Nekromanti [Feedback] Veus Rollformulär

Celledor

Hero
Håller på att göra ändringar på hemsidan till veus efter feedbacken jag fick i den tidigare tråden om det...

Men innan jag lägger upp en ny version och frågar om det blev bättre eller inte så tänkte jag passa på att få lite feedback på rollformuläret till spelet. Har sett att några andra gjort samma sak och tänkte att jag också vill vara med.

Rollformuläret är enligt mig i stort sätt klart, den är på version E (vet inte varför det blivit bokstäver) just nu, jag har redan visat det för andra och ändrat under tiden vi testat reglerna för karraktärsskapande. Men det går att ändra ännu mer fast det måste bli klart också.

Ni kan hitta dem här:
Sida 1
Sida 2

Rollformuläret är på två sidor och har nog en rätt vanlig uppbyggnad med bakgrund, utrustning och färdigheter på baksidan.
Vissa delar känns nog igen från eons rollformulär, det det blev så efter som jag gjorde om saker.

I "mitten" på framsidan så är det en stor box där man skriver ner skador och skydd.

Vissa fält som BUAK, SP (lång/kort), OD (lång/kort) osv. är inte självförklarande om man inte läst reglerna.

Vid rutan vid namn så finns det tre tomma fält, det är för att de blev över när jag stuvade om och kommer att
tas bort om jag inte hittar någon användning för dem. Eller så kanske jag kan göra mer luft i just den delen och få bort dem på det viset.

De förifyllda "primära färdigehterna" kanske kommer att färsvinna, jag är lite kluven på dem men platsen där de står kommer att vara kvar.

Blodförlust rutorna skulle lika gärna kunna vara en enkel ruta men jag tycker att kryssrutorna ser bättre ut.

Så gärna lite feedback på vad ni än vill dela er åsikt om (angående rollformuläret då, åsiker verdar det finnas gott om här).

Smrtihara

Warrior
Ojdå. Genomarbetat! Stiligt formulär med himlarns mycket info.

När det är så mycket info så kan jag personligen känna att den röriga (men snygga) borden är för mycket. Det blir svårtittat för mig när det är så mycket grått.

Ögat

Hero
Spelets namn är felstavat på baksidan.

Borden är i mitt tycke för påtaglig högst upp på sidan. Där händer det för mycket.

Celledor

Hero
Olav said:
Spelets namn är felstavat på baksidan.
DÄr ser man, så blind man kan vara ibland.

Olav said:
Borden är i mitt tycke för påtaglig högst upp på sidan. Där händer det för mycket.
Jag kan nog tona ner den eller göra den lite smalare, den är ju bara där av grafiska skäl.

Celledor

Hero
Smrtihara said:
Ojdå. Genomarbetat! Stiligt formulär med himlarns mycket info.
Ja det har blivit rätt mycket och ändå har jag tagit bort en del men kan kanske banta lite till. Men jag personligen gillar att ha mycket på rollformulären och det passar med resten av reglerna.

Smrtihara said:
När det är så mycket info så kan jag personligen känna att den röriga (men snygga) borden är för mycket. Det blir svårtittat för mig när det är så mycket grått.
Två som påpekar att den är rörig... det går nog att tona ner den lite.

När den är helt klar så tänkte jag även lägga upp en mer utskriftsvänlig version (som även vissa kanske även föredrar), denna är meningen att vara flashig. Men ska för det inte vara onödigt svårläst.

Celledor

Hero
Har nu en nya version, vet inte om jag fått fått borden att bli bättre, har egentligen bara gjort den ljusare.

Den största skillnaden är att jag nu har i stort sätt alla värden och sådant du slår mot/vill läsa av på framsidan som färdigheter, grundegenskaper, vapen, skador, kroppsskydd och annat. Förhoppningsvis så ska det göra att man behöver vända sida mindre.

På baksidan så finns det utrustning, bakgrund, utseende osv.

Gamla
Sida 1 version E
Sida 2 version E

Nya
Sida 1 version G
Sida 2 version G

Så är denna (G) bättre eller sämre är förra (E)?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker helt klart att den nya är bättre.

En tanke kan ju vara att lägga all grafik, typ border och sådant, i ett eget lager i PDF:en, så kan man enkelt dölja själv om man är rädd om sin skrivare...

Smrtihara

Warrior
Mycket bättre känner jag spontant. Fast, jag undrar hur det hade sett ut om den yttersta borden tonade till vitt ytterst mot kanten istället för svart.

Övrigt +1 för kranks goda idé om lager i .pdfn.

solvebring

Superhero
krank said:
Jag tycker helt klart att den nya är bättre.

En tanke kan ju vara att lägga all grafik, typ border och sådant, i ett eget lager i PDF:en, så kan man enkelt dölja själv om man är rädd om sin skrivare...
Indeed. Han gjorde just det med Matinéformulären när t.ex. jag ogillade dess bakgrund, vilket mest kändes som slöseri med färg. Skitbra. Då kan man ju just välja hur man vill ha det.

Celledor

Hero
Smrtihara said:
Fast, jag undrar hur det hade sett ut om den yttersta borden tonade till vitt ytterst mot kanten istället för svart.
Hmm... jag måste testa det. Kan mycket väl bli bättre.

Smrtihara said:
Övrigt +1 för kranks goda idé om lager i .pdfn.
Absolut, det är inte mycket jobb att göra så.
Fixar det när jag väl börjar lägga upp material, när nu det blir.

Celledor

Hero
solvebring said:
Indeed. Han gjorde just det med Matinéformulären när t.ex. jag ogillade dess bakgrund, vilket mest kändes som slöseri med färg. Skitbra. Då kan man ju just välja hur man vill ha det.
Tänkte först lägga upp två versioner, en som är mer utskriftsvänlig men detta blir nästan bättre. Eller ja, blir nog båda då alla inte har photoshop, så två versioner plus en .psd

solvebring

Superhero
celledor said:
solvebring said:
Tänkte först lägga upp två versioner, en som är mer utskriftsvänlig men detta blir nästan bättre. Eller ja, blir nog båda då alla inte har photoshop, så två versioner plus en .psd
Vi pratar inte Photoshoplager här utan lager i InDesign (eller vad som nu används), det vill säga lager i PDF:en. Detta kan man då sedan justera i Acrobat Reader. För du har väl tänkt att publicera ditt formulär som PDF och inte som bild? Bilder är nämligen... Inte att rekommendera.

Förövrigt så ja, det duger lika gott - eller ännu bättre - att göra två versioner där en är blank/svartvit och därmed utskriftsvänlig. Annars kan du behöva lägga till en notering om lagren, hur man stänger av dem osv för att alla ska haja.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Solves göra två versioner är även ett råd jag fått i min rollformulärstråd och något jag lutar åt efterssom folk verkar vilja spara på sina skrivare. Och de som är slösaktiga och vill ha en snygg bård kan få det. Alla får påsar liksom.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tvärtemot de som tyckte bården gav för mycket info så tycker jag det är riktigt trevligt med ett sådant initativ och jag funderar på att använda det själv. Jag var inne på bakgrundsbilder men det blev för mycket. Men en bård funkar bevisligen.

Just det - lite feed back. För det första är jag allergisk mot att blanda förkortningar och utskrivna ord på ett rollformulär. Möjligen kan jag tänka mig tre inledande bokstäver som Erf. för erfarenhet men inte SP och OD. Sådant väckte min nyfikenhet som grabb men inte idag. Vedertagna förkortningar som KP och FV kan funka men i princip vill jag ha ordet utskrivet i så väl regler men framförallt på formulär. Det värsta är nog förkortningar av grundegenskaper som är systemets mest elementära del (antar jag i och emd dess plcaering på rollformuläret - det klassiska högst upp till vänster)

För det andra tycker jag det är dumt att du tar bort de förtryckta färdigheterna. Det är grymt skönt att slippa skriva ut färdigheter själv och det är också skönt att som SL slippa hänvisa till ett parti på rollformuläret utan bara säga: Skriv 5 vid Övertala. Att förtryckta färdigheter försvann i svenska spel tror jag var en rest från EDD som hade 120 färdigheter varav 12 användbara och det kunde man ju knappast förtrycka. Om du har upp emot 30 färdigheter så finns det ingen anledning att inte skriva ut dem annat än av estetiska skäl om man är a fan of fria ytor.

Celledor

Hero
Niklas73 said:
Tvärtemot de som tyckte bården gav för mycket info så tycker jag det är riktigt trevligt med ett sådant initativ och jag funderar på att använda det själv. Jag var inne på bakgrundsbilder men det blev för mycket. Men en bård funkar bevisligen.
Bården kommer att vara kvar, speciellt nu när det kommer bli olika versioner samt lager osv.

Niklas73 said:
Just det - lite feed back. För det första är jag allergisk mot att blanda förkortningar och utskrivna ord på ett rollformulär. Möjligen kan jag tänka mig tre inledande bokstäver som Erf. för erfarenhet men inte SP och OD. Sådant väckte min nyfikenhet som grabb men inte idag. Vedertagna förkortningar som KP och FV kan funka men i princip vill jag ha ordet utskrivet i så väl regler men framförallt på formulär. Det värsta är nog förkortningar av grundegenskaper som är systemets mest elementära del (antar jag i och emd dess plcaering på rollformuläret - det klassiska högst upp till vänster)
Har faktiskt inte tänkt så mycket på det, jag har personligen inget emot det. Kanske första gången man spelar men inte sen. Men det går rätt fort att testa och se om det får plats. Ett problem kan bli då de olika orden har rätt stor skillnad i antal tecken så det blir svårt att få det snyggt eller att de inte tar upp allt för stor plats.

Niklas73 said:
För det andra tycker jag det är dumt att du tar bort de förtryckta färdigheterna. Det är grymt skönt att slippa skriva ut färdigheter själv och det är också skönt att som SL slippa hänvisa till ett parti på rollformuläret utan bara säga: Skriv 5 vid Övertala. Att förtryckta färdigheter försvann i svenska spel tror jag var en rest från EDD som hade 120 färdigheter varav 12 användbara och det kunde man ju knappast förtrycka. Om du har upp emot 30 färdigheter så finns det ingen anledning att inte skriva ut dem annat än av estetiska skäl om man är a fan of fria ytor.
De färdigheter som stod förskrivna var sådana som alla har tillgång till men det finns säkert 40-50 stycken utöver dem så det får inte plats att skriva ut alla. Såvida jag inte fyller hela baksidan med färdigheter och jag vill egentligen inte minska antalet. Några kanske går att ta bort eller så ihop men nja.

Antalet fält för färdigheter är färre i den nya versionen än den gamla, vilket var ett måste för att de skulle få plats få sida 1.

Sedan så märkte vi när vi testspelade att de flesta bara använde säg 4-5 av de förskriva färdigheterna (kan dock ha att göra med den typen av karaktärer som skapades). Jag tror man märker detta mer efter flera testomgångar.

Celledor

Hero
Personligen vill jag ha snygga rollformulär men visst, alla kanske inte vill lägga pengar på skrivarbläck eller köpa färdigtryckta formulär så. Och det är ju som sagt inte så mycket jobb att göra fler versioner eller två lager.