Nekromanti Felpackat

MrG

Swashbuckler
Satt igår och pratade om felsägningar och felskrivningar i rollspel. Temat kom upp appropå Johnne som sagt att Bud packade ned sina vapen i pianofodralet... alla tittade och frågade i vad? Han upprepar pianofodral, hör vad han säger och rättar till gitarrfodral.

Nästa historia blev kompisarna i Linköping där en flicka ville lysa ljus på en mörk stig i Delta Green, spelledaren frågar med vad, hon svarar med sin ficklampa och pekar på utrustningslista hon skrivit, spelledare ler, svarar att nån sån har hon inte skrivit upp, men han är nyfiken på vad hon ska göra med sin ficklama.

Till sist har vi uppgörelsen i en modern gladiator arena, när alla väljer vapen och en spelare entusiastisk säger att hon ska ha en tankbil. Lite förvirrat nickar spelledare och inväntar något lömskt trick. Här näst säger hon att hon skjuter, med någon pistol eller? frågar sl. Nej, med tankbilen svarar hon... tystnad... fråga hur? Och då kopplar hon att en "tank" är en pansarvagn inte en tankbil på svenska :gremtongue:

Så andra som har likartade anekdoter att roa oss med?

Krille

Super Moderator
Arafat

En god kamrat hittade något på sitt rollformulär. Vad visste han inte, eftersom han skriver värre än en läkare. Han funderade och funderade och kom till slut fram till att det nog stod "arafat". Men vad Arafat gör i utrustningslistan kom han aldrig fram till.

...efter mycket mer tänkande så kom vi fram till att det borde vara en granat, eftersom han hade tagit en från en död fiende och skrivit upp den. Men granater lyste med sin frånvaro på utrustningslistan, i alla fall såtillvida man inte anser att det ingår i Arafats palestinska befrielsekamp, så det borde nog vara en sådan. En arafat alltså, det vill säga en granat.

haltageten

Dum inuti huvudet
Okey, kanske inte några lika kluriga felsägningar. Men det har pluppat upp en del roliga saker under våra spelmöten.

"Hästen ropade och ropade... NEJ, jag menar pojken."
Detta inträffade då Hjalle, som en slp berättade en liten historia för våra karaktärer.

"Haft något trevligt sällskap då?"
"Jo vi var ju där med Yenetai, Ran, Thûrkel..."
"Öh, ja, jag menade inte riktigt sånt sällskap..."

Uhm ja, man kan ju missuppfatta saker och ting ibland.

"500 silver, mästersmidda från Sunari"
Det är nog ett par väldigt stela byxor det där måste jag säga!

- Jocke, delar med sig.

Rosen

Myrmidon
En SL i WFRP var kroniskt inkapabel att skilja på orden "pentagram" och "pergament" - när han menade det ena var det alltid 50% chans att han sa det andra istället. Alltid lika lurt att upptäcka att pergamentet som ondingarna stod runt bara är målat i golvet...

En annan gammal favvo när lagom sömnig SL läste äventyr innantill:
"Det kommer ett dussin skavens mot er! ... Hm, men hur många är dom?"

Om att skriva fel i rollformulär; tror jag har dragit den här förr men iaf:
Jag ska ta fram RP:ns längd, slår tärning och kollar i en tabell. Det blir 178 cm - OK, 1.78 m. Jag skriver upp det.
När gubben är färdig tittar jag igenom formuläret och ser att det står "Längd: 1,78 cm". Det var allt en himla kort plutt; jag suddar småskrattande och korrigerar det.
En stund senare när vi börjat spela tittar jag ner på formuläret igen. Där står "Längd: 1,78 km"...

--
Åke

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, jag kan försöka bidra med några skumma citat i alla fall...

Från en Wheel of Time-omgång:
"Lever dem här snubbarna vi har dödat?"

Man kan aldrig vara nog säker på att de döda håller sig döda.

Från Karaktärsskapandet till en Chronopia omgång:

"Jag tycker det vore kul med en vanställd tolvåring."

Det finns ett folkslag som kallas för kader som vanställer sig själv visserligen, men ovanstående citat sades av en blivande lärare. Bådar gott för skolgången framöver :gremwink:

Historia i Call of Cthulhu:

"Var det då den stora desperationen var?"

Iofs förekom det säkert desperation under den stora depressionen, men...

Vissa saker bör man inte säga i sin spelgrupp, oavsett hur sanna de än är:

"Bättre att vi dör som riktiga män i en skreva."

Tror ni spelgruppen tolkade som den bergsskreva vi befann oss i? Nej då... Det var uppenbarligt intel ika kul :gremtongue:

Och så något som inte direkt relaterar till rollspel, utan sades på bilfärden hem från en spelomgång (mitt i natten) då bilfärden blockas av ett lastbilsentourage:

"Är det någon jävla cirkus?"

Sekunderna efter orden är sagda ser vi hur det passerar en lastbil med en målning på en cirkus som brukar bevista trakten... Snopet :gremtongue:

Denna tråd är ju jätterkul! Många skratt hittils!

Jag själv kan ju börja med att förklara ett av citaten i min signatur:
Hämta alvboken så skall jag få er avsugna! - Detta hände i en allmän lokal någonstans i Umeå. Vi satt och pratade rollspel och jag och en annan i gruppen började argumentera om Chronopia, jag själv tycker nämligen att den settingen är en av de sämsta någonsin. Min kamrat tyckte inte det, efter ett tag så börjar jag gorma om compoundbågar, axelskydd stora som mindre elefanter och alver som rider på strutsar och jag utbrister detta citat. Först efter att de andra vikt sig i skratt och allmänheten tittar på mig konstigt och lite stört så inser jag vad jag har sagt (skrikigt). Meningen var ju att jag skulle får dem "icke sugna"... på settingen!

Andra citat som vi har haft inom gruppen och faktiskt tryckt på våra tröjor är:

"Vi dödar tomten, han är högre level." - Munchkin
"De är som en blandning mellan CIA, Navy Seals och...och... Gandalf!" - The All Seeing Eye, Exalted.

Inte direkta felsägningar, men citat som fick oss att skratta i alla fall! Annars så har vi inte mindre än 3 dyslektiker i gruppen, så en del karaktärsblad kan vara riktigt roliga att läsa.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Vi spelade EDD. Våra rollpersoner hade blivit förda inför alvernas hov och nu stegade alvkonungen fram.

SL beskrev högtidligt scenen och sade "Så ställer han sig med knogarna i backen och tar till orda ..."

Den synen får mig att skratta lika mycket idag som den gjorde då.

Lindenius

Swashbuckler
Okej inte så mycket till felsägning men...

Yttrat av mig i ett svagt ögonblick

"Finns det någon kvinnlig motsvarighget till munk?"

//erik. första inlägget på år och dar

Dewil

Skrivbordsgeneral
Avd. dumdryg spelledare.

- Ni kommer in i en korridor. På högra sidan finns en dörr, på vänstra sidan finns också en dörr och i korridorens andra ände finns en trappa som leder uppåt.
- Jag går in i dörren till höger.
- OK, dra av ett KP.
- *#&!% jag menar jag ÖPPNAR dörren till höger, SEN går jag in i den!
- OK, dra av ett KP...

(Jag tror att äventyret i fråga var "Svart duell" som följde med DoD -87.)

Dewil

Nightowl

Champion
Vi har personen som övertog en annans rollperson i ett fantasyspel som ska få vara anonymt men börjar på A och slutar på D&D 2nd ed.

Vi ville av bortglömd anledning muta en stadsvakt, och började leta efter något att ge honom. Så spelaren ifråga säger:
-Jag erbjuder honom en liten.
-Liten vadå?
-Det vet jag inte, det står bara "1 liten" här, men allt det andra behöver jag själv.

Ett annat exempel var den som övertog en annans karaktär och läste färdigheten Ducka som Duscha. Karaktären började omotiverat leta efter duschar att flexa i och vi fattade ingenting. Till saken hör att karaktären *hade* en del udda färdigheter av typen Le Elakt som spelaren hittat på själv, så det var inte så ologiskt som det låter... Efter detta fick karaktären färdigheten Duscha (erotiskt).

Erik

Pom

Swashbuckler
Alltså, de andra inläggen i tråden är roliga, men det här fick mig att hästgarva rakt ut. Tack, Anders! :gremgrin:

Feuflux

omjonasson.se
Vi ville av bortglömd anledning muta en stadsvakt, och började leta efter något att ge honom. Så spelaren ifråga säger:
-Jag erbjuder honom en liten.
-Liten vadå?
-Det vet jag inte, det står bara "1 liten" här, men allt det andra behöver jag själv.

Hahaha! :gremlaugh:
*letar upp lite gamla formulär och läser*
Porerdolk?... aha, parerdolk.
Annars är våra formulär alldeles för välskrivna för att få ut nån humor ifrån.

Gammal citatfavorit:
- Ge upp annars så skonar vi er!
I kategorin "hur man förvirrar fienden"

Eller ett genidrag hos min kusin Björn (väldigt fritt ur minnet):
- Jag hojtar och ser till så att jag får allas uppmärksamhet.
- Okej, alla i salen tittar på dig.
- Hmm, vänta, jag behöver tänka.

Nightowl

Champion
Citerar mig själv...

...från gammalt inlägg :
Gondica. Nighowl, SL, skall demonstrera hur en mystiker förbereder sig på att levitera:
"Åsså sätter han sig i lotusställning (pust pes) såhär..." Nightowl klämmer ihop benen till en knut, sätter händer med fingrarna i någon lämplig mystisk gest, sluter ögonen, börjar oogla... och spelarna garvar intensivt och spräcker stämningen totalt. Nightowl inser att han sitter och ger fingret med bägge händerna, och en av spelarna vrålar:
'FUCK YOU! FUCK YOU, GRAVITY!'
Erik

Boboliwsy

Warrior
SL beskrev högtidligt scenen och sade "Så ställer han sig med knogarna i backen och tar till orda ..."
Hahaha, shit... vilken underbar syn! :gremsmile:
Fast... vad skulle han säga egentligen?

//Boboliwsy - Dags för lite BF2

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Fast... vad skulle han säga egentligen?
Bordet. Han tyckte det var väldigt konstigt att vi inte bara kunde förstå det och sluta skratta.

Fast det är nästan lika roligt det. Jag tror det är det här med knogarna som gör det.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Alltså, de andra inläggen i tråden är roliga, men det här fick mig att hästgarva rakt ut. Tack, Anders!
Ingen orsak, Pom. Tack själv.

Jag har undrat ibland om jag är konstig som fortfarande skrattar åt det. Skönt att se att andra också tycker det är roligt. :gremsmirk:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
I ett någon sömnigt ögonblick vet jag att jag har beskrivit detta:

"Ja, och sedan ställer han ifrån sig glaset på en bricka som går förbi..."

Jag menade då en person som bar på en bricka och var allmänt tjänstvillig, eller så tyckte i alla fall min snobbalv att han var tjänstvillig som bara fan.

Jag lovar, det var roligt klockan 2 på natten :gremtongue:

Samt när två rollpersoner diskuterar turnons respektive turnoffs...

"I've heard a girl once, who said "enter me" or something else like that... Yuck."
"Yeah... that's when you say 'OKAY!', flips her over and buttrapes her"
"Damn bitch probably did deserve it"
"So you did it?"
"No. I just got the fuck up and left."
"Cruel"
"Nah. I was just tired of watching by then."
"... sick bastard"

Rickard

Urverk speldesign
Sitter och läser igenom felsägningarna på vår gamla föreningssida och jag tänkte att jag kan posta några av de saker som jag fortfarande skrattar åt.

- Den gode, den fule och femtio pers till.

Rollpersonerna ska bli intervjuade av en reporter.
(Spelledaren) - Är ni klara för en intervju?
- "Vi"? Vilka "vi"? Såvitt jag vet är det bara bara jag och några andra.

- Försök inte lura oss, för vi har blivit lurade förut.

- Det är nog doktorn som var hjärnan bakom operationen.

- SL. Det här är det svåraste jag varit med om.
(SL) - Vaddå, då?
- Föreställa sig Jonte som en snygg kvinna.

En av de cyberförstärkta rollpersonerna sparkar in en dörr till en lägenhet som flyger 10 meter in i lägenheten.
- Ursäkta att vi stör, men det var öppet.

- Fast han är också tjej.

- Jag är en sådan här... kvinna.

Rollpersonerna träder in i ett hus på landsbygden.
- God dag, bonde!
Vänder sig sedan mot SL och frågar:
- Står det någon där?

- Hittar en kvinna av motsatt kön.
Försök till Trygg-Torkel-referens under spelmöte.

- Det var jag som kom på det om jag inte minns rätt.

- Den här låten låter nästan som en annan låt som låter likadant.

Jämför två gubbar.
- De är ju lika bra. Men din är bättre.

(SL) - Har du någon bröstkorg?

- Jag är jävligt ung... för min ålder.

- Stopp där! Inte så sakta.

/Han som påpekar att sådär lät det spelmöte efter spelmöte, men kan säga att felsägaren alltid utbröt ett ångrande "Nej!" för han visste att det skulle komma upp på hemsidan