Nekromanti feedback på heptagram

Zadrith

Hero
Efter att inte ha besökt detta forum på ett par år är jag tillbaka för att få lite feedback.

Jag har slagit ihop ett system som jag gjorde för länge sedan till Trobergs dogmautmaning med D6-systemet. Systemt som en gång i tiden utgjorde reglerna i det gamla Star wars rollspelet och som nu är tillgängligt för alla som OpenD6.

D6-systmet har alltid varit mitt favoritsystem men det finns vissa saker som jag velat ändra på vilket jag nu har gjort.

För det första har vikten skjutits lite från attribut till färdigheter, det vill säga fler tärningar på färdigheter och färre på attribut (som å andra sidan är fler till antalet)

För det andra spelar attributens nivå roll för kostnaden då man höjer färdigheterna.

För det tredje så har jag infört kroppsdelar och ett friare men fortfarande enkelt sytem för skador.

Slutligen har jag lite egna regler för hantering av två vapen men den stora ändringen i stridsreglerna är att man har individuella rundor det vill säga, man får sina handlingar när det är ens tur att aggera, inte samtidigt med alla andra.

Reglerna består av ett trettonsidigt dokument som jag hoppas på lite synpunkter på. Det och ett rollformulär finns som bifogade filer.

Tack på förhand

Attachments

Doomhamster

Swordsman
Stilla undran - vad är definitionerna på alla dessa stats? Hur skiljer sig Styrka från Kraft, eller Tålighet från Fysik?

Zadrith

Hero
Jag lät bli att ta med en definition av dem för att hålla dokumentet kort (så att någon kanske orkar läsa det). Men jag kanske ska ta med definitionen för några av dem ungefär som jag gjort med färdigheterna.

Men om jag så länge ska svara på din fråga så är Styrka ren muskelstyrka / råstyrka medan Kraft är en kombination av styrka och rörlighet.

Fysik är lite svårt att definiera på ett bra sätt men man skulle väl kunna säga att det är grundfysiken som avgör både hur väl man klarar påfrestningar och hur god grundkondition man har. Tålighet baseras på både Fysik och Styrka eftersom jag inbillar mig att muskelmassa utgör ett visst skydd.