Nekromanti Fel låt vann! [Länk]

Johan Granberg

Swordsman
Ok, att rocken hade sina efterdyningar i vissa av bidragen, men i år var det ett rejält varierat startfält i musikstil, så att säga "den typ av musik" är att dra vääldigt mycket över en och samma kam.

...fast jag tycker fan att det är fullständigt legitimt ändå. Kan helt ärligt säga att jag tycker precis vartenda bidrag (jepp, jag såg dom trots att jag inte heller bryr mig om "den typen av musik") var ren dynga, oavsett om det rör sig om rock eller pop (vad fan det nu betyder). Det finns definitivt någon form av svårgripbar egenskap som alla bidragen delar, något lite krystat och skitnödigt. När man säger "typ av musik" måste man inte syfta på just en genre, utan det kan lika gärna avse typ "tävlingsmusik" som det i detta fall handlar om. Det beror nog en hel del på själva framträdandet och inramningen, men de aspekterna måste ju också få räknas?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ett israeliskt band som sjunger om att palestinierna ska "trycka på knappen" (eller vad nu det politiska budskapet var) och en udda duo som sjunger om vampyrer...Då kvittar det hur coola skägg och glasögon man har, faktiskt.
Japp. Med sådana låtar spelar det ingen roll vad man gör - man vinner ändå i mina ögon. Framförallt Israel vann gfaktiskt mitt hjärta, när någon visade mig videon.

MrG

Swashbuckler
Det mest bizzara...

... tyckte jag var att både Tyskland och Frankrike hade vettiga bidrag. Tyska jazzen verkar jag undervärderat och den franska snutten var den låt som fastnade i mitt gnolotek.

-Gunnar (som tyckte det var hög tid för en vinnande ballad)

Johan K

Gammal & dryg
Kunde inte bry muig mindre faktsikt.

Tror det här är första året då jag bara hört en låt ur schlagerfenometet & det är the Arks låt.
Dock så kune jag inte bry mig mindre om denna tävlig faktiskt.. Kännns som det här konceptet blir mer & mer utvattnat för varie år som går.

/ Johan K, som istället hade en mycket trevlig hajk med sina lufasre lördag till söndag

Rosen

Myrmidon
Framförallt Israel vann gfaktiskt mitt hjärta, när någon visade mig videon.

Den blir än mer rolig om man minns deras klassiska "Huppa Hulle" från 70-talet -- när den kom med i tävlingen gick dåvarande israeliska regeringen i taket, och kallade musikerna för ett gäng pajaser som skämde ut landet.

Förhoppningsvis har de politikerna sedan gått i pension och slutat titta på TV, för annars lär väl "Push the Button" ha gett dem instant hjärtstillestånd. (-:

--
Åke

Dewil

Skrivbordsgeneral
Den blir än mer rolig om man minns deras klassiska "Huppa Hulle" från 70-talet -- när den kom med i tävlingen gick dåvarande israeliska regeringen i taket, och kallade musikerna för ett gäng pajaser som skämde ut landet.
Det var faktiskt 1987, samma år som vi tävlade med Fyra bu-, f'låt, Bogaloo dansa rockenråla. :gremtongue:

Dewil

Erik_N

Warrior
Re: Jag återfår min tro på mänskligheten...

Dessutom kan ju sägas att det inte gick så risigt för Sverige för att öststater vägrade rösta på oss, utan för att *ingen* ville rösta på vårt kassa bidrag. Vi fick röster av samtliga skandinaviska länder, samt Andorra och Storbritannien.

Visst förekommer det att folk röstar på grannländer och det finns flera förklaringar till det, men i längden vinner bra musik. I år var det faktiskt så att de bättre låtarna (jag drar mig för att verkligen kalla dom bra...) kom från östeuropa.

/Erik, som tyckte Georgiens bidrag var riktigt bra.