Troligen meningslös kommentar till gammal plast men jag kan alltid späda på ryktena.
I mina nostalgisimturer på nätet (och hoardig stash) har det handlat om gamla plastmodellsatser från 70-talet, div datorspel från sent 80 till tidigt 90-tal, ja något rollspel/brädspel där också, några LP skivor osv som ”varit” inplastade. Eftersom jag vill ta del av innehållet, det har oftast bara varit slump att de varit inplastade vid köptillfället, har jag öppnat boxar underifrån och låter mesta av plasten sitta kvar (skyddar lite mot repor..). Så jag kan helt ovetenskapligt säga att i de flesta fall tenderar oljan i krympplasten att torka med tiden vilken gör den rätt hård, ibland gulnande och o-statisk. Känner man på kanterna av inplastningen är den alltså inte mjuk utan o-elastisk och kanske spröd. När man av-plastar viks (genrellt… limiterat till min erfarenhet only…) inte 30-40år gamal plast bakåt och ”limmas” samman av statisk elektricitet, utan behåller formen rätt väl likt en sprucken lite hård plast film, även om denna kan vara statisk.
Sen vet det 17 när det gäller tjocklek, kemisk komposition i oljan mellan olika länder företag bla bla bla. Mycket handlar nog om tex om exponering av solljus och luftfuktighet osv. typ kommer produkten från källaren, skåpet, lagerhyllan eller en butikshylla? Vill man göra plasten gammal i förtid kan man nog göra det på en kortare tid men vi behöver nog inte vara konspiratoriska i förväg.
Har ex en LP från typ mitten av 70-talet där plasten fortfarande ser rätt ny ut (iaf sist jag kollade för en 10-12år sedan, familjesamling så garanterat original).
Har också sett (och köpt) rätt så garanterade ny inplastninger på bla e-bay och vet även dem som gör det för att skydda boxen när de säljer den men kanske inte skriver det rakt ut. En don’t ask, don’t tell grej och får någon hundring extra.
/nöff