Re: Fantasytrenden
"
Harry Potter är på gång, och Narnia-filmerna görs ju nu. Och fantasy-influensen är väldigt tydlig i mycket som göras nu, även om det inte är straight fantasy, så är det drakar, trollkarlar och en massa annat, till och med i barnböcker."
Men vem säger att det automagiskt smittar av sig på rollspelshobbyn? Det är ju inte i princip så att folk tänker "Vad ballt det här vore att spela rollspel i" när de ser en fantasyfilm.. Själv tror jag att det är lite retro från 80-talet just nu.. Synt- och musiken ser man lite här och var och på MTV så kör de pixlat tema á la Nintendo.. Under 80-talet så hägrade sword- and sorcererfilmerna.. Nu är det samma eskapism som kommer åter.. Men inte bara fantasy.. Det är ju även massor av superhjältefilmer som produceras..
Sedan börjar biobesökarna
tröttna på det återupprepande Hollywood och börjar intressera sig för annorlunda filmer som exempelvis Mirrormask.. Jag tror personligen att under 2000-årtiondet så kommer vi att få se en blomstrande eskapism och sedan kommer den att falla sönder likt aska i vinden och pendeln kommer att svänga tillbaka till 90-talets mörka ålder..
Men se bara på vad eskapismkulturen har bidragit till.. Vi får se kortspel och brädspel, men knappt något rollspel.. Lord of the Ring-rollspelet, vad hände egentligen med det? Det kom och det föll i glömska? Jag menar, det är dator- och konsollspelen (av LotR) som säljer.. Det ser vi ju på det senaste "fenomenet", nämligen att det numera förekommer datorspel i reklam.. Inte bara konsoller utan
enskilda spel.. När hade vi rollspel på tevereklam? Vad jag vill minnas så fanns det rollspelsprylar och -reklam i affärer och tidningar...... under
80-talet.. Varenda jäkel visste och många hade då testat rollspel.. Hur är det idag?
Tja, vi har konventsbesöksrekord och Sverok skryter ständigt med att de har fler och fler medlemmar.. Fast är det verkligen en sann uppgift på att rollspelsmarknaden har ökat? Jag ser det mer troligt att fler av de som har spelat rollspel börjar hitta till konvent och till Sverok (som även numera inkluderar paintballkillar), för jag ser fortfarande samma kufar på konvent som jag såg för 10 år sedan..
Själv tror jag att rollspel aldrig kommer att dö ut.. Det kommer att sitta kufar hemma hos sina föräldrar och lira konstiga spel som de fått från boxar men utvecklingen går framåt och rollspel måste utvecklas med det.. Kanske till och med byta medium?
/
Han som lyssnade på Lili & Sussie medan inlägget skrevs