Re: Felaktiga påståenden om DoD
Livet vänder inte åter till den dag som har gått.
Gör det inte? Renässansen? Retro? Jag tycker tvärtom att väldigt
många trender kommer och går.
Vi hade stora skaror av pokemonspelare för ett tag sedan. Många av dem spelar YGO idag. Samtidigt har vi sett en fantasytrend gå genom världen, både via Sagan om Ringen-filmerna samt Harry Potter-böcker. Varför misslyckades man med att återuppliva rollspelen i denna veva? Man hade ju verkligen bra förutsättningar.
Jag tror att det beror på att det saknas något bra spel för ungdomar. Ett lättillgängligt spel. Rollspelshobbyn har nog lidit en del av att rollspelsmakarna bara blivit äldre och att idéerna stagnerat. Det är inget fel på gammal
erfarenhet - tvärtom tror jag att det är helt nödvändigt - men det behövs ung, hungrig
kompetens också; alltså rollspelsmakare som har en naturlig fallenhet för att
ompröva de idéer som de erfarna spelmakarna har svårt att sluta
följa.
Jag tror att dagens nedgång för rollspelshobbyn beror på att man helt enkelt fjärmat sig från ungarna - det blir ett för stort hopp från ungdomskulturen (YGO och Harry Potter, bland annat) till rollspelskulturen. Min teori är nog att detaljism och culture gaming gjorde hobbyn otillgänglig.
Men det är förstås inte kört. Jag tror tvärtom att livet absolut vänder tillbaka förr eller senare. Ska jag vara riktigt ärlig tror jag att dagens MMORPGer på nätet är dagens plantskola för nästa generation rollspel. Det är nog många av dessa spelare som kommer att fråga efter mer inlevelse, världskänsla och rollgestaltning. Och de kommer att börja
rollspela, om än kanske inte via dagens bordsrollspel.