Nekromanti Feedback på hemsida

Eksem

Champion
"vilket gör att jag inte kan designa en sida efter din smak"

Fast det här handlar inte om smak, utan om att lägga tyngdpunkten någonstans.

(och tycker du verkligen att Spindelmannen-filmerna är själlösa effektspektakel? Det skulle jag verkligen inte hålla med om, men strunt samma)

---

"Själv brukar jag kolla i menyn det första jag gör på en hemsida och klicka på det som verkar intressantast."

Även på Aftonbladet.se, eller Svd.se? Olika sajter, olika ingångar. Valet av tyngdpunkt och markering ger olika beteenden. Som det är nu tycker jag inte att det finns något som drar mig åt något håll alls. Jag blir förvirrad och vet inte riktigt vart jag ska klicka.

---

"När spåraren fungerade så var det en klar majoritet som klickade på Presentation och läste där ett tag, innan de gick vidare till Process och slutligen Färdigt. Det är precis så jag vill att folk ska surfa också."

Det är ju bra, då har du ju döpt dina menyobjekt väl. Men jag utgår också ifrån att de flesta av de besökarna är rutinerade surfare som redan vet vart de är på väg när de klickar.

---

Det som verkligen saknas är något som redan vid första intrycket berättar att det här handlar om rollspelsregler, och som berättar vart jag ska ta vägen beroende på vilket intresse jag har av just rollspelsregler. Innehållet är ju rätt, med dina "Åttiotalisten"-listor och det där (mycket smart tänkt), men det ligger för långt ner, när det egentligen borde vara det som kommer först.

Men det är ju om du vill att andra än de som redan läst om de här reglerna ska bli intresserade. Om inte, tycker jag att du egentligen gör det krångligare än nödvändigt.

Rickard

Urverk speldesign
Ok, om vi gör såhär. Visa mig några sidor och förklara vad det är som är bra med dem vad gäller användbarheten, så att jag förstår. Just nu säger du bara en massa saker och när jag förklarar så säger du bara "Nä, så funkar inte jag". Normalt brukar en användare spendera 10 sekunder på en sida. Jag förstår inte varför du vilt vill klicka dig vidare (för det är så du framställer dig själv). Om du tagit dig ens fyra sekunders tid hade du förstått via texten vad jag ville få fram. Inte ens tre rader orkade du ta dig igenom. Inte ens vidare förklaring över vad menylänkarna innebar orkade du ta dig igenom. Det är ju lite halvsvårt att förklara vad sidan går ut på när du inte läser någonting på sidan och enbart fokuserar på länkarna.

Så, visa med några hemsidor vad du tycker har vettig tyngdpunkt och markering och förklara varför de har det.

/Han som ger upp

Eksem

Champion
"Jag förstår inte varför du vilt vill klicka dig vidare "

Nej, jag vill inte vilt klicka mig vidare, jag vill veta vart jag har hamnat och varför jag ska vara kvar. Ser jag texten "Därför EDoD för 80-talisten" direkt när jag kommer in, så känner jag "jag är 80-talist, tell me more!". Då klickar jag. Då läser jag. Då förstår jag. Då vill jag (förhoppningsvis) ha mer.

---

En helt random sajt bara för att förklara lite mer vad jag menar:

http://www.halebop.se/

Okej, vi landar på startsidan, vad ser jag?

1. "Mer musik i din mobil"
2. "Ladda ditt kontantkort här"
3. "Behåll nummer"
4. "Heta signaler"

Okej, vad händer i mitt huvud då? Jo, jag begriper med en gång att jag har hamnat hos en mobiloperatör, eller möjligen en mobiltelefonåterförsäljare. Något med mobiler i alla fall.

Låt säga att jag är intresserad av ringsignaler i min mobilen, så jag fastnar direkt för topplistan. Jag klickar mig in, för jag vill se hela listan. Spännande!

Ah, jag hamnar på topplistan, och vad finns där? Inte bara ringsignaler, utan även spel! Spel på mobilen, schysst. Så jag klickar mig vidare... osv.

---

Vad var bra med det då? Jo, för det första ser jag direkt vart jag hamnat. Inget ont om "process" och "färdigt", de har ju lett dina tidigare besökare rätt, men det skulle kunna handla om vad som helst.

Och på Halebop kunde jag förstås ha tagit mig in till ringsignalerna via Tjänster i menyn, men en direktlänk till en topplista är helt enkelt mycket roligare. Att det finns flera sådana ingångar innebär att fler har lättare att hitta dit de vill. Och att få dem att vilja stanna.

Saken är också den att det är ju upplagt så att när jag sett ringsignaltopplistan och tagit mig till den, så hittade jag ännu mer roliga saker på samma sida, eftersom de hörde ihop. Så då fick jag ännu ett incitament att stanna kvar.

---

Så, det din sida saknar är något som direkt identifierar vad det rör sig om, och fler ingångar än bara menyn.

Rickard

Urverk speldesign
Ok, då förstår jag. Jag får tacka för mödan du lagt ner och får i samma veva tacka alla i tråden.

/Han som nu skrivit om rätt mycket på sidan

PS. 666:e besökaren kommer tydligen från karlsborgsenergi.se DS.