orange färgen på undermenyerna är bra, fundera på att använda den.

---

"Vad tycker du ska stå i dem?"

Siffran. Det är, lite som med blå text på blå bakgrund, ren handikappsanpassning. ALT-texten ska inte komplettera bilden, utan ersätta den, för de som inte kan se den.

---

"Vad saknas?"

Det blir lite mumbojumbo nu, men typ:

Tydliga ingångar: Vart vill du att jag ska ta vägen? Vad vill du att jag ska göra? Lite "ladda ner reglerna här!" eller "läs om skapandeprocessen!". Vägledning.

Tydlig presentation: Det är bra med den korta texten, men det är inte det första jag läser. Kanske en tagline till "Elimääs DoD", i stil med "ett fräscht regelsystem" eller ja, fast något bra alltså. Presentationen finns, men är inte iögonfallande, och hjälper därför ganska lite.

---

"Inget jag faktiskt kan göra något åt"

För att du inte vet hur man gör? Jag säger som min kära AD: "När du tvivlar, dra upp storleken på något och se vad som händer".

---

"Fast jag är väl skadad som html-proggare över vad jag tycker är ballt, typ att jag inte har frames på sidan eller att info-rutan inte är skapad av en bild, utan att allting är css-lösningar."

Sånt tycker jag också är ballt, jag kan verkligen sitta och mysa över én komplex sajt som ser ut som den tokiga art directorns instruktioner och ändå klockrent validerar hos W3C ända ner till sitemapen OCH är sökoptimerad med alla menyobjekt i LI-taggar och alla rubriker med H-taggarna. Men det skiter ju besökaren i.

Och specialeffekter är som smink. Bäst när det är upphetsande.

---

"Skrollbaren fungerade som en texthållare för längre texter."

Jag föredrar att hela sidan scrollar. Men som sagt, det är mer en personlig hangup.

Johan K

Gammal & dryg
Jag har inga större problem med at navigera p sidan.
Dock så regarade jag med det där om blå länkgrejer på en blå baktund. Det skulle jag vilja ändra på, tycker att det synns lite dåligt. Skulle gjärna se nån form av kontrast till den blå sidan med länakrna.
I övrigt så ser jag inga törre problem.

Johan K, som hoppas att Han får sin 1000:e besökare snart.

Rickard

Urverk speldesign
"Men som sagt, det är mer en personlig hangup."
Och det är inte det här? "Och specialeffekter är som smink. Bäst när det är upphetsande.", vilket gör att jag inte kan designa en sida efter din smak. :gremsmile:

Filmer som Spindelmannen och Star Wars har helt fokuserat på 3d-effekterna, vilket gör att de tappat poängen med filmen. Jag gillar det bättre i gamla Star Wars eller i Terminator 2 när jag inte tänker på effekterna. De kommer naturligt in i filmen.

"Det är bra med den korta texten, men det är inte det första jag läser."
Vad är det första du läser då? Själv brukar jag kolla i menyn det första jag gör på en hemsida och klicka på det som verkar intressantast. När spåraren fungerade så var det en klar majoritet som klickade på Presentation och läste där ett tag, innan de gick vidare till Process och slutligen Färdigt. Det är precis så jag vill att folk ska surfa också.

/Han som däremot håller med om otydlig presentation, för det är något som fattas