Nekromanti Fel Neogames på kontoutdrag.

Legion

Warrior
De senaste veckorna har Neogames bombarderats av arga mail och telefonsamtal, angående pengar dragna från privatpersoners konton. Vi har aldrig haft att göra med direktbetalningar i någon form, vilket fick oss att bli hemskt konfunderade kring det hela.
Efter ett tag uppdagades det att det finns ett annat företag, registrerat på Malta, som arbetar under namnet Neogames. De handhar insättningar på konton för kunder som Betsson, Postkodslotteriet och Svenska skraplotter mm. Det egendomliga är att på kontoutdragen står det Neogames, trots att det är i Sverige där vårt företag är registrerat, och oavsett till vilket av detta företags kunder folk satt in pengar. Detta har skapat ganska stor förvirring, då folk inte känner igen namnet på sina transaktioner. Spelförlaget Neogames AB är det enda som dyker upp om man i Sverige eller Norge gör en sökning på Eniro, och därför vänder sig folk naturligtvis till oss och undrar vad som hänt.
Problemet har eskalerat de sista dagarna, då kortbedragare med stulna kontokort länsat konton genom att föra över pengar till spelsidor på nätet, och genom dessa föra pengarna vidare. Detta har i sin tur lett till polisanmälningar, där polisen hört av sig till oss och undrat vad det är som hänt, krävt att vi skriftligen ska försvara oss, och vi i vår tur fått delegera vidare till företaget på Malta. Det börjar bli ganska tröttsamt att svara på samtal och brev från arga människor om saker vi inte har att göra med, och det är heller ingen fröjd att tänka på vad det kan ge oss för rykte i det långa loppet, om folk faktiskt skulle tro att vi är involverade i det hela. I dagsläget är det någonstans mellan 300 och 400 mail och samtal vi besvarat, och vi har hittintills lagt ner många dagar på att reda ut det hela. Företaget på Malta har inte gått att nå, vare sig via telefon eller mail.
Vi har nu kopplat in en jurist för att se över vad som kan göras angående användande av vårt namn, och vad som kan göras för att vi ska kunna undvika att lägga mer tid på det här.

Malta verkar vara något av en gråzon när det gäller juridiska processer, vilket förmodligen är anledningen till att denna typ av företag registrerar sig där, och jag hoppas innerligen att vi ska kunna reda ut det hela utan att behöva ta upp det i rätten.

Nåväl, hoppas ingen av er råkat ut för kortbusarna, och om ni hör någonting om detta så vet ni att det inte är vårt Neogames det gäller.

Lev väl!

k7e9

Hero
Bra att ni informerar om det, så slipper man höra om det på avvägar och undra vad det är som händer.

Sedan tänkte jag på, det är väl fullt möjligt att "Neogames Malta" valt just namnet Neogames för att skapa förvirring och göra att folk hör av sig till fel företag och därmed ge förövarna lite mer tid och möjlighet att smita undan med folks pengar.

Hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt.

G

Guest

Guest
Har ni hört av er till de företag som är kunder till dessa "Neogames" man tycker ju att de borde förstå att företaget beter sig väldigt illa åt (för att inte gå över till fula värdeord).
Det skulle ju iallafall kunna innebära att företagen som använder deras tjänster i Sverige och Norge slutar använda dem, vilket i sin tur skulle kunna innebära att deras tjänster inte kan användas av kriminella kretsar och att deras namn inte kan svärta erat...

Fast man kanske borde höra med polisen först så man inte sabbar en eventuell utredning...

/Zorbeltuss

Legion

Warrior
Företaget verkar vara ganska seriöst, och jag vill ge dem en chans att reagera innan jag tar det till deras kunder eller själv gör en anmälan mot dem. De har fram tills på måndag kväll på sig. Tisdag morgon träffar jag en jurist specialicerad på affärsjuridik och upphovsrätt & varumärken.
Vad jag inte förstår är hur de kan bruka namnet i Sverige, eller ens heta det. Jag fick en gång i tiden inte starta ett företag som skulle heta Legion Art, för att det i Australien fanns ett företag som hette Logeni Entertainment, och PRV tyckte det var för likt.

!Paxen

Swashbuckler
Legion said:
Vad jag inte förstår är hur de kan bruka namnet i Sverige, eller ens heta det. Jag fick en gång i tiden inte starta ett företag som skulle heta Legion Art, för att det i Australien fanns ett företag som hette Logeni Entertainment, och PRV tyckte det var för likt.
Vad jag kommer ihåg från affärsjuridiken så är det här med varumärken ganska svårt- vissa länder, som sverige, USA, storbrittanien, har ganska tunga regelverk- "Om namnet ens påminner om Toys'R'Us så får du inte använda det"- medan vissa länder har lite mer fritt- "Så du vill ha en krog som heter Mac Apple- visst får du det".

OBS!: Det är bara vad jag har för mig, är absolut ingen utbildad jurist. Du kommer ju få träffa en jurist som kan det där mycket bättre än vad jag kan.

Dark Lotus

Warrior
Det är beklagligt att ens att en sådan sak händer ,att annat folk utomlands utnytjar samma namn i andras länder o ser till att dom får skulden.
Jag hoppas ni har turen på eran sida, varför skulle ens en rollspelsföretag dra pengar ifrån helt random folk? Låter lite ologiskt och funderar på varför itne ens folk tänker på det men det är väll enklare att skylla än att tänka.
men jag säger såhär personligen iallafall..

Jag står troget bakom neogames iallafall, ni gör ett bra jobb när det gäller rollspel och för bra jobb ska man belönas tycker jag! :]
May the force be whit you!

Johan K

Gammal & dryg
Mycket tråkigt att sådant händer!
Hoppas att det verkligen ordnar upp sig för er!!

Legion

Warrior
Nu verkar allting ha ordnat sig med betalningarna i alla fall. NeoGames.com, vilket företagsnamnet tydligen var på föetaget från Malta, har haft problem med sin bank. För det första så skrevs inte hela namnet ut på kontoutdraget, vilket skulle ha gjorts. För det andra så visade det sig att banken dragit betalningarna i pund och euro istället för SEK, vilket resulterat i att vissa kunders konton blivit helt tömda. Banken har bealat tillbaka allt till drabbade kunder, och fixat resten med deklarationerna, så förhoppningsvis ska det lugnaner sig me mail och telfonsamtal nu.
Sedan får vi se hur vi ska göra med namnet. Om Malta gokännt en företagsregistrering med det namnet så är det inte mycket man kan göra från sverige, annat än att sura. Vet inte om detär värt mödan att processa om det, men vi får se vad juristen har att säga.
Liten uppdatering till det bättre iaf.