Nekromanti felsägningar

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
tänkte jag skulle dela med mig av lite skumma saker som har sagt när vårt gäng lirat rollspel

Daniel: min favoritrollfigur i DoD e Magiker.....
Johan: ......Vad är en Lagiker???........

Johan: Ok, du får anfalla, men du måste slå perfekt.
Lars: Jamen det har jag gjort förut.
*slår perfekt igen*

Johan: Jaaa nils... 35 kp skada i bröstkorgen...
Nils: Det är lungt! Det är lungt! Jag tar det!

Johan: Rör du mig så hugger jag huvudet av dig!
Carlos: Rör du honom så dödar jag dig!
Max: Rör ni varandra så går jag härifrån.

Nils : Ur-moders-jävla-bajs-språket!

Nils : Han har en egen hitman som fru!

Ronny : Vi tar ut dom, en by one.

Ronny : När man har låg HÖR då har man en hörapparat, finns det nått liknande för folk med låg
SYN? Nån sorts syn... apparat? (alla andra personer i rummet hade glasögon).

Anders : Vad heter du?
Lars : Boland
Anders : ok... B-O L-A-N-D-I-N.

Nils : Vad såg du?
Anders : Trollkarl!... Öhh... Döskalle!... Öhh... Stav!... Öhh...

Nils : Dom håller på att förbajsa sig innombords!
Lars : Du menar inavel.

Lars : Finns det städer i Kanada?

Ronny : (busringer i star wars) We are Death star!
Hail, Hail to sugröret!

Ronny : Det har begåtts ett brutulart mord.

Nils : Nej anders det här är HÖGER ben, det är ett annorlunda ben.

Nils : Vi skulle vilja att ni hittade den här mannen åt oss.
Anders : Javisst! Var finns han?

Johan : (I chronopia) Var finns närmaste telefon?

Johan : Det är ett typiskt kinesiskt pappershus.
Max : Golvet också?

Johan : Hon böjer sig sakta ner och viskar en summa i dina öron...
Jimmy: ...sexxxxxx...

Ronny : (om ett underarmshagelgevär i neotech 2) kanske ska använda övertalningsarmen

Johan : (pekar på ett hagelgevär) Vad är det där då?
Ronny : Mitt sugrör.

Ronny : Jag vet! Vi hyr en slamhound! (en slamhound är en kamikazie hund som spränger sig själv)

Anders : Dyrka lås?! Vi har ju för fan 120 skott! Det är ju bara safta på!

Johan : Vet du vem som spelade boromir i sagan om ringen filmen?
Nils : Gimli.

Nils : Först till kvarn får först mala människa
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Nils : Han har en egen hitman som fru!"

Saker jag inte förstår brukar jag tycka är roliga. Det här är ett sådant tillfälle.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hmmm... Kände igen ett par på den där listan, men visst, det behövs lite komik då och då på det här forumet.

Nu i helgen utspelade sig följande replikskifte bland mina spelare utanför en krog där äventyrarna inte släpptes in (Chronopia):

Annabelle: "Vadå 'inte få komma in'? Vi är gamla vänner till Grim!"
Trollvakten: "Nejnej. Ställ er i kön som alla andra, gruff!"
Salundrino: "Ääääh, hörrö, trollis, vi är gamla vänner till Grim, säkert!"
Dag: "Ja, vi måste få komma in. Han blir ju arg om du inte släpper in hans vänner!"
Trollvakten: "Nejnejnej. Sist i kön, nu!"
Annabelle: "Men vafan, vi har varit ute på äventyr tillsammans!"
Trollvakten: "Nej! Ni känner inte Grim!"
Salundrino: "Men, fan! Du vet ärret han har i pannan? Det var jag som gav han det!"
Dag: "Ja, och jag har ju för fan legat med hans fru!"

De kunde ju glömma att bli insläppta efter det... (Och det tog ett tag innan spelarna fattade vad de hade sagt)

Det blev ett par traditionella grodor också:

- "Nu är den kokta steken fläsk!"

- "Okej, jag pustar ut och försöker sänka pulsen till max"
Han måste ha varit väldigt uppjagad innan

- "Sluta nervärdera dig själv, lilla gumman. Du är inte ett dugg bättre än vad han är!"
Peppning i världsklass

- "Nej, vi går inte hem nu! TT är en krog helt i din smak; lyxigt värre och där vimmlar det av snygga killar!"
- "Men jag har ju nyss ätit..."
Det är svårt att behaga kannibalerna

Kom på en gammal floskel i samma tema:

- "Nej tack, jag äter aldrig på fastande mage"

..å förresten. Jag råkade klämma ur mig en riktig padda också:
När några av stadsvakterna frågar ut spelarna om vad de har gjort under kvällen, så går förhörsledaren fram till dem, slår näven i bordet och skriker:
- "Antingen börjar någon av er att tala, eller så ska ni få så ni tiger!"

Med så mycket dumheter på en och samma kväll förstår ni nog att vi var rätt trötta framåt småtimmarna...
/Rising

...Ett underbart exempel på fantasifull översättartalang finner den som ser filmen Wild Palms. Uppskattas kanske mest av de som känner till TV-serien Star Trek. Då huvudrollsinnehavarna träffas för första gången på många år, får vi höra följande replikskifte:
– Remember Star Trek?
– Sure! Beam me up, Scotty!
Översättarens bravad:
– Minns du vår startteknik?
– Visst! Slå mig på käften, Scotty!
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Det kan lätt bli fel när man spelar med engelska regler, då det lätt kryper in engelska ord mitt i svenskan...

Janne: "Är den fin, den där goblinpitten?" (Om ett schakt (eng: pit) i ett grottsystem med goblins.)

Mats: "Min cleric curar de lighta woundsen."
 

Stormwind

Veteran
Joined
8 May 2002
Messages
3
Tänk er ett kontorlandsskap på SSAB. Alla sitter seriöst och arbetar framför sina datorer. Datorplatsterna skärmas av med endast tunna skärmar, så att alla hör vad alla på kontoret säger. Tänk er sedan en tjej på 23 år, som tillfälligt är på SSAB för att göra sitt examensarbete. Hon har kämmpat hårt för att hålla uppe en image av att vara seriös och duktig (så att de kanske skulle kunna tänkta sig att anställa henne senare). Men just denna dag har denna tjej "råkat" surfa in på just detta forum och läst följande text:

Johan: Rör du mig så hugger jag huvudet av dig!
Carlos: Rör du honom så dödar jag dig!
Max: Rör ni varandra så går jag härifrån.


Genom att långsamt dra in luft genom näsan lyckades hon hålla inne gapskrattet. Tjejen läste sedan vidare och kom till följande citat:

Johan : Hon böjer sig sakta ner och viskar en summa i dina öron...
Jimmy: ...sexxxxxx...


Srattet gick inte att hålla tillbaka! Det liksom bubblade ur mig och snart ställde sig alla med plaster runt om mig upp och undrade vad som var så roligt.
Det var så de fick veta att jag var en rollspelande nörd som sitter och surfar på arbetstid . . .

Jag kan nog glömma min anställning, men det var ett gott skratt värt!
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Vår SL har ett jäkla ögonmått, när vi spelade N2 vräkte han ur sig detta:

Henrik:Hon är ganska snygg och har gröna ögon, ungefär 164 cm lång....
Mycket mindre ungefärligt kan det nog inte bli...

Den här är inte min, men den är så bra.

SL:Det ligger en skadad i helikoptern!
Spelare: Är det en människa?
SL: Nä, en militär.


/images/icons/clown.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
SL:Det ligger en skadad i helikoptern!
Spelare: Är det en människa?
SL: Nä, en militär.
Den är min och faktiskt inte korrekt.. det är faktiskt såhär:

Storebror: Vad händer?
Lillebror: Det är en skadad i Helikoptern!
Storebror: en Människa?
Lillebror: Nä, en militär!

det hela utspelade sig när det var militäruppvisning utanför enskedehallen för en herrans många år sedan. Lillebror i fallet var nog 5-6 år gammal. Jag och Storebror blev mycket imponerade över hans kunskaper :D

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Storebror: Vad händer?
Lillebror: Det är en skadad i Helikoptern!
Storebror: en Människa?
Lillebror: Nä, en militär!"


Påminner mig om en ståry jag hörde från några SCAiter. En liten klase SCAiter är på väg hem från ett event nånstans och sitter inklämda i en liten japansk småbil (Nissan Micra eller nåt) i sina medeltidskläder. Efter en viss tid stannar ekipaget för bensträckare, pissepaus etc.

Så när en kille i en riktigt snofsig renässansdräkt svassar in i mackens lilla butik så utspelas följande replikväxling mellan två imponerade smågrabbar:

"Waow! Kolla! Är han soldat, eller?"
"Nä, han är från artonhundratalet!"
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,678
Location
Helsingborg
Ok, ingen felsägning men ändå kul

På den tiden då jag lajvade en del.
Vi var på väg till ett medeltida live.
Killen som kör oss har åkt TOTALT vilse. Slutligen vi alldeles för hungriga och stannar till vid "Värdshuset de gyllende bågarna"(aka McDonalds).
Så in på mcdonalds traskar 4 stycken personer klädda som femtonhundratals handelsmän(ok, en av oss var en knekt men va fan) och en kille som heter Johan börjar tycka att han kan i alla fall ha LITE kul. Det fanns ingen kö så han tyckte att han kunde spela butiks personalen ett spratt
Så han faller in i sin roll och börjar med "Så Värdshusvärd, vad serverar ni på De Gyllende bågarna? VAD!! Hamburage,
och Påvens fri-tes, Katoliker!!"

Från det gick det utför.....
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nightowl skrattar så han får magknip...

...och har tyvärr inte lika roliga anekdoter...

Gondica. Nighowl, SL, skall demonstrera hur en mystiker förbereder sig på att levitera:
"Åsså sätter han sig i lotusställning (pust pes) såhär..." Nightowl klämmer ihop benen till en knut, sätter händer med fingrarna i någon lämplig mystisk gest, sluter ögonen, börjar oogla... och spelarna garvar intensivt och spräcker stämningen totalt. Nightowl inser att han sitter och ger fingret med bägge händerna, och en av spelarna vrålar:
'FUCK YOU! FUCK YOU, GRAVITY!'

Gondica på konvent igen. Nightowl har spelat typ dygnet runt.
'Tunneln snuttar slätt uppåt.'
Tystnad
'Alltså... tunneln snuttar slätt uppåt'
'Öh, va?'
'Alltså, den snuttar... slätt... uppåt (swishar med handen i 45 graders vinkel)'

Nightowl
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Nightowl skrattar så han får magknip...

"'FUCK YOU! FUCK YOU, GRAVITY!'"

Hahahahahahahaha.... pust, flämt, hahaaahahahahahaaha. Snälla, mer!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,654
Location
Stockholm
Skumma saker som sägs

Till den ståtliga alvdrottningen som ska ge gänget uppdraget med stort U: "Hej fiskmås, ska vi dansa?" /M
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Skumma saker som sägs

Till den ståtliga alvdrottningen som ska ge gänget uppdraget med stort U: "Hej fiskmås, ska vi dansa?" /M

Va? Har ni Groucho Marx i er spelgrupp eller något, kan inte tänka mig någon annan som skulle komma på något så barockt /images/icons/grin.gif


Storuggla, Harpo-wannabe
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,432
Location
Göteborg
Ang: Amerikansk influens [ant]

Kim: "Håll min bak så öppnar jag!"
(Watch my back)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
...Ett underbart exempel på fantasifull översättartalang finner den som ser filmen Wild Palms...

Bra serie fö! Men andra klassiska översättningsmissar är:

Från A-Team:

Mr T: "Cover me! My weapon has jammed!"

Blev i svensk översättning

"Betäck mig! Mitt vapen har gått i baklås!"

Betäcka Mr T? Njae? Och just termen baklås kanske inte är den bästa när det gäller vapen...


Nr 2

När (porr-)stjärnan Tracy Lords anlände till Cannes för en massa år sedan.

"Hi! I'm Tracy Lords!"

Blev på svenska

"Hej! Jag vill prisa Herren!"

Där ser man...


Nr 3

Från manualen till Apache Longbow, en helikoptersim från en massa år sedan.

Det är så att när man får slut på ammo till automatkanonen så brukar detta kallas för "Winchester ammo" på militärjargong - typ "noll ammo kvar".

Men inte i manualen till spelet, där det stod

"...och när du har slut på hagelskott till din automatkanon så..."

Nog för att jag har hört talas om tjuvskytte i Afrika medelst helikopter, men att de laddade automatkanonen med hagel, det visste jag inte... Måste dessutom vara ohyggligt effektivt mot olika typer av stridsfordon. ,-)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Översättningar

"Det är så att när man får slut på ammo till automatkanonen så brukar detta kallas för "Winchester ammo" på militärjargong - typ "noll ammo kvar"."

Heh. Jo, militärjargong har de ofta problem med, de där översättarna. Eller fackjargong över huvud taget. Och slang.

Eller vad sägs om,

Från Aliens när TV4 visade den för första gången tidigt nittital (den vanliga versionen):

"Ahhh, looks like small arms fire..." muttrar Apone när gänget kryper omkring inne i komplexet och tittar på skadorna från handeldvapen. Fast textremsan säger istället "Det ser ut som att det brinner i de små armarna."

Från Mannen med Oxpiskan, numera en klassiker men inte på grund av Clintan här i Skövde:

Clintan hänger på dörren till baren med en whiskyflaska i ena näven och ett glas i andra och tittar på någon form av misshandel på gatan, och muttrar mellan sammanbitna tänder, "Scheezus".

Textremsan: "Ost."

Sen finns det problemet när översättaren är alldeles för insnöad på fackjargongen. När TV4 visade Space: Above and Beyond så fick en kompis översätta några av avsnitten, och eftersom han är en stridspitt wannabe så blev det rätt intressant. "Ammo transport" översattes till "amtp", bland annat, "HQ" (högkvarter) med "hk" (dito på svenska), och så vidare. Hade han fått chansen i rätt avsnitt så hade han säkert fått in "pvpjtgb" också. Det var totalt omöjligt att förstå vad som sades om man inte hade gjort lumpen och ansträngt sig för att förstå förkortningslexikonet längst bak i SoldF - vilket utesluter typ de sjuttio procent som inte gör lumpen, de 27 procenten som gör lumpen men inte läser SoldF, samt de 2,7 procenten som gör lumpen, läser SoldF men har förträngt allting utom lumparstårysarna.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Jag sa en ganska stämningsdödande felsägning en gång på ett litet endagars lajv. Jag och några kompisar spelade ett rövargäng så det var tänkt att vi skulle slå ner och råna eventuella bybor som skulle råka gå oskyddade ut i skogen. Problemet var bara att alla visste att det fanns rövare i skogen, vilket resulterade att vi hade väldigt tråkigt efter ett tag. Så vi bestämde oss för att fråga en av arrangörerna (han spelade en helare) om han kunde skicka ut lite bybor på olika uppdrag så vi kunde boffra ner dom. Så när vi kom till byn så skulle vi kalla oss till helaren (arrangören) till oss. Då ropade jag ut : "Kan vi få snacka lite off-lajv med helaren?!" Alla hörde det och alla blev väldigt tysta. Helaren gick med raska steg mot oss och viskade till oss "Va fan håller ni på med?!" förstod jag vilket tabbe jag gjort.

Här är en annan stämnings dödande replik fast som inte var någon felsägning: Det var i början av samma lajv som ovan och vi hade precis börjat komma in i stämningen och våra roller. Vi var på väg ner för en väg när byns helare (en av arrangörena) kommer fram till oss och säger "Har ni någon silver tejp?" då visar det sig att lajv starten har blivit lite försenad och vi fick börja om helt och hållet/images/icons/frown.gif
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Sent, sent på natten, eller tidigt på morgonen kan allt hända:

Blomman: (efter att ha tänkt efter en stund) Hur mycket väger två kilo kokain?

Stödde: Jag tar dörren till vänster
Alla börjar fnittra.
Stödde: Vad?
Någon: Du har tagit så många dörrar, hur bär du med dig alla?

SL: (som snäll alv): Här, ta den här medaljongen, den skyddar mot ondska.
Martin: Så, när blir medaljongen klar?
Alla: ???
 
Top