Nekromanti Fel som gamla spelare gör i DnD5

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DnD5 är inte bara den senaste versionen av d20-motorn, det är ett helt nytt spel.
Vilka saker brukar man ta för givet fungerar som tidigare versioner, men fungerar helt annorlunda i DnD5?
 
Jag har sett hur många som helst som tror AC-beräkning fungerar som i 3e, trots att det uttryckligen står att det inte gör det. Frågor som "Får en barbar/munk lägga till både Con och Wis på AC?" och "Får en munk med mage armor 13+Dex+Wis i AC?"
 
Opportunity Attacks inträffar endast när någon lämnar en motståndares reach.
Man kan göra vad man vill utan att lämna reach och det orsakar ingen OA: springa runt i cirklar, kasta spells, rulla runt på marken,...
Om en motståndare har reach 10' är det helt OK att flytta sig 5' bort om man fortfarande är inom 10', för man har inte lämnat reach.
 
anth;n57605 said:
Opportunity Attacks inträffar endast när någon lämnar en motståndares reach.
Man kan göra vad man vill utan att lämna reach och det orsakar ingen OA: springa runt i cirklar, kasta spells, rulla runt på marken,...
Om en motståndare har reach 10' är det helt OK att flytta sig 5' bort om man fortfarande är inom 10', för man har inte lämnat reach.

Ranged attacks (vilket inkluderar spells) provokar däremot fortfarande aop om jag förstått saken rätt.

Übereil
 
Du kan attackera eller interagera med ett objekt när som helst under din förflyttning. Dvs. du behöver inte flytta först och sen attackera – eller tvärt om.
 
Übereil;n57608 said:
Ranged attacks (vilket inkluderar spells) provokar däremot fortfarande aop om jag förstått saken rätt.

Übereil

Fel.
Det här är ett utmärkt exempel när gamla spelare tror att DnD5 fungerar som i äldre versioner. :smile:

Att stå bredvid en fiende och använda avståndsvapen ger disadvantage på ens eget attack roll. inte OA till fienden.

Det finns ingen nackdel med att kasta spells bredvid en fiende. Däremot kräver spells som tar längre tid än 1 round att kasta concentration som kan bli bruten om man tar skada.

OA inträffar bara när någon lämnar en fiendes reach.
 
Stacking.
I tidigare versioner stackade inte bonusar om det inte uttryckligen stod i reglerna.
I DnD5 är det tvärt om: allt stackar om det inte uttryckligen står att det inte gör det i reglerna.

Då tror många t.ex. att allt stackar, men det är fel.
När det gäller AC, som Staffan redan tagit upp är det inte frågan om +bonusar, utan olika paketlösningar.
En monk har inte AC +DEX +WIS, utan monken har paketlösningen AC +(DEX+WIS). Så antingen använder monken antingen +DEX eller +(DEX+WIS).
Samma sak med barbarian, antingen använder denne +DEX eller +(DEX+CON).
Därför får inte en barbarian/monk AC +DEX +WIS +CON, utan måste välja mellan de tre paketen +DEX, +(DEX+WIS) eller +(DEX+CON).

Spells är ett exempel där allt stackar, utom effekter från samma spell. Kastar två clerics bless samtidigt får man bara bless en gång.
 
anth;n57612 said:
Fel.
Det här är ett utmärkt exempel när gamla spelare tror att DnD5 fungerar som i äldre versioner. :smile:

Att stå bredvid en fiende och använda avståndsvapen ger disadvantage på ens eget attack roll. inte OA till fienden.

Det finns ingen nackdel med att kasta spells bredvid en fiende. Däremot kräver spells som tar längre tid än 1 round att kasta concentration som kan bli bruten om man tar skada.

OA inträffar bara när någon lämnar en fiendes reach.

Ah, så var det ja. Man kan ta en aot för att slippa disadvantage (fast det kanske var en husregel).

Übereil
 
Übereil;n57623 said:
Ah, så var det ja. Man kan ta en aot för att slippa disadvantage (fast det kanske var en husregel).

Übereil

Det är definitivt en husregel.
 
anth;n57612 said:
Det finns ingen nackdel med att kasta spells bredvid en fiende. Däremot kräver spells som tar längre tid än 1 round att kasta concentration som kan bli bruten om man tar skada.
Mja.

Scenariot att du kastar en spell som tar mer än en runda att kasta, så att du öppnar upp dig för att bli avbruten halvvägs, är inte vad man normalt råkar ut för när regeln "damage breaks concentration" kommer i spel.

Vad en fighter kan hoppas på att avbryta genom att utdela skada är mestadels den pågående effekten av en Concentration-spell, inte så mycket att förhindra att spellen alls blir kastad.

I den mån scenariot "avbryta pågående kastning av långsam spell" alls blir aktuellt har det ingenting med huruvida spellen är en Concentration-spell att göra; det har då enbart med spellens casting time att göra.
 
CapnZapp;n57785 said:
I den mån scenariot "avbryta pågående kastning av långsam spell" alls blir aktuellt har det ingenting med huruvida spellen är en Concentration-spell att göra; det har då enbart med spellens casting time att göra.

Helt rätt.
Det jag syftade på var att man använder concentrationreglerna för att se om spellen blir avbruten, d.v.s. tar man skada medan man kastar en spell måste man lyckas med ett CON-save vs DC 10 ½ dmg.
 
5' move finns inte längre.
Betyder detta att man inte får förflytta sig alls under en full round action?
Nej, det betyder att det inte finns någon full round action längre.
 
anth;n58297 said:
5' move finns inte längre.
Betyder detta att man inte får förflytta sig alls under en full round action?
Nej, det betyder att det inte finns någon full round action längre.

Så man kan alltid flytta sig och anfalla?
 
God45;n58306 said:
Så man kan alltid flytta sig och anfalla?

Du får alltid en move och en action, ja.

För att lägga till något som uppfyller trådens syfte: detta gäller även när du lägger spells med lång casting time. Regeln är att du måste lägga din action varje turn på detta, din move får du göra vad du vill med.
 
Bolongo;n58314 said:
Du får alltid en move och en action, ja.

För att lägga till något som uppfyller trådens syfte: detta gäller även när du lägger spells med lång casting time. Regeln är att du måste lägga din action varje turn på detta, din move får du göra vad du vill med.
Så om man har flera attacker så får man använda dem fullt ut och ändå förflytta sig?
 
Organ;n58647 said:
Så om man har flera attacker så får man använda dem fullt ut och ändå förflytta sig?

Inte nog med det, som redan nämnts får man attackera när som helst under sin förflyttning.

Säg att vi har en level 5 human monk.
Denne har speed 30' + 10' = 40'.
Denne kan göra en extra attack.
Denne kan använda 1 ki point för att göra 2 obeväpnade attacker som en bonus action.
På sin turn kan denne göra: move 5', attack, move 10', extra attack, move 10', 1st bonus attack, move 10', 2nd bonus attack, move 5'. Vilket i sin tur antagligen kommer att leda till att denne får flera Opportunity attacks mot sig.
 
Staffan;n58704 said:
Inte om han slår ihjäl typerna han slår på!

Dessutom är det väl så (jag har inte boken, men jag hörde på en actual play podcast) att det finns feat man kan ta för att helt slippa opportunity attack från dem man attackerar?
 
Godzillikles;n58804 said:
det finns feat man kan ta för att helt slippa opportunity attack från dem man attackerar?

Ja, Mobile Feat.
Men det förutsätter att man använder feats, för det är en optional rule i DnD5. :smile:
 
Med det sagt så är feats intressantare och mer genomtänkt än multiclassing (den andra optionen). Feats hjälper också till att göra vissa klasser lite roligare att spela.
 
Back
Top