Nekromanti Fel kampanj med rätt resultat

God45

#PrayersForBahakan
Jag har haft lite tankar om alternativa kampanjer. Om man tar ett spel med en premis och ersätter bara den men inget annat, och får det att vara kul. Så i Shadowrun är man spioner/legosoldater for hire. Men tänk om man istället spelade en hyresrättsförening eller ambulans personal? Eller om man istället för att vara äventyrare i D&D drev en taverna? Eller om man spelade tullen istället för smugglare i Star Wars!

Har ni spelar några sådana kampanjer som blev bra, och vilka tips kan ni ge?

Just nu tänker jag på att köra bostadsrättsförening Shadowrun och alla spelar ett magiskt vapen D&D.

zonk

muterad
God45;n308546 said:
Jag har haft lite tankar om alternativa kampanjer. Om man tar ett spel med en premis och ersätter bara den men inget annat, och får det att vara kul. Så i Shadowrun är man spioner/legosoldater for hire. Men tänk om man istället spelade en hyresrättsförening eller ambulans personal? Eller om man istället för att vara äventyrare i D&D drev en taverna? Eller om man spelade tullen istället för smugglare i Star Wars!

Har ni spelar några sådana kampanjer som blev bra, och vilka tips kan ni ge?

Just nu tänker jag på att köra bostadsrättsförening Shadowrun och alla spelar ett magiskt vapen D&D.
Stulet som fan, men jag har varit sugen på att köra nån slags RPG/resurshanteringsgrej a la Dungeon Keeper i valfri fantasy-setting

God45

#PrayersForBahakan
zonk;n308565 said:
Stulet som fan, men jag har varit sugen på att köra nån slags RPG/resurshanteringsgrej a la Dungeon Keeper i valfri fantasy-setting
Låte riktigt kul! :D

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Min kusin och jag körde ett scenarion på SävCon som var inspirerat av kortfilmen Troops (Cops fast stormtrupper från Star Wars). Det var sköj.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Döds Ände till Svavelvinter handlar ju om att spela ärkeskurkarna i det gamla Svavelvinter? Det tyckte iaf jag var ett underbart scenario.

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Henke;n308581 said:
Döds Ände till Svavelvinter handlar ju om att spela ärkeskurkarna i det gamla Svavelvinter? Det tyckte iaf jag var ett underbart scenario.

Var får jag tag på detta?!

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Vampire - the masquerade känns träffande här. Istället för att som människa möta hemska vampyrer som vill dricka ens blod spelar man en hemsk vampyr som vill dricka människors blod. Men det är kanske inte riktigt vad du är ute efter?

Khan

Kondottiär
Jag är i uppstartsfasen av en flippad WoD-kampanj. Stämningen och storyn är uttryckligen rippad från Buffy. Ett gäng scoobies som tränger djupare in i den övernaturliga undre världen, samtidigt som de måste hålla igång studier och familjeliv. Allt pendlar mellan tramsig humor i vissa episoder till brutal hemskhet och ångest i andra.

Alltså inte ångest och paranoia som i Hunter, utan mer en kärleksfull blinkning där det både förekommer kinesiska mumier, Children of Osiris och varhajar.

Kanske inte riktigt vad du frågade efter, men något ditåt i alla fall.

Khan

Kondottiär
Har för mig jag läst någonstans om folk som spelat frivillig brandkår i WFRP också.

.113

Swashbuckler
Det närmaste jag kommer är nog att spela en awakened mage i hunter: the reckoning, det var spännande, och ansträngande att övertala gruppens avenger att inte döda mig ungefär hela tiden.

Men ändå inte riktigt vad du var ute efter ;)

Iofs hade jag en kampanj i dnd 3.5 där karaktärerna skulle sköta om ett värdshus, dock vid gränsen till det stora Vilda... Det var närmast en liten fästning, men fokus skulle vara att hålla igång den så äventyrare skulle ha en safe zone typ.

Var nog tänkt som en mini kampanj för att introducera stället inför en senare kampanj men ändå väldigt annorlunda.

Örnie

Veteran
God45;n308546 said:
Så i Shadowrun är man spioner/legosoldater for hire. Men tänk om man istället spelade en hyresrättsförening eller ambulans personal?
Till just Shadowrun tror jag t o m det fanns ett gammalt supplement (eller möjligen en sektion av ett supplement, minnesbilderna är lite otydliga) med förslag på hur man kunde köra en kampanj där spelgruppen var DocWagon-personal.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag har varit lite sugen på intrigspel som kanske påminner om detta. Tänkte tex att spela Döda Skogen där magikern Vindhand och Höxmästarinnan är RP.

Har också provat MUAs Vid regnbågens slut när spelarnas rollpersoner var Smilet Piaff, Vladimir Skopev från PSIPO och Osvald Jr från Järnringen. Rätt kul när SLPs får eget liv, men lite tröttsamt.i längden att spela i ständig kollision.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy;n308574 said:
Min kusin och jag körde ett scenarion på SävCon som var inspirerat av kortfilmen Troops (Cops fast stormtrupper från Star Wars). Det var sköj.

Jag har varit spelare i en kampanj som började så. De första spelmötena bestod typ av att vi var hyfsat korrupta militärpoliser på Tatooine som gjorde livet surt för "buset". Och för en hel del andra, såklart. It was wonderful.

luddwig

Lawful evil
Inte riktigt vad du frågar om men jag har haft en idé om att köra rymdutforskning som i Star Trek med något lätt regelsystem och besättningen hämtad från Mupparnas Pigs in Space.