Krille
Super Moderator
Ekonomi i teori och praktik
"Men tänk om Wizards helt enkelt är mer effektiva än TSR? Du verkar ju tro att ju mer anställda man har, desto bättre går ett företag."
Rollspel är en oerhört arbets- och kunskapsintensiv bransch. Man kan inte ersätta en rollspelsskapare med en robot. Det finns faktiskt inte mycket som man kan göra mer effektivt i den här industrin - man skriver inte fortare än man skriver, och man kan inte teckna snabbare än pennan hinner med.
Förhållandet är dessutom snarare åt andra hållet: ju bättre företaget går desto fler anställda har man råd med. Det är faktiskt ganska simpel aritmetik. En anställd i dagens högskattesamhälle kostar företaget en halv miljon kronor om året. Tvåhundra anställda kostar alltså företaget ett hundra miljoner kronor. Då måste man generera intäkt nog för att kunna betala deras löner. Kan man inte betala deras löner så går man i konkurs (jo, lagen säger faktiskt så). Alltså måste företaget generera en intäkt på minst 100 mille per år om man ska ha den mängden anställda.
Som tur är, och nu är ju rollspel som sagt var en kunskaps- och arbetsintensiv bransch, så producerar 200 anställda mer eller mindre exakt 200 gånger så mycket rollspel som en anställd, eller fyra gånger så mycket som 50 anställda, vilket ger företaget så många gånger fler produkter att generera intäkt med. Det enda som egentligen krävs är att man har en schysst marknad som kan upprätthålla den marknaden. Se nedan.
Nu är skattenivån i Amerikat lägre, men innan du gnäller på det så spelar det faktiskt ingen roll. 200 anställda rollspelsförfattare kostar 200 gånger så mycket och producerar 200 gånger så mycket som en rollspelsförfattare, oavsett om kostnaden är 500 000 kronor om året, 30 000 dollar om året, eller 2 200 yuan om året. Eller fyra gånger så mycket som 50 anställda.
Så ja, ju fler anställda man har och har råd att ha, desto bättre går företaget, speciellt inom arbets- och kunskapsintensiva branscher.
"Om dina ekonomiska teorier stämde, hur kommer det sig att TSR gick i konkurs, och Wizards fortsätter med succé efter succé?"
Åttitalet tog slut, efter drygt femton års rollspelsproducerande för TSR. Med slutet på åttitalet så slutade åttitalsrollspelshypen, även internationellt. Därmed falnade marknaden, och intäkterna från marknaden minskade. Därmed så kunde TSR inte längre bära sina tvåhundra anställda, och gick sedermera i konkurs. Det är faktiskt så enkelt: när företaget inte längre kunde bära sina anställda så rasade det. Men fram till dess så bar det faktiskt sina anställda. Det gav intäkt nog för deras löner. Fundera nu på hur det faktiskt klarade av det under femton år.
TSR var inte ensamma om denna nedgång efter åttiotalet - det drabbade även Chaosium, Äventyrsspel, Iron Crown Enterprises, West End Games med flera, med flera - av dessa åttitalsgiganter finns numera endast ett stenhårt bantat Chaosium kvar.
Sen skulle jag vilja se en förklaring på det faktum att Wizards skar ner under början på 2000-talet.
"Är det kanske så, gud förbjude, att du vill att Wizards och D&D ska gå dåligt?"
Men snälla! Jag vill inte att Wizards ska gå dåligt. Jag hävdar bara att Wizards inte ens är i närheten av 1980-talets rollspelsboom. Jag tvivlar inte på att Wizards idag går bra, men det är inte det jag säger. Jag säger att Wizards helt enkelt inte kan mäta sig med rollspelsboomen under åttiotalet.
"och sluta med flummiga ekonomi-teorier."
Som egenföretagare tvingas jag omsätta dessa "flummiga ekonomi-teorier" i praktiken dagligen. Personligen tycker jag att de är klart mycket mindre flummiga än "jagvilljagvilljagvilljagvill att Wizards ska vara störst!!!", speciellt som teorin stämmer överens med verkligheten.
"Men tänk om Wizards helt enkelt är mer effektiva än TSR? Du verkar ju tro att ju mer anställda man har, desto bättre går ett företag."
Rollspel är en oerhört arbets- och kunskapsintensiv bransch. Man kan inte ersätta en rollspelsskapare med en robot. Det finns faktiskt inte mycket som man kan göra mer effektivt i den här industrin - man skriver inte fortare än man skriver, och man kan inte teckna snabbare än pennan hinner med.
Förhållandet är dessutom snarare åt andra hållet: ju bättre företaget går desto fler anställda har man råd med. Det är faktiskt ganska simpel aritmetik. En anställd i dagens högskattesamhälle kostar företaget en halv miljon kronor om året. Tvåhundra anställda kostar alltså företaget ett hundra miljoner kronor. Då måste man generera intäkt nog för att kunna betala deras löner. Kan man inte betala deras löner så går man i konkurs (jo, lagen säger faktiskt så). Alltså måste företaget generera en intäkt på minst 100 mille per år om man ska ha den mängden anställda.
Som tur är, och nu är ju rollspel som sagt var en kunskaps- och arbetsintensiv bransch, så producerar 200 anställda mer eller mindre exakt 200 gånger så mycket rollspel som en anställd, eller fyra gånger så mycket som 50 anställda, vilket ger företaget så många gånger fler produkter att generera intäkt med. Det enda som egentligen krävs är att man har en schysst marknad som kan upprätthålla den marknaden. Se nedan.
Nu är skattenivån i Amerikat lägre, men innan du gnäller på det så spelar det faktiskt ingen roll. 200 anställda rollspelsförfattare kostar 200 gånger så mycket och producerar 200 gånger så mycket som en rollspelsförfattare, oavsett om kostnaden är 500 000 kronor om året, 30 000 dollar om året, eller 2 200 yuan om året. Eller fyra gånger så mycket som 50 anställda.
Så ja, ju fler anställda man har och har råd att ha, desto bättre går företaget, speciellt inom arbets- och kunskapsintensiva branscher.
"Om dina ekonomiska teorier stämde, hur kommer det sig att TSR gick i konkurs, och Wizards fortsätter med succé efter succé?"
Åttitalet tog slut, efter drygt femton års rollspelsproducerande för TSR. Med slutet på åttitalet så slutade åttitalsrollspelshypen, även internationellt. Därmed falnade marknaden, och intäkterna från marknaden minskade. Därmed så kunde TSR inte längre bära sina tvåhundra anställda, och gick sedermera i konkurs. Det är faktiskt så enkelt: när företaget inte längre kunde bära sina anställda så rasade det. Men fram till dess så bar det faktiskt sina anställda. Det gav intäkt nog för deras löner. Fundera nu på hur det faktiskt klarade av det under femton år.
TSR var inte ensamma om denna nedgång efter åttiotalet - det drabbade även Chaosium, Äventyrsspel, Iron Crown Enterprises, West End Games med flera, med flera - av dessa åttitalsgiganter finns numera endast ett stenhårt bantat Chaosium kvar.
Sen skulle jag vilja se en förklaring på det faktum att Wizards skar ner under början på 2000-talet.
"Är det kanske så, gud förbjude, att du vill att Wizards och D&D ska gå dåligt?"
Men snälla! Jag vill inte att Wizards ska gå dåligt. Jag hävdar bara att Wizards inte ens är i närheten av 1980-talets rollspelsboom. Jag tvivlar inte på att Wizards idag går bra, men det är inte det jag säger. Jag säger att Wizards helt enkelt inte kan mäta sig med rollspelsboomen under åttiotalet.
"och sluta med flummiga ekonomi-teorier."
Som egenföretagare tvingas jag omsätta dessa "flummiga ekonomi-teorier" i praktiken dagligen. Personligen tycker jag att de är klart mycket mindre flummiga än "jagvilljagvilljagvilljagvill att Wizards ska vara störst!!!", speciellt som teorin stämmer överens med verkligheten.