Nekromanti Feedback på min rollspelsblogg

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Det kommer i så fall inte bli standardformatet, utan snarare vid något enstaka tillfälle, och då i kombination med text och bild. Jag gillar inte heller när video är det enda alternativet som erbjuds (av samma skäl som du anger + att jag vill att det ska vara mobilvänligt på tunnelbanan).
OK, då låter det bra och coolt. Skulle gärna se hur du spelleder en encounter t.ex. för att få se pysslet in action, hur det funkar i praktiken liksom.

Fienden

Hero
DeBracy said:
Storuggla said:
Däremot kan du recensera rollspel med video.
En ny recension av Pathfinder varje månad? Jag tar hellre målningstipsen!
Skrattade alldeles för mycket åt det här.

@Ulven: Handouts och annat pyssel, JA TACK! Älskar sådan skit, hur häftigt som helst att se hur folk gör det. Som sagt, minis finns på annan plats. Vi vill ha cool, unik, hipstrig Vitulv.

Cissi

Up to no good.
Jag gillar din blogg. Det handlar ju om något jag aldrig kommit i kontakt med men jag blev apsugen på att spela med props! :gremgrin:
Det är ett gott betyg.

Keep up the good work, wolfie!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Cissi said:
Jag gillar din blogg. Det handlar ju om något jag aldrig kommit i kontakt med men jag blev apsugen på att spela med props! :gremgrin:
Det är ett gott betyg.

Keep up the good work, wolfie!
Skitkul att höra att folk som inte spelat med props innan tycker att bloggen är kul. Tack!

Cissi

Up to no good.
Jag fattar inte, bygger du som SL upp allt innan spel eller bygger ni det tillsammans under tiden ni spelar? Är det färdiga ritningar så du bara ställer upp efter en mall eller improviserar du fram grottorna?
Vad innebär en ruta och hur hanteras storleksförhållandena till sagda ruta av SL och spelare i spelet? På vilket sätt används detta?
Hur hanterar man miniatyrerna på stridsmattan? Hur flyttar man dem osv osv?

Kanske lite OT men jag orkade inte skicka ett PM. :gremsmile:

Din blogg är biets knän ju!

Jag har läst den aktivt och tagit till mig saker nu när jag äntligen får använda props och minis, i min 4E kampanj.

Jag har ett önskemål: när ni börjar spela RA så skulle jag vilja se en krönika om kampanjen på bloggen!

lasergreger - fick fasen nördstånd när han såg RA boken på bilden.

Vitulv

Cissi said:
Jag fattar inte, bygger du som SL upp allt innan spel eller bygger ni det tillsammans under tiden ni spelar? Är det färdiga ritningar så du bara ställer upp efter en mall eller improviserar du fram grottorna?
Vad innebär en ruta och hur hanteras storleksförhållandena till sagda ruta av SL och spelare i spelet? På vilket sätt används detta?

Jag har inte tänkt på det, men det kanske vore på sin plats med ett riktigt nybörjarinlägg. Ett spelexempel helt enkelt?

Xyas

Swashbuckler
Vitulv said:
Skitkul att höra att folk som inte spelat med props innan tycker att bloggen är kul. Tack!
Jepp :gremsmile: D&D/Pathfinder är inte min kopp te, men jag har köpt hem en battlemat, och sen pledgat för reaper-kickstartern och för dungeon world. Så får vi se vad man kan göra av det när prylarna kommit.

Cissi

Up to no good.
Vitulv said:
Cissi said:

Jag har inte tänkt på det, men det kanske vore på sin plats med ett riktigt nybörjarinlägg. Ett spelexempel helt enkelt?
Ja! Snälla. :gremsmile: Hur ska jag annars lära mig någonting?

Hunk

Hero
  • Snygg layout
  • Tillräckligt korta inlägg för att vidmakthålla intresset
  • Texten är för mörk i förhållande till bakgrunden
  • Målningstips är bra. Jag orkar sällan läsa rena figurmålarbloggar, men här skulle de vara i ett rollspelssammanhang, vilket skulle passa mig bättre.
  • Gärna också tips på tillverkare som gör figurer som passar till rollspel i D&D-stil. Själv använder jag Reaper, Otherworld och lite av Rackhams Cadwallonmodeller (+ pre-painted D&D och Pathfinder), så du får gärna locka in mig på andra tillverkare.
  • Videobloggande är oftast pinsamt dåligt. Överväg om det verkligen är värt ansträngningen och om du kan göra det tillräckligt bra. Jag brukar få kalla kårar när jag ser på taffliga videobloggar. TV-formatet passar verkligen inte alla och jag har ingen aning om du kan ro hem det (eftersom jag knappt har träffad dig i verkligheten).

Mattis

Swordsman
Ang. färger:
Jag är superintresserad av det du skriver om, men pallar inte med ljusgrå text på mörkgrå bakgrund.

Bäst läsbarhet på webben har man med #fff (helvit) bakgrund och #333 (mörkgrå) text.

Läs mer om textdesign på webb här:
informationarchitects.net/blog/responsive-typography-the-basics/

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är heltförtjust i färgvalet. Jag tycker är att svart text på vit bakgrund är sjukt påfrestande att läsa. Grå text på svart bakgrund är mycket mer avslappnande för mina ögon och jag hoppas att det här inte är något som kommer ändra på sig!

Möjligen om det tillkom någon funktion som lätt en själv ställa in färgvalet =)

Vitulv

Mattis said:
Ang. färger:
Jag är superintresserad av det du skriver om, men pallar inte med ljusgrå text på mörkgrå bakgrund.

Bäst läsbarhet på webben har man med #fff (helvit) bakgrund och #333 (mörkgrå) text.

Läs mer om textdesign på webb här:
informationarchitects.net/blog/responsive-typography-the-basics/
Jag fixar tyvärr inte vit bakgrund, det bryter helt den grafiska känslan jag vill ha i min blogg, så mörk bakgrund kommer det fortsättningsvis att vara. Har själv pluggat lite webtypografi och sånt skit, och jag håller med dig om att kontrasten är lite låg (även om jag personligen tycker att det är skönt). Ska kolla om wordpress tillåter att jag gör texten lite ljusare för att öka på kontrasten.

Edit: och tack som fan för all kanonbra feedback, alla.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du borde lägga till ett fält med "senaste kommentarer" i högerspalten. Dels ser man lättare om nån kommenterat en post man själv kommenterat, dels ökar det synligheten hos kommentarsfunktionen och kan därmed hjälpa till att öka kommentarsfrekvensen.

Vitulv

Dante said:
Du borde lägga till ett fält med "senaste kommentarer" i högerspalten. Dels ser man lättare om nån kommenterat en post man själv kommenterat, dels ökar det synligheten hos kommentarsfunktionen och kan därmed hjälpa till att öka kommentarsfrekvensen.
Superbra förslag, tyvärr tror jag inte att jag har de tekniska kunskaperna för att få till det, så jag kommer i så fall behöva hjälp av någon.

Dante

Staff member
Jag tror att det finns en inbyggd widget eller vad fan det heter i Wordpress.

Vitulv

Dante said:
Jag tror att det finns en inbyggd widget eller vad fan det heter i Wordpress.
Ah, där ja. Synd att inte själva kommentaren visas :/

Dante

Staff member
Perfa.

Nu ska du bara putta ner den så att sökrutan och senaste inlägg ligger överst.

Vitulv

Dante said:
Perfa.

Nu ska du bara putta ner den så att sökrutan och senaste inlägg ligger överst.
Fixat!

För de som ville ha mer kontrast mellan text och bakgrund så måste jag tyvärr göra er besvikna. Jag har just nu ett snikkonto på wordpress som inte tillåter den typen av ändringar. Om jag får tiotusen hits så investerar jag i ett köpekonto och kan fixa det.