Re: Redigeringsproblematik, med mera
Problemet härrör från Neogames redigering av min rauntext. De gjorde ingreppet att flytta Den eviga vindens hords område långt åt nordöst, när de i min originaltext hade en central position innanför Ringbergen. Detta skapar en del konstigheter - framförallt blir kapitelintrot bisarrt, eftersom Vrimzikiel inte har någon anledning att fråga en så avlägsen makt om hjälp när Vargens hord, som vill angripa Caserion, ligger mycket närmare. Relationen med Den vita horden blir också märklig nu när fraktionerna inte längre gränsar till varandra som de gjorde i mitt textmanus. Den eviga vindens högsäte Besharblik byttes ut mot Sodoran, vilket inte heller var alls som jag hade tänkt mig. På det hela taget gjorde Neogames en slarvig redigering som skapade inkonsekvenser och skadade texten - jag ska se till att åtminstone få titta på redigeringen innan något publiceras nästa gång.
Och jo, jag hade mycket riktigt tänkt mig Kyzul som den norra kratersjön, men faktum är: det har jag bara sagt på forumet. Det framgår inte i Barbarer och Människofolk. Allt jag skriver är att Ikankor ligger vid sjön Kyzul 'mitt ute på de stora slätterna', och de orden fick förmodligen Nallo, som skrev Fenix-artikeln, att tolka texten annorlunda än jag hade tänkt mig och placera sjön annorstädes. Retsamt nog, då 'mitt ute på slätterna' nog bara var en beklaglig kvarleva från det ursprungliga textmanuset av Daniel Lehto.
Så om inte Kyzul verkligen bekräftas som den norra Kratersjön i Barbarer och Människofolk är det egentligen inte ett fel, om än ändock en missuppfattning mellan skribenterna. Till syvende och sist är det dock så att för mig som frilansare har Neogames sista ordet - vill de flytta på Den eviga vinden (och sjön Kyzul, för den delen) så kan jag inte hindra dem, men de hade åtminstone kunnat tänka över konsekvenserna av tilltaget innan modulen gick i tryck.
- Ymir, förklarar