Fantasi mot fakta [OT]
av Han och sedan Eksem said:
"Har du fantasi så behöver du inte många produkter"
Där, om något, har vi skitsnack. Det finns ingen motsats mellan att ha fantasi och att vilja se hur andra har löst saker och ting.
B'ror på.. Hur många produkter
har du själv till Eberron exempelvis? Till horrorwesternspelet Deadlands kände jag mig tvungen att köpa regelboken och sedan magiregelboken, monsterboken, vetenskapsboken, spelledarskärmen + 2 introäventyr och världsboken.. Det jag utelämnade var böcker om specifika områden, om martial artists och gunslingers, lag och brott i western, äventyr med mera.. Äventyren tar jag från Rävspels westernsida, mycket för att jag tycker det är svårt att komma på scenarion som
fångar westernkänslan..
Vart vill jag komma? Tja, faktiskt.. Haha.. Jag vet inte..
Det jag vill säga är att mängden böcker inte behöver innebära att man får mer fantasi.. Man får möjligtvis lite fler saker att leka med, men själva inspirationen behöver inte öka för att man får fler böcker.. Till Feng Shui, som jag bara har 3 böcker till, så hade jag planer redan innan jag köpte grundboken.. Så länge man förstår hur man ska bygga scenarior efter rollspelets förutsättningar så är det inte svårt att vara fantasirik.. Till fjantasyvärldar, oavsett vilken värld, har jag rätt lätt för att bygga scenarior då fjantasyäventyr är i regel alla uppbyggda på samma sätt..
"
Han skriver ju aldrig att han behöver många produkter, bara att han gillar det."
Det är just detta jag menade när jag skrev att "
Caligula ofta flummar iväg på oväsentligheter,".. Gå inte bort dig på vad han förvränger inläggen till..
Jag frågade
först: "Så vad är dina argument för att propagera för D&D? "
På detta
svarade Caligula: "Jag tycker däremot tvärtemot dig att det faktiskt är viktigt med mycket produkter till rollspelet man spelar. Jag är övertygad om att det är en stor del av nyckeln till framgång för D&D. Som spelare och DM vill man helt enkelt ha tillgång till en massa bra grejer."
Alltså har du fel i din kommentar som jag citerade dig ovan.. Han anser att många produkter krävs ("är en stor del av nyckeln till framgång") för ett bra rollspel.. Sedan
förvränger han (faktiskt: sin vana trogen) det till "1) Jag tycker om rollspel med mycket produkter till,"
Men nu är det diskussioner om diskussionen.. Jag hatar sådant, för det blir bara en massa hårklyverier.. Men här är min tolkning av hans inlägg i alla fall.. Så, nu kanske ni båda förstår mig lite bättre och varför jag svarade som jag gjorde..?
"
Det tar fan aslång tid att skriva bra äventyr, i alla fall för mig. Särskilt till ett spel som D&D (jag gjorde min första NPC igår, det tog ganska lång tid faktiskt, inte riktigt som en PC, men bra nära). Att bara kläcka ett bra incitament för att få in rollpersonerna i berättelsen tar mig i alla fall flera dagars funderande."
Det här är något jag gärna skulle vilja veta mer om.. Faktiskt skulle jag vilja sitta med dig när du skriver scenariot.. Mycket i att skapartiden mellan våra scenariekreationer skiljer sig är för att jag antagligen har lägre krav på mina egenskrivna produkter.. Mycket eftersom jag kan anpassa dem till rollpersonerna och mina spelares tankar och därför vinner på andra områden än egenvärde och unikhet, som antagligen du och
Caligula vill få fram.. Däremot så tar andras scenarior mycket längre tid för mig att förbereda, för jag vill ha kvalitet i något som andra skrivit som kvalitetsprodukter..
Ta bara NPC-görandet.. För mig duger det om jag hittat på ett namn, tre personlighetsdrag och sedan kan jag skriva dit "hantverkare" och allting som en hantverkare ska kunna kan personen.. Svårare än så behöver det inte vara.. Sekundära värden är i regel oväsentliga.. Jag behöver inte veta AC, hit points eller feats.. Sedan bygger jag ut karaktären med en kortkort bakgrundshistoria som binder denne samman med scenariot.. Tid för skapande - 10 minuter..
Max..
Men detta (alltså
scenarioskapande) är något som är något mycket större och som definitivt inte hör hemma i denna tråd.. Jag
försökte i en annan tråd.. Tro mig.. Jag satt kanske i en timme och försökte klura ut hur jag skulle lägga upp svaret åt honom.. Tre olika sätt kunde jag skriva på.. En gång påbörjade jag till och med inlägget.. Men jag orkade inte.. Liksom sitta och få ur sig en massa text till något som jag inte ens vet kommer användas.. Jag orkar inte längre få ur mig dem inlägggen.. 5 år på forumet har fått mig att tröttna på att skriva dem..
/
Han som hatar när folk länkar till inlägg i samma tråd, men gjorde det nu för tydligheten skull
PS. Jag
älskar Firefox! När jag postade inlägget så fick jag ett SQL-fel.. Hade det varit Internet Explorer så hade jag aldrig fått tillbaka inlägget.. DS.